הקבלנים בשלהם: אין סיכוי לירידה במחירי הדירות בקרוב

התאחדות הקבלנים: כל דירה רביעית שנמכרת בישראל - מקבלן ■ לפי קצב העסקאות הנוכחי, מכירות הדירות צפויות לרדת ב-4% השנה

בשנת 2009 ובמהלך חמשת החודשים הראשונים של 2010 חלה עלייה בשיעור הדירות החדשות שנרכשו מקבלנים בהשוואה לשנת 2008. על פי סקירה של כלכלני התאחדות הקבלנים, ב-2009 נמכרו בסך הכל 102,149 דירות (גידול של 8.5% לעומת 2008), כאשר כ-24% הן דירות חדשות שנרכשו מקבלנים, והשאר עסקאות בשוק יד 2.

לדברי התאחדות הקבלנים, יחס זה נשמר גם בחמשת החודשים הראשונים של 2010 - עם שיעור מכירת דירות חדשות של כ-23%. לטענתם, בשנת 2010 צפוי מספר עסקאות דומה שכן בחמשת החודשים הראשונים בוצעו למעלה מ-42 אלף עסקאות מתוכן 9,692 עסקאות לרכישת דירות חדשות, אך מבדיקה קצרה של הנתונים (ראו טבלה מטה) עולה, כי סך הדירות החדשות שיימכרו ב-2010 צפוי לרדת ב-4% ומספר הדירות החדשות שיימכרו מקבלנים צפוי עפ"י הנתונים לרדת ב-3.5%.

בסופו של דבר, בהתאחדות הקבלנים מעריכים כי רמת המחירים בשוק הדיור לא תרד בתקופה הקרובה. מנכ"ל ההתאחדות יוסי גורדון ציין כי הגידול בשיעור רכישת דירות חדשות הוא גם עדות נוספת למחסור ההולך ומחריף בשוק הדיור. לדבריו, "למרות ההצהרות של משרדי הממשלה הפער בין התחלות הבנייה ובין משקי הבית הצורכים דירות נשמר. משרד האוצר שיצא בתוכנית לשחרור 70 אלף יח"ד לבנייה משך בשבוע שעבר את התוכנית בטענה ששר השיכון הוציא תוכנית דומה. בנתיים נראה כי הממשלה אינה מצליחה לשלב כוחות ולספק לשוק את מספר הדירות הנחוצות.

גורדון אמר גם כי "הכדאיות לרכישת דירות חדשות על פני דירות יד שנייה באה לידי ביטוי בחוק המכר החדש המבטיח למעשה את כספו של רוכש הדירה לאורך כל הדרך. בנוסף, גם המפרט הטכני שמציעים כיום קבלנים מציע לרוכש הדירה איכות חיים שאותה הוא מתקשה לקבל ברכישת דירה ישנה".

מכירת דירות חדשות
 מכירת דירות חדשות