מחכים לכחלון: מכרז הסלולר לעובדי המדינה יידחה לאוקטובר

מכרז החשכ"ל, שנחשב לגדול בארץ עם כ-100 אלף משתמשים, ימתין להחלטה על הורדת דמי הקישוריות ■ חברות הסלולר: "הדרישות דרקוניות"

מכרז הסלולר לעובדי המדינה, אשר נחשב למכרז הגדול בארץ בתחום הסלולר, נדחה בחודש וייערך ב-15 באוקטובר. הערכות בשוק הן שהמכרז נדחה בשל שתי סיבות: האחת בשל שמחיר קישורי הגומלין בסלולר טרם נקבע, והשנייה קובעת כי בשל החגים, ובתוך כך החופש, לא ניתן יהיה להיערך למכרז שתוכנן לספטמבר בצורה מיטבית ועל כן הדחייה טובה לכולם.

קישור הגומלין הוא הכנסה שמקבלות החברות בגין שיחות מרשתות מתחרות והוא מרכיב חשוב בחישוב העלות והמחיר שיציעו המתמודדים במכרז. ברור גם שככל שתעריף שהקישוריות יירד, כך יעלה המחיר שיציעו החברות. חברות הסלולר מעריכות כי לא יוכלו לספק לחשב הכללי, שוקי אורן (החשכ"ל), את המחירים המוצעים לו כיום - 7 אג' לדקת שיחה בתוספת תשלום קבוע.

ל"גלובס" נודע כי חברות הסלולר הגישו 800 הסתייגויות למכרז שפרסם החשכ"ל.

להשקיע עשרות מיליונים

החברות טוענות שמדובר במכרז דרקוני, שכן הוא כולל דרישות שקשה מאוד לעמוד בהן, למשל היצע המכשירים, האחריות עליהם ועוד. החשכ"ל השיב על כל ההסתייגויות ואת רובן דחה על גבי חוברת של 180 עמודים.

כפי שכבר פורסם ב"גלובס", ההשקעה שתצטרך חברת סלולר (מלבד מפלאפון שמשמשת היום ספקית הסלולר לחשכ"ל) להשקיע בפרויקט מוערך בסכום של עשרות מיליוני שקלים.

הזכייה מחייבת סבסוד מכשירים לעשרות אלפי עובדי מדינה (אם לא יותר), והשקעות גבוהות בכיסוי תוך מבני של משרדי הממשלה בארץ.

נדמה שלפלאפון יש הסיכויים הטובים ביותר להגיש הצעה אטרקטיבית, שכן היא כבר ביצעה את ההשקעות הדרושות. עם זאת, אם היא לא תזכה היא תאבד יותר מ-100 אלף משתמשים, וזה לא עניין של מה בכך. יש להביא בחשבון גם את העובדה שהכנסות של חברות הסלולר צפויות להיפגע בכמה מאות מיליוני שקלים בשנה בשל הרפורמות שמתכנן משרד התקשורת, ועל כן הזכייה במכרז עשויה לפצות על אובדן ההכנסות, אך רווחיות החברות עודנה בסכנה, שכן המכרז יספק שיעור רווחיות מאד נמוך.