לידיעת בעלי חשבונות בחו"ל

גן העדן המיסויי עומד להיסגר בקרוב, אך יש מי שיוכלו ליהנות מדחיית המס הישראלי

עד לפני מספר שנים, אם היה לכם חשבון בנק זר - קרוב לוודאי שלא הייתם צריך לדווח על כך לרשויות ואף לא לשלם מס בישראל. בעקבות התפתחויות שונות שאתאר להלן, ישראלים רבים בעלי חשבונות בנק זרים עשויים להיות בקרוב תחת חקירה של רשות המסים.

במקרה הטוב, אלה שיוזמנו לחקירה ייאלצו לשלם על רווחים שהיו להם בחשבונות הבנק, כולל ריבית, הצמדה וקנסות. מי שלא דיווח ולא שילם מסים כחוק, עלול לעמוד לדין פלילי.

גן העדן המיסויי של חלק מבעלי החשבונות בחו"ל עומד להסתיים בקרוב, אך יהיו בעלי חשבונות בנק זרים שיוכלו בתנאים מסוימים ליהנות מדחיית מס ישראלי על הכנסותיהם אשר צמחו או הופקו בחו"ל.

הרפורמה במס

החל מינואר 2003, שיטת המיסוי הישראלית השתנתה באופן שתושבי ישראל חייבים במס גם על הכנסותיהם מחוץ לישראל. במקרים מסוימים ניתן באמצעות תכנון מס מוקדם למנוע את תחולת המיסוי הישראלי על הכנסות ממקורות זרים.

גם אם מצליחים למנוע מיסוי ישראלי על הכנסות זרות, יש חובות דיווח נרחבות בנוגע לאחזקת נכסים וביחס לעסקאות מסוימות.

ישראלים רבים עדיין לא הפנימו את השינוי שחל במיסוי הבינלאומי, והם אינם מדווחים על הכנסותיהם בחשבונות בנק זרים. מדובר במקרים רבים בהתעלמות הנעשית בתום-לב. רבים אחרים פשוט אינם מדווחים מתוך הסתמכות על חוקי הסודיות הבנקאית בחו"ל, ועל כך שאולי לא יצליחו לתפוס אותם. אלא שכל זה עומד להשתנות בקרוב, כפי שאסביר להלן.

בנקים זרים חושפים מידע

המשבר הכלכלי העולמי הוביל מדינות רבות, בחסות ארגון ה-OECD, לקרוא תיגר על הסודיות הבנקאית הנהוגה בבנקים במדינות כמו שוויץ ולוקסמבורג וכן בבנקים המצויים במקלטי מס.

ארגון OECD טוען כי חלק ניכר מההון העולמי מצוי בחשבונות בנקים במדינות השומרות באדיקות על הסודיות הבנקאית. הארגון סבור כי רבים מבעלי חשבונות הבנק במדינות אלה אינם מדווחים על החשבונות וכמובן אינם משלמים מס על ההכנסות.

המדינה שמובילה כיום את המאבק בסודיות הבנקאית היא ארצות-הברית, אשר עשויה בקרוב לקבל מידע על בעלי חשבונות בנק בשוויץ. מדובר בלקוחות בנק UBS, וייתכן גם לקוחות בנק HSBC.

בנוסף לשני הבנקים הנזכרים, ייתכן כי ייחשפו ישראלים בעלי חשבונות בבנקים זרים אחרים. בעקבות פרשת "הבנק" של מוני פנאן החלה חקירה סמויה ברשות המסים, בשיתוף עם רשויות מס זרות, ובמהלכה הם גילו עשרות חשבונות בנק זרים בלתי מדווחים של תושבי ישראל.

חקירת רשות המסים חשפה פרקטיקה בה ישראלים עושים שימוש ב"גורם ביניים", אשר מפקיד עבורם את הכספים בחשבונות בנקים זרים תמורת עמלה.

העברת המידע לרשויות בישראל

ישראלים בעלי חשבונות בבנקים UBS או HSBC מודאגים מאוד בימים אלה. ככל שיהיה לאמריקנים מידע אודות בעלי חשבונות ישראלים שלא דיווחו על הכספים שם ולא שילמו מס כדין בישראל, הם עשויים להעביר את המידע הזה לרשות המסים בישראל.

העברת המידע מתבצעת בהתאם לסעיף 29 לאמנה למניעת כפל מס שבין ישראל לארצות-הברית. סעיף זה מאפשר לארצות הברית להעביר מידע בענייני מס לישראל, בין היתר במטרה למנוע העלמת מס.

בנוסף לארצות-הברית, ייתכן כי מידע על ישראלים בעלי חשבונות זרים יועבר לרשות המסים בישראל ממדינות שונות באירופה. כך, לדוגמה, צרפת הודיעה לאחרונה כי ברשותה מידע בנוגע לאלפי בעלי חשבונות בבנק HSBC.

ככל הנראה, המידע כולל גם חשבונות בנק של ישראלים. ניתן ללמוד זאת ממכתב ששלח HSBC ללקוחותיו הישראלים אשר עדכן אותם בפרטי גניבת המידע הבנקאי. במקרה זה, מדינת ישראל עשויה לקבל את המידע הרלוונטי תוך שימוש בסעיף 26 לאמנת המס בין ישראל לצרפת.

פשיטה של רשות המסים על בנק זר

הרשויות בגרמניה ערכו לאחרונה פשיטה על סניפי Credit Swiss בגרמניה, במסגרת חקירת חשדות כי הבנק סייע ללקוחותיו להעלים מסים. הפשיטה התבצעה לאחר שהרשויות בגרמניה הודיעו כי הם רכשו תקליטור המכיל מידע על לקוחות הבנק.

במקרה זה עדיין לא ידוע האם ישנם ישראלים בין בעלי החשבונות שנתפסו על-ידי הרשויות. במקרה של מעורבים ישראלים אשר לא דיווחו על הכספים שם ולא שילמו מס כדין בישראל, ניתן יהיה לקבל מידע אודותם באמצעות שימוש בסעיף 20 לאמנת המס שבין ישראל לגרמניה.

מה שמעניין בפרשת Credit Swiss הוא התקדים שבו רשות מיסים פושטת על סניפים של בנקים זרים לצורך חקירת העלמות מס. פשיטה דומה יכולה להתרחש גם על הבנקים הזרים הפועלים בישראל, על-ידי רשות המסים הישראלית.

היערכות מוקדמת

ישראלים המחזיקים כספים בבנקים זרים חייבים להיערך בהקדם על מנת למנוע תקלות בלתי נעימות עם פקידי השומה. אני מציע לפעול באחת משתי הדרכים הבאות:

תכנון מס - אזרחים מישראל שיש להם חשבונות בבנקים זרים אינם צריכים להיות מודאגים אם הם מחזיקים בחוות-דעת משפטית-מיסויית ביחס להיבטי המיסוי של השקעותיהם. חוות-הדעת יכולה לקבוע כי במקרים מסוימים לא תחול חובת דיווח ואף לא מס ישראלי על הרווחים אשר הופקו מחוץ לישראל.

גילוי מרצון - ישראלים בעלי חשבונות בנק זרים שיש להם כספים או רווחים שלא דווחו כדין לרשויות המס, יכולים להגיש בקשה לרשות המסים בהליך הנקרא "גילוי מרצון". בתמורה לגילוי המידע ניתן לקבל חסינות מפני העמדה לדין פלילי, ביטול קנסות וריביות, ובנסיבות מסוימות ניתן אף להפחית את חבות המס.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומנהל המכון למדיניות מסים בקריה האקדמית אונו. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net