הראל פיננסים מנפץ את המיתוס הישראלי: השקעה בדירה לא בטוחה יותר מהשקעה במניות

ד"ר מיכאל שראל מהראל פיננסים: התנודתיות של התשואה בהשקעה בדירת מגורים עלולה להיות אפילו גבוהה מהתנודתיות של התשואה בהשקעה במניות ■ הסיבה: במניות קל יותר לפזר סיכון ■ בדיקת התשואות ב-15 השנים האחרונות: האם היה שווה יותר להשקיע בנדל"ן או במניות?

בימים בהם שוק הנדל"ן לא יורד מהכותרות, מוציא היום (א') מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל סקירה המנסה להפריך את התפיסה הרווחת כי השקעה בדירה למגורים מסוכנת פחות מהשקעה במניות.

שראל עצמו מכיר בעובדה כי רוב הציבור, ורוב הכלכלנים, מאמינים כי השקעה במניות היא השקעה שעשויה להניב לאורך זמן תשואה נאה אך עם תנודתיות גבוהה ועם סיכון משמעותי להפסד, בעוד שהשקעה בדירת מגורים היא השקעה סולידית עם תשואה סבירה ותנודתיות נמוכה יחסית.

בקבוצת הראל בדקו את נתוני התשואה של שוקי המניות בישראל ובעולם ושל מחירי הדירות למגורים בישראל במהלך ה-15 שנים האחרונות ומצאו, כבר בתחילת הסקירה, כי התנודתיות של התשואה בהשקעה בדירת מגורים עשויה להיות דומה ואף גבוהה מהתנודתיות של התשואה בהשקעה במניות.

שראל מסביר כי האינטואיציה להבנת המסקנה המפתיעה פשוטה: בעוד שבהשקעה במניות ניתן, בעלות מזערית יחסית, לפזר את הסיכון בין מניות רבות לעומת הסיכון הגובר בהשקעה במניה בודדת, בהשקעה בדירת מגורים נוהגים לרוב להשקיע את כל הסכום בנכס בודד.

שינוי ריאלי
 שינוי ריאלי

במקרה של השקעה בתיק מניות משולב (חצי במדד ת"א 100 וחצי במדד MSCI העולמי), התשואה הריאלית ברוטו שנמצאה עמדה ב-15 השנים האחרונות על 6.7% בממוצע שנתי, עם סטיית תקן שנתית של 17%. התשואה הריאלית נטו נמוכה ב-2% ומסתכמת ב-4.7%.

במקרה של דירה למגורים, התשואה הריאלית ברוטו עמדה ב-15 השנים האחרונות על טווח שבין 2.2%- (השקעה בדירת 2 חדרים באיזור הצפון) לבין 3.9% (השקעה בדירת 3 חדרים באיזור תל אביב) עם סטיית תקן שנתית של בין 6.8% ל-29.8%.

בממוצע פשוט בין 27 סוגי דירות (9 איזורי מגורים ו-3 גדלי דירה שונים בכל איזור), התשואה הריאלית ברוטו עמדה של 1% בממוצע שנתי עם סטיית תקן שנתית של 12.6%.