"הלייקים הם פתרון אולטימטיבי לחבר בין העולם הפיזי לווירטואלי"

בני הנוער בכפר הנופש של קוקה קולה יוכלו לעדכן בפייסבוק על המתרחש באמצעות צמיד שעל ידם ■ בקרוב גם את כרטיס האשראי כבר לא נצטרך לגהץ

תופעת הלייק בפייסבוק מזמן את חצתה את גבול הסביר, וכיום כמעט בכל אתר אפשר לעשות לייק על ידיעות שונות. אופציית הלייק המוכרת היום כמעט לכל אדם, עברה בתחילת חודש יולי לראשונה את העולם האינטרנטי לעולם האמיתי בזכות טכנולוגיית RFID (Radio Frequency Identification) - טכנולוגיית רדיו המבוססת על תגיות המוצמדות לחפצים המשמשים לזיהוי. ניתן לקרוא את התגיות הללו בצורה אלחוטית, כאשר הם שואבים את האנרגיה שלהם בצורה אלחוטית מהקוראים. קיימות גם תגיות אקטיביות הכוללות סוללה פנימית.

המבקרים הצעירים של קוקה קולה וילג' זוכים בתקופה זו באופציה לעשות לייק כמעט על כל דבר שהם רואים בכפר הנופש באמצעות צמיד שאותו הם עונדים על היד שלהם בזמן השהות במתחם. איך זה עובד? כאשר בן הנוער נכנס לכפר, הוא מקבל צמיד שעליו מוצמד באמצעות מחשב המידע האישי שלו - שם, מספר טלפון, כתובת, עמוד הפייסבוק והסיסמה שלו. כאשר בן הנוער עובר ליד הבריכה למשל, הוא יכול, באמצעות הצמדת הצמיד לקופסה הנמצאת באותו מתחם, לעדכן את הפייסבוק שלו על מיקומו ועל המתרחש כרגע באותו אזור על ידי הודעות שהוגדרו מראש באותו אזור.

מלבד האופציה הזו, בווילג' מסתובב צלם שטח המצלם את האורחים ומהווה נקודת קריאה לצמידי ה-RFID. כך כל מצולם יכול לגעת בצלם ותמונתו עולה באופן אוטומטי לעומד הפייסבוק של קוקה קולה. התיוג של שמו נעשה אוטומוטית.

חלוצה בתחום הלייק

קוקה קולה ישראל נחשבת בארץ חלוצה בתחום של הוצאת הלייק מהמחשב לעולם האמיתי. האחראי לפיתוח הזה הוא ינון לנדברג, הבעלים של משרד הפרסום האינטראקטיבי אידיאולוג'יק. "אנחנו מחפשים כל הזמן את הדרך לחבר בין העולם הפיזי לעולם הווירטואלי. הרעיון של מכונת הלייקים הוא פתרון אולטימטיבי לכך", הוא אומר.

לאחרונה נפגש לנדברג עם מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, בפסטיבל קאן והציג לו את הרעיון. בעקבות כך יבקר השבוע בווילג', מארק קוואן, המנהל המסחרי של פייסבוק באירופה, באסיה ובמזרח התיכון, כדי לבדוק עד כמה המוצר מוצלח. בקוקה ישראל מאוד מרוצים מהחיבור של פייסבוק. לדברי אלון זמיר, סמנכ"ל השיווק בקוקה קולה ישראל, בחברה רוצים למקסם את המוצר הזה ולקחת אותו גם לאירועים אחרים שהחברה תעשה בקיץ ושמתאימים גם לקהל בוגר יותר.

כרטיס אשראי באלחוטי

לנדברג עבד על המוצר במשך חודש עם 20 אנשים נוספים, כאשר לדבריו הצמידים הגיעו אליהם יומיים לפני התחלת הפעילות מחו"ל. החברה שייצרה עבורם את שבבי ה-RFID היא Logitag מנתניה. למרות ההצלחה של המוצר, לנדברג לא מתכנן למסחר את הרעיון שלו. "יכול להיות שאני פראייר, אבל אני לא מתכוון להתעסק בלמכור את זה. עורך הדין שלי מאוד כועס עליי בעקבות זה".

התגים, שמשדרים אותות רדיו, קיימים זה עשרות שנים. השימוש הראשוני בהם נעשה על-ידי הבריטים בימי תחילת מלחמת העולם השנייה, אז שימשו התקנים, שניצלו טכנולוגיית אותות רדיו, לזיהוי מטוסי קרב גרמנים שנשלחו להפציץ את לונדון ושאר ערי בריטניה.

מאז התפתחה טכנולוגיית ה-RF להרבה כיוונים, אבל תגי ה-RFID נראו כמי שהזמן קפא סביבם. בעוד התקשורת מבוססת גלי רדיו משנה את העולם באמצעות הטלפונים הסלולריים, ותקן הבלוטות' או ה-WiFi מוכר כמעט לכל אדם, תגי ה-RFID עדיין משמשים לזיהוי אנשים, רכבים או חפצים, עם שינויים טכנולוגיים קטנים לאורך הזמן. אגב, אחד השימושים הכי נפוצים של הטכנולוגיה הוא במחלפים בכביש 6, עבור שמי שמנוי ומותקן ברכבו מכשיר אלקטרוני של חברת דרך ארץ, מפעילת הכביש.

למרות שהיום הצרכן הפשוט יתקשה לחשוב על מקרים רבים שבהם הוא נתקל בטכנולוגיה הזו, בעתיד הלא רחוק היא אמורה להגיע למוצרים שאנחנו משתמשים בהם כמעט מדי יום. "היום רוצים להשתיל שבב בתוך הדרכון, כך שלא משנה מה תעשה עם התמונה בו, יהיה אפשר לדעת מה הפרטים של אותו דרכון", אומר יורם אורון, מייסד ומנכ"ל משותף בקרן ההון סיכון ורטקס המשקיעה בחברת Inside ContactLess, הנחשבת לאחת מהיצרניות הגדולות בעולם של שבבים המאפשרים חיוב אשראי בטכנולוגיית RFID.

מלבד דרכונים, ה-RFID כבר מופיע בארגונים מסוימים בכרטיסי הזיהוי. הם מאפשרים לנפנף אותם ליד הקורא, מבלי להוציאם מהארנק. השלב הבא הוא שימוש מסיבי יותר בכרטיסי אשראי. "היום 7% מכרטיסי האשראי בארה"ב הם כרטיסים אלחוטיים שיש להם גם צ'יפ אלחוטי. 21% מהחנויות בארה"ב כבר יודעות לקרוא את הכרטיסים האלה מרחוק בצורה אלחוטית", אומר אורון. היכולת האלחוטית הזו מאפשר לצרכן לשלם בקופה מבלי להוציא את כרטיס האשראי מהארנק. הוא רק צריך לעמוד במרחק של 30 ס"מ מהקופה. לדברי אורון, "למרות החשש לביטחון, המוצר הזה עובד טוב כבר כשלוש שנים בארה"ב. מה שאומר שהמפכה עברה את נקודת האל-חזור".

"מאבק בשוק האשראי"

חברת ויזה המושקעת באינסייד היא לא היחידה, מלבדה מושקעים בחברה גם סמסונג, קוואלקום, LG, מוטורולה סלולר ונוקיה. "אין כמעט חברה בעולם שחמש חברות מתחרות החליטו להשקיע בה יחד", אומר אורון. "הסיבה לכך שה-RFID יוכנס לסלולרי שלנו וגם יהפוך לכרטיס האשראי".

הטכנולוגיה שתשולב בטלפונים היא ה-NFC, הנחשבת לחלק מטכנולוגיית ה-RFID. הטכנולוגיה הזו מעבירה את הכוח מחברות האשראי למפעילות הסלולר", אומר אורון. "לדעתי מפעילות הסלולר ירכשו חברות אשראי, או שיהיה לצרכן כרטיס אשראי של מפעילת הסלולר שלו. למעשה הולך להיות מאבק אדיר בשוק הזה".