איך מצליח ערוץ 10 להרוויח למרות נתוני הרייטינג המאכזבים?

הרייטינג הנמוך של "הישרדות" לא בא לידי ביטוי בקופת ערוץ 10, שרשם ביוני רווחיות מפתיעה של 5 מיליון שקל ■ איך? בזכות הביקוש הגבוה לפרסום בטלוויזיה ועלויות ההפקה הזולות

3 החודשים האחרונים בערוץ 10 היו מהרווחיים בתולדות הערוץ. זאת למרות שאתמול (ב') הסתיימה העונה החלשה ביותר של "הישרדות" מאז עלתה בישראל לפני 3 שנים.

ל"גלובס" נודע כי ביוני האחרון הרוויח הערוץ 5 מיליון שקל - החודש הרווחי ביותר בתולדותיו. גם בחודשים יולי ואוגוסט הצליח הערוץ להרוויח מיליוני שקלים בודדים.

גמר "הישרדות" ששודר אתמול מכרמיאל הביא לערוץ 10 רייטינג של 16.7% בלבד ומעט יותר מחצי מיליון צופים. מדובר בנתון שנמוך אף מפרק הפתיחה של עונה זו, שחצה את 17% הצפייה.

לשם השוואה - גמר "הישרדות" בעונה הראשונה הביא לערוץ 10 רייטינג של 36% ו-1.2 מיליון צופים. גמר העונה השנייה הביא רייטינג של 25%, ואילו הגמר בעונה השלישית השיג 22.6%.

לוח שידורים זול

בערוץ 10 ללא ספק התאכזבו מהרייטינג וקיוו לפחות לרייטינג של 20%, אך עם זאת, ההשקעה בתוכנית היתה נמוכה משמעותית מהעונות האחרות.

על-פי ההערכות הצליחה הפעילות המסחרית סביב העונה להכניס כ-30 מיליון שקל על פני 3 החודשים בהם שודרה, כאשר ההשקעה בתוכנית עמדה על 3.5 מיליון דולר - כמחצית מעלות עונות קודמות של התוכנית.

הסיבה לעלות הנמוכה היא צילום של 2 עונות יחד (הנוכחית והחמישית, הבאה) באותו אתר בפיליפינים, תוך שימוש באותם מתקנים ואנשי צוות.

על-פי ההערכות, למרות הנתון החלש, הכניס הגמר לבדו לערוץ יותר מ-4 מיליון שקל. הגמר שווק כמוצר פרימיום לכל דבר, חרף העובדה שהעונה החלשה כולה עומדת על רייטינג ממוצע של 14.4% בלבד.

נקודת רייטינג בגמר "הישרדות" אמש נמכרה ב-2,000 שקל, בהשוואה ל-1,800 שקל לערך בה נמכרת נקודת רייטינג בפריים-טיים של הערוץ. זאת ללא מכירת שני "ברייקים" - למפעל הפיס ולתנובה - ושיתופי-פעולה מסחריים לאורך העונה עם גורמים כמו חג'ג' נדל"ן וביטוח ישיר (3 מיליון שקל לערך הוא הרווח משני גורמים אלה) ושיתוף-פעולה עם שופרסל.

בערוץ דאגו גם כי כל הלקוחות שנמצאים כעת באוויר בערוץ יקבלו זמן בגמר עצמו, ולנוכח הרייטינג הדל הצפוי, הדבר לא היווה חשש בקרב מפרסמים בינוניים, אשר השקעה בגמר שיכול היה להביא 30% עשויה היתה להיות קשה יותר עבורם.

לא ניתן להביט על משמעותו של גמר "הישרדות" מבלי להביט במבט רוחבי על לוח השידורים של ערוץ 10 כולו. בשנה וחצי האחרונות לערך הערוץ מציג לוח שידורים זול במיוחד אשר האסטרטגיה שלו היא ברורה - לעמוד במחויבויות הרגולטוריות במינימום הכספי שאפשר, על מנת לעמוד בתנאי הסף לרישיון בשנת 2012. זאת לאחר תקופה ארוכה של אי-ודאות באשר לעתידו.

הפריים-טיים של ערוץ 10 בחודשים האחרונים הוא רווחי, למרבה האירוניה בעיקר בגלל "הישרדות". העלות הזולה של הפקת הריאליטי הצליחה לספק רווחים שכיסו גם את ההפסדים בערבים אחרים.

ערב הדרמות של הערוץ - יום שני - הוא ההפסדי ביותר על הלוח, והפקת שתי הסדרות שהערוץ נאלץ לשדר בשל חובותיו הרגולטוריות דומה להפקת "הישרדות", למרות נתוניהן הדלים. עם זאת, הערוץ מצליח להכניס למרבית לוח השידורים הפקות זולות משמעותית, אשר גם רייטינג חד-ספרתי מצליח לכסות את עלותם ולפחות לשמור על איזון.

הפקות התעודה של הערוץ בתקופה האחרונה הן זולות ביותר, וכך גם לוח השידורים הקבוע, ובכללו "היום שהיה", "לילה כלכלי" ו"גיא פינס", אשר עלות הפקתן היא מינימלית.

מפיקים עונה נוספת

החלטת השיבוץ מול המונדיאל מואשמת כגורם מספר 1 לפגיעה בנתוני הרייטינג של "הישרדות". אבל מבחינה מסחרית, מתברר, לא היתה לכך השפעה משמעותית. לא בגלל שהיתה זו החלטה נבונה, אלא בגלל נסיבותיו של חודש יוני שהביא גל התאוששות מרשים בכל שוק הפרסום.

העובדה שהיה ביקוש אדיר גם למונדיאל ולעליית "כוכב נולד" בערוץ 2 היטיבה מאוד עם ערוץ 10. לערוץ גם לא היו הרבה ברירות אחרות, במיוחד לאור הצורך להעלות הרבה תוכניות סוגה עילית שלא היו מספקות לערוץ כל הכנסה כלכלית.

מה שאפשר להגדיר כטעות נוספת הוא ההחלטה לפתוח את העונה ב-15 שעה של תלת-ממד. האיכות הנמוכה של המוצר בפועל לא הביאה את ההמונים לתוכנית ויצרה דווקא ביקורת שלילית עם פתיחת העונה. עם זאת, ההשקעה במהלך בסך 1.5 מיליון שקל לא הביאה להפסד - וכוסתה כבר בפרק הפתיחה שהביא רייטינג של 18.9%.

באשר לעתיד, בערוץ לא מוותרים כל-כך מהר על "הישרדות". בימים אלה דנים שם בנושא העונה השישית, ומבחנה יהיה בחורף הקרוב.

כיום, "הישרדות" היא המותג היחיד שמחזיק הערוץ ומספק יותר ממה שמספקות על התוכניות. אם בקרוב יצליח הערוץ לייצר מותגים איתנים יותר - ייתכן כי העונה החמישית, שאולי תשודר כבר השנה, תהיה האחרונה.

מערוץ 10 נמסר כי "הערוץ ביצע מהלך בו צימצם את הפסדיו באופן דרסטי, מהלך שמשפיע רבות על פופולריות לוח השידורים, שמתמקד בעמידה במחויבות שידור סוגה עלית, ושאת מחירו משלמים גם כל עובדי הערוץ עד היום".

22
 22