10 שנות מאסר לגרגורי לרנר שגנב 62 מיליון שקל מעולים חדשים

לרנר, המרצה 6 שנות מאסר בגין הונאה קודמת, הורשע בהונאת מאות עולים חדשים ונדון גם לקנס של 200 אלף שקל ■ השופט: "לרנר הוא פגע רע שמסוגל לנצל באופן ציני מצוקתם של אחרים, ולכן אל לו לצפות ליחס מתחשב מביהמ"ש"

בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר היום (ג') עונש חמור של 10 שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על-תנאי וקנס של 200 אלף שקל על איש העסקים גרגורי לרנר (צבי בן-ארי), שהורשע בעבירות הונאה ומירמה של מאות עולים חדשים ובגניבת 62 מיליון שקל לפחות, שאת רובם הלבין.

על שותפו של לרנר למעשי המירמה, אריה (סרגיי) סמולניאניצקי, הוטל עונש של 4 שנות מאסר בפועל, שנת מאסר על-תנאי, פיצוי של מיליון שקל למתלוננים וקנס של 100 אלף שקל.

"לרנר הוא פגע רע, מי שמסוגל לנצל באופן ציני מצוקתם של אחרים - אוכלוסייה של עולים חדשים המצויים בשולי החברה. ומי שמסוגל באופן ציני לנצל כספים של אנשים מבוגרים שנועדו לשמש להם ביטחון בשנות זקנותם - אל לו לצפות ליחס מתחשב מצד בית המשפט", כתב השופט חאלד כבוב בהחלטתו.

כבוב הוסיף ומתח ביקורת יוצאת דופן בחומרתה על לרנר במסגרת גזר הדין: "בבואי לשקול את עונשו של לרנר, אינני יכול להתעלם מעברו הפלילי הכולל מספר הרשעות בעבירות דומות של מעשי הונאה, תרמית וגניבה, שנועדו כולם להעשיר את כיסו על חשבון קורבנות מזדמנים ומתחלפים, לרוב אוכלוסיות חלשות", כתב השופט.

"זאת ועוד", הוסיף כבוב, "יהירותו של לרנר חצתה כל גבול של טעם טוב, שעה שהוא במצח נחושה שיקר בקשר למעשיו. גם הטענות שהעלה הנאשם כלפי הממסד הישראלי, בדבר קשר פוליטי לפגוע בו עקב פעילותו בקרב עולים חדשים, הם לעג לרש וניסיון לצייר עצמו כאביר הדואג לצרכיהם של אותם עולים מבוגרים ששמו את מבטחם בו, תוך שהוא המשיך להלעיט אותם בדברי שקר ולעז ותוך הבטחות-סרק, הכול כדי להרוויח זמן ולתכנן את מהלכיו, שנועדו כל כולם להימלט מהארץ ולהבריח את הכספים שקיבל במירמה מהקורבנות".

חברות-קש

לרנר הורשע בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, גניבה בידי מנהל, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועשיית פעולות ברכוש על מנת להסוות ולהעלים את מקורו. כמו כן הורשע לרנר בעבירות על חוק איסור הלבנת הון.

על-פי כתב האישום שבו הורשעו לרנר וסמולניאניצקי, בתקופה שבין אוקטובר 2004 ועד מארס 2006 הציג לרנר את עצמו כסוחר המתמחה בתחום הדלקים והסחר הבינלאומי, ויחד עם סמולניאניצקי ובוריס בובנוב רקמו השלושה מזימה, באמצעותה שכנעו יוצאי ברית-המועצות לשעבר להשקיע סכומי-עתק בחברת רוסנפטגזאינווסט. את הכספים גנבו באמצעות שימוש בחברות-קש וחשבונות בנק בארץ ובחו"ל, תוך העלמת והסתרת מקור הכספים ותנועתם. כדי לאפשר את הגניבה, ביצעו לרנר ושותפיו רישומים כוזבים ופעולות פיקטיביות בעשרות מיליוני שקלים.

עוד הורשעו לרנר ושותפיו בכך שיצאו במסע פרסום נרחב הכולל כתבות "פרופיל" וכתבות "תחקיר" כביכול וכן מודעות פרסומת, שהציגו אותו כמקושר לחברות הרוסיות הממלכתיות המובילות בענף, כמו "גזפרום" (חברת הנפט הגדולה ביותר ברוסיה) ו"רוסנפט" (חברת הנפט החמישית בגודלה שם).

לרנר הונה את המשקיעים כשטען כי מדובר בהשקעה אטרקטיבית, לפיה כל משקיע יוכל לזכות בתשואת ריבית חודשית של 2% על סכום השקעתם המקורי, אולם למי שיתאזר בסבלנות וימתין שנה הובטחה ריבית של 29% בשנה. רק לאחר שלרנר נמלט מהארץ הבינו העולים כי הוא הונה אותם.

נמלט והוסגר

בשנת 1997 נידון לרנר ל-6 שנות מאסר בפועל במסגרת הסדר טיעון, לאחר שהודה והורשע בעבירות של הונאה, מירמה והלבנת הון. מאחר שלא היה מסוגל לשלם את הקנס בסך 5 מיליון שקל, נגזרו עליו שנתיים נוספות. לאחר שנוכה לו שליש, הוא שוחרר ב-2003.

לאחר מכן התברר כי גם בתקופה זו המשיך לרנר במעשי ההונאה והנוכלות, והוגש נגדו כתב אישום בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף מסמך בכוונה לקבל דבר בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, שיבוש מהלכי משפט ועבירות על חוק איסור הלבנת הון.

גם הפעם השכיל לרנר להגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות, אך לפני שלב הטיעונים לעונש הוא נמלט מהארץ. ב-2006 הוא אותר בפרגוואי כשהוא מחזיק בדרכון מזויף, ובאמתחתו יותר ממיליון אירו ומאות אלפי דולרים במזומן. הסדר הטיעון שלו בוטל, ולפני כשנה הוא נידון בשל האישום המקורי ובגין הבריחה ממשמורת ל-6 שנות מאסר בפועל (אותן הוא מרצה כעת) ו-6 שנות מאסר על-תנאי. (ת"פ 40368/07).