דיווחים: קרנות וחברות גלובליות מתכוננות לקרב על פוטאש

"וול סטריט ג'ורנל": פוטאש שוקלת לחבור לגופים פיננסיים כדי להתמודד עם הצעת הרכש העוינת של BHP ביליטון ■ עיתון בהונג קונג: חברות בסין עשויות להגיש הצעת רכש נגדית

ענקית האשלג הקנדית פוטאש שוקלת לחבור לגופים פיננסיים על מנת להתמודד עם הצעת הרכש העוינת של BHP ביליטון . כך מדווח העיתון "וול סטריט ג'ורנל". כזכור, אתמול (ה') הציעה BHP לבעלי המניות של פוטאש לרכוש את מניותיהם תמורת 38.6 מיליארד דולר, לאחר שדירקטוריון פוטאש דחה הצעת רכש רשמית של BHP בסכום דומה.

לפי הדיווח ב"ג'ורנל", קרנות השקעה פרטיות, בנקים סיניים ומוסדות פיננסיים אחרים עשויים לקחת חלק בקונסורציום שמנסה פוטאש לארגן, על מנת להתגונן מהצעת הרכש העוינת של BHP האוסטרלית. המטרה היא להציע לבעלי המניות הצעת רכש במחיר טוב יותר מזה של BHP, מה שעשוי גם לפי אחד התרחישים להוליד מאבק שליטה על חברת הדשנים.

BHP הציעה לרכוש את מניות פוטאש במחיר של 130 דולר למניה. מנכ"ל פוטאש ביל דויל אמר כי "איננו מתנגדים למכירה, אך אנו מתנגדים לגניבת החברה", תוך שהוא מתכוון לכך שהצעתה של BHP נמוכה מדי.

במקביל, העיתון " South China Morning Post" בהונג קונג מדווח היום כי חברה סינית עשויה להציע בעצמה הצעת רכש נגדית לזו של BHP. בדיווח מצוינת התלות של סין באשלג, מה שמהווה אינטרס ברור לחברות מסין לרכוש את פוטאש, שהיא חברת האשלג הגדולה בעולם.

הדיווח בהונג קונג אף כלל שמות של חברות סיניות שעשויות להגיש הצעת רכש נגדית לפוטאש, ובהן סינוכם (Sinochem), קרן ההשקעה הפרטית China Investment וחברת הדשנים סינופרט (Sinofert), שמוחזקת ב-22% על ידי פוטאש.

בתוך כך, העיתון הבריטי "גרדיאן" מדווח היום כי ביל דויל, מנכ"ל פוטאש, ישלשל לכיסו יותר מ-400 מיליון דולר במידה וההשתלטות העוינת של BHP על פוטאש תצליח. זאת, בשל סעיף "שינוי בעלות" המוגדר בחוזה ההעסקה של דויל, אשר מבטיח לו תשלום נדיב במקרה של העברת השליטה בחברה, בנוסף לאופציות שמחזיק דויל במחיר מימוש של 30 דולר בלבד למניית פוטאש.