300 שעות שירות לתועלת הציבור למתווך שהחתים על זיכרון דברים

‏משרד התמ"ת: "התופעה של עריכת זיכרון דברים ע"י מתווכים בעסקאות נדל"ן, לרבות החתמת הצדדים לעסקה, חמורה ביותר ועשויה לגרום להסתבכות משפטית קשה ולנזקים כלכליים כבדים לצרכנים"

‏‎‎‏300 שעות שירות לתועלת הציבור הוטלו השבוע בבית משפט השלום בתל-אביב על מתווך נדל"ן, כיוון שהחתים צרכנים על טופס זיכרון דברים לביצוע עסקת נדל"ן בניגוד לחוק המתווכים.

בית משפט הדגיש את האחריות הכבדה המוטלת על המתווכים, כדי למנוע הסתבכויות בעסקאות נדל"ן ללא בדיקה משפטית מקצועית.

‏משרד התמ"ת, באמצעות עו"ד טלי קינן, הגיש נגד אלעד עובדיה, בעל משרד תיווך "אלעד נכסים" בתל-אביב, כתב אישום המייחס לו עשיית פעולה משפטית - סיוע לצרכנים לערוך ועריכה שלא כדין של זיכרון דברים למכירת דירת מגורים - בניגוד להוראת חוק המתווכים, האוסר עליו לבצע פעולה כזו.

‏הנאשם הודה בעובדות כתב האישום והשיב ללקוח את דמי התיווך שגבה ממנו בסך של כ-30 אלף שקל. השופטת דורית רייך-שפירא קיבלה את המלצת שירות המבחן שלא להרשיע את הנאשם על אף שנהג בחוסר תום-לב, כדי למנוע פגיעה בהמשך עיסוקו.

‏עו"ד קינן מדגישה כי התופעה של עריכת זיכרון דברים על-ידי מתווכים בעסקאות נדל"ן, לרבות החתמת הצדדים לעסקה, חמורה ביותר ועשויה לגרום להסתבכות משפטית קשה ולנזקים כלכליים כבדים לצרכנים, זאת מאחר שזיכרון דברים חתום מחייב את הצדדים לעסקה לפעול על-פיו.

‏סגנית שר התמ"ת, ח"כ אורית נוקד, מסרה: "רכישת דירה, המהווה את העסקה החשובה והגדולה ביותר שרוב הישראלים יבצעו במהלך חייהם, מחייבת שקיפות והגינות מקסימלית. המשרד ימשיך לאכוף ולהגיש כתבי אישום מול אלה המנסים להטעות ולפגוע בצרכנים".

עו"ד אורן יצחק, פרקליטו של עובדיה, מסר בתגובה: "בית המשפט סיים את ההליך המשפטי מבלי שהרשיע את הנאשם. סיום ההליך ללא הרשעה לקח בחשבון את הנסיבות הכוללות, כך שעל הנאשם הוטל עונש של שירות לתועלת הציבור ולא עבודות שירות.

"הנאשם לא החתים את הלקוחות על זיכרון דברים כי אם הגיש לצדדים טופס זיכרון דברים. את החתימות על הטופס עשו הצדדים ביניהם, מרצונם החופשי ומתוך רצונם להיכנס לעסקה ביניהם באופן חופשי ומרצון ולאחר שהתייעצו עם עורך דין. הנאשם אך סייע בידם לעשות כן".