פישר: "לא נוכל לקבוע את שער הדולר לנצח; יש כוחות חזקים"

(עדכונים שוטפים) - נגיד בנק ישראל בכנס מכון הייצוא: "אנחנו לא מגינים על הדולר; אם נסמן קו אדום - נזמין מתקפת ספקולנטים"

באיחור של כחצי שעה הגיע היום נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, יישא היום (א') לכנס מכון הייצוא, שנערך במלון דן בת"א, שם הוא נשא נאום מרכזי. כאן באתר "גלובס" העברנו בשידור חי את נאומו של פישר, כמו גם את נאומיהם של שאר הנוכחים החל מ-15:30.

"למרות הדבורים על מיתון כפול, התחזיות של המוסדות הבינ"ל ממשיכות להיות יחסית יציבות", אמר פישר. הוא התייחס לתחזית קרן המטבע הבינלאומית, שצופה צמיחה בייצוא של 9% בסחר העולמי השנה (בהשוואה ל-2009) ול-2011 הקרן העלתה מעט את התחזית ל-6.5%.

"צריכים להבין שאנו בתקופה של המון אי ודאות, כל יום מצב הרוח משתנה", הוסיף פישר. "אנו בתקופה תנודתית, קשה לדעת אם זו התאוששות או ירידה ל'דאבל דיפ' (מיתון כפול)". פישר אמר שהסיכוי למיתון נוסף עומד היום על 25%.

בהתייחסו למשק הישראלי אמר פישר: "למרות כל הבעיות בייצוא, המצב במאזן התשלומים השתפר". פישר פנה לייצואנים ואמר להם: "הצלחתם לשמור על רמת ייצוא מאוד מכובדת, במיוחד בהשוואה למה שקרה במדינות אחרות".

פישר התייחס לנתוני הייצוא לרבעון השני, ואמר כי "הנתונים על הייצוא, על הירידה, מאוד הדאיגו אותנו בבנק ישראל. אחר כך התחלנו לראות תיקון כלפי מעלה בנתונים והבנו שהקפיצה בייצוא נובעת בעיקר מהתרופות; אומרים שבעיקר מטבע. הרכיב האלקטרוני התחיל לצמוח בתחילת 2009, וזה המפעל החדש של אינטל. בבחינת אחוז הטכנולוגיות עילית (היי-טק) מסך הייצוא - ישראל במקום השני, אחרי אירלנד. הצלחנו להגדיל את החלק של ישראל בייבוא מארה"ב, וזאת בזמן שהייבוא האמריקני כולו ירד".

מרים ידיים מול הספקולנטים?

הנגיד דיבר בנאומו גם על ההתערבויות של בנק ישראל בשוק המט"ח ואמר כי אין לבנק ישראל מדיניות של הגנה על שער הדולר. במקביל הוא ציין כי ייסוף של 10% בשקל מביא לירידה של 2% בייצוא.

"שמעתי שמועות שאנחנו מגינים על רמה מסוימת בדולר; אנחנו לא נעשה את זה", אמר פישר. "ברגע שאתה מסמן קו אדום אתה יכול להיות בטוח שאתה מזמין מתקפת ספקולנטים; אנחנו לא נעשה את זה. לא נתערב כל עוד אנו חושבים שהשוק פועל פחות או יותר בסדר".

בהמשך הודה פישר בחוסר יכולתו של בנק ישראל להתמודד עם הספקולנטים בשוק המט"ח כשאמר: "יש כוחות יותר חזקים מהבנק המרכזי שפועלים בשוק המט"ח; לא נוכל לעמוד מולם לנצח. יש בשוק הזה הרבה אי ודאות, אנחנו מנסים למתן את זה, אבל אין לנו אשליה שנוכל לנצח לקבוע את שער החליפין".

פישר אמר גם שלא ניתן לחזות את ההתפתחויות בשוק המט"ח: "כל העולם היה בטוח שהאירו הולך ל-1 דולרים - וקרה בדיוק להיפך. לפני שנה וחצי אמרו שהדולר נגמר וצריך לרכוש אירו. בכלכלת מט"ח מאוד מאוד קשה לחזות מה יקרה".