ביהמ"ש: המדינה אחראית ברשלנות לאי-מניעת הרצח של ענבל עמרם

עמרם נדקרה ע"י גנב רכב במארס 2006 ■ ביהמ"ש, שקיבל את תביעת הנזיקין של משפחת עמרם, קבע כי המשטרה פעלה באופן רשלני למן הרגע שבו נודע על היעלמה ועד גילוי גופתה

המדינה אחראית ברשלנות בשל אי-מניעת הרצח של ענבל עמרם, שנחטפה, נדקרה ודיממה למוות במארס 2006 על-ידי גנב הרכב מוחמד בן טאלב ג'עידי - כך קבעה היום (ב') נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, הילה גרסטל, שקיבלה את תביעת הנזיקין של משפחת עמרם.

במסגרת פסק הדין נקבע כי המשטרה פעלה באופן רשלני, למן הרגע שבו נודע על היעלמה של ענבל בת ה-20 ועד גילוי גופתה.

"אם היה היומנאי במשטרה מקבל את התלונה, כפי שנדרש היה, ואם היו הנתבעים פועלים כנדרש וכפי שהיה מצופה מהם, מרגע קבלת התלונה ואילך - אין לי ספק כי לוחות הזמנים היו מתקצרים, ניתן היה למצוא את ענבל בחיים ולהצילה", כתבה השופטת.

גרסטל פירטה את שורת המחדלים של המשטרה בטיפולה בפרשה: "סמוך לשעה 2:00 הגיעו האב והדודה לתחנת המשטרה כדי להתלונן על היעלמה של ענבל, אך היומנאי בחר שלא לפתוח תלונה רשמית, בניגוד לנוהל המשטרה לטיפול בנעדרים, ואף צעק עליהם שיעזבו את התחנה".

בהגיעם פעם נוספת לתחנה, המשיכה השופטת, "החל היומנאי גובה מהאב עדות שנמשכה למעלה מחצי שעה - הליך שמשכו אמור לקחת לא יותר ממספר דקות, ושיכול להתרחש במקביל לפעולות אחרות".

בסופו של הליך, הסבירה גרסטל, "נתבקש אישור לבצע איכון לטלפון של ענבל, שאותר במקום מבודד, בשטח פתוח ומרוחק. גם אז, בסביבות השעה 5, התנהלה המשטרה באיטיות, ובוזבז זמן יקר מפז".

עוד הוסיפה גרסטל כי התרשלות המשטרה "בלטה גם באוזלת-ידה בכל הנוגע לטווח הזמנים בין השעה 6:24-9:00 בבוקר - מרגע שניתנה ההוראה להזנקת מסוק חיפוש ועד להמראתו".

הרצח של עמרם, שהתרחש לפני יותר מ-4 שנים, זיעזע את המדינה. עמרם יצאה מביתה בליל שבת כדי להביא את אחותה ממסיבה, והותקפה בחניית הבניין בו התגוררה על-ידי ג'עידי, שהיה בעל עבר פלילי עשיר. הוא דקר אותה ברכב והוביל אותה לשדה נטוש באזור פי-גלילות.

לאחר מותה הגישה משפחתה את התביעה וטענה כי ענבל פרפרה במשך שעות בין החיים למוות, בזמן שבני המשפחה ניסו לגרום למשטרה לחפש אחריה.

התביעה כללה, בין היתר, דרישה לפיצויי נזיקין בגובה מיליוני שקלים - שאלה שאליה יידרש בית המשפט כעת, לאחר שהכריע לטובת המשפחה בשאלת אחריות המדינה למות בתם.

את משפחת עמרם ייצג משרד עורכי הדין אלעד אייזנברג, אמיר גולן ועידו אורלנסקי. עורכי הדין מסרו בעקבות פסק הדין כי "את הטרגדיה הנוראה של משפחת עמרם אף הליך משפטי לא יוכל לרפא, אך יש לקוות שפסק הדין, הקובע את סטנדרט ההתנהגות המצופה ממשטרת ישראל, יחולל שינוי אמיתי בהתנהלותה וביחסה לאזרח הפונה אליה במצוקתו".