נדחתה תביעת גבר שתבע את גרושתו על נזקים שגרמה לו בהליך הגירושים

עקב סכסוך מזונות האישה פתחה תיק הוצאה לפועל כנגד בעלה לשעבר ואף הגישה נגדו תלונה במשטרה על איומים ■ לאחר זיכויו הגיש הגרוש תביעת נזיקין בסך חצי מיליון שקל נגד גרושתו

גבר גרוש, עורכת דין שייצגה אותו בהליכים נגדו והפכה לבת-זוגו, אשתו לשעבר שהגישה נגדו תלונה במשטרה וילדה קטנה אחת שנקלעה ללב הסכסוך - אלה הן הדמויות המרכזיות בדרמה משפטית המתנהלת בחודשים האחרונים בבית המשפט לענייני משפחה ובבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

מדובר בבני-זוג שנישאו ב-1999 והתגרשו ב-2001, כאשר לשניים ילדה משותפת.
הגבר יוצג בהליכים על-ידי אשתו החדשה, עורכת דין במקצועה, והנתבעת יוצגה על-ידי אביה, עד שהוחלף לפני מספר חודשים על-ידי עו"ד חוה קליין המתמחה בדיני משפחה.

הסכסוך המשפחתי הקשה החל ב-2001 סביב מחלוקת על תשלום מזונות הבת הקטינה. במהלך הסכסוך פתחה האישה תיק הוצאה לפועל כנגד האב, בטענה כי לא שילם את מזונות הבת. הגרוש מצדו הגיש להוצאה לפועל מכתב החתום בידי גרושתו, המוכיח כי שילם את דמי המזונות לשנתיים מראש. אלא שהגרושה טענה כי המכתב נחתם תחת איומים באלימות וברצח ואף התלוננה כנגד הגרוש במשטרה על כך. הגרוש נעצר, הוטלו עליו צווי הרחקה, אך בראשית השנה הסתיים ההליך הפלילי כנגדו בזיכוי מחמת הספק.

למרות שלא הוכיחה את טענותיה בגין תשלום המזונות, פנתה האישה אל ההוצאה לפועל בבקשה להטיל צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד הגרוש, עד אשר יפקיד ערבויות להמשך תשלום המזונות, אותם לטענתה היה חייב לה עדיין. רק לאחר שהפקיד הגבר את הערבויות, הותרה יציאתו מהארץ.

בכך לא תם המאבק. לאחר זיכויו הגיש הגרוש תביעת נזיקין בסך חצי מיליון שקל נגד גרושתו ומשפחתה, בדרישה כי תישא בהוצאות הגנתו בהליך הפלילי ותפצה אותו על הכפשת שמו בפני עמיתיו בעבודה (לאחר שאביה שלח את כתבי הטענות בהליך ואת צו עיכוב היציאה כנגדו בפקס גלוי למקום עבודתו), וכן בגין עיכוב יציאתו מהארץ.

באפריל השנה דחה בית המשפט לענייני משפחה בתל-אביב את תביעתו של הגרוש. השופט יהושע גייפמן קבע כי "המחלוקת שהעמידה האם כאפטרופוס של הקטינה בעניין מזונותיה היתה מחלוקת אמיתית", וכי "כאשר מדובר על הגנה של אינטרס של קטינה (גביית מזונותיה)... לא ניתן ליחס לנתבעת (האם - א' ל"ו) אחריות בנזיקין...".

עוד ציין גייפמן כי עצם זיכויו של האב "מחמת הספק" בהליך הפלילי לא מאפשר לו לתבוע הוצאות לא מהמדינה ולא מצדדים שלישיים, מפני שפסיקת הוצאות שכזו עלולה להרתיע קורבנות עבירה מלפנות לרשויות האכיפה ובית המשפט לעשיית משפט צדק.

הסאגה נמשכת עד היום. לאחרונה הגיש הגרוש ערעור על פסק הדין של בית המשפט לענייני משפחה, והדיונים בו עתידים להתקיים בשבועות הקרובים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. (תמ"ש 44608-00 ו-ע"א 11150-06-10).