יו"ר מועצת יש"ע: יש לנו עליונות מוסרית על הפלסטינים

דני דיין, בתשובה לשאלה על סבלם של הפלסטינים: "אין לי ייסורי מצפון; הערבי ביו"ש הוא בעל הזכויות הפוליטיות הגדולות ביותר בעולם הערבי ■ "המשך הקפאת הבניה חציית קו אדום"

דני דיין, יו"ר מועצת יש"ע, לא אהב כמובן את ביקורו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוושינגטון, בשבוע שעבר, כמו הרוב המכריע של המתנחלים האחרים בשטחים. אבל לא פחות שנוא עליו הלך הרוח הגלובלי, ובמקצת ישראלי, שמדיף חמלה על הפלסטינים ושמקבל את התפיסה שמצוקתם היא תולדת העוולות שנגרמו להם.

בראיון ל"גלובס" הוא אומר: "יש לנו עליינות מוסרית על הפלסטינים... לי אין ייסורי מצפון".

בשבוע שעבר, בדיוק כשנתניהו הסתופף עם מחמוד עבאס (אבו מאזן), נשיא הרשות הפלסטינית, תחת עינם הפקוחה של האמריקנים, פרסם ג'ורג' בישאראט, פרופסור ערבי-אמריקני, מהסטינגס קולג', בקליפורניה, מאמר ב"וושינגטון פוסט" בזכות פתרון של מדינה אחת לכל תושביה, ישראלים ופלסטינים.

"נוצרה מציאות של מדינה אחת דה-פקטו", הוא כתב. "ישראל שולטת למעשה על כל פלסטין לשעכר, אך רק לייהודים יש זכויות מלאות במדינה שמתפקדת כמערכת פוליטית חד-עמית. בניגוד ליהודים, האזרחים הפלסטיניים של ישראל סובלים תחת עולם של יותר מ-35 חוקים שמעניקים פריווילגיות ליהודים ושל מדיניות שדוחקת את הפלסטינים במכוון לשוליים. פלסטינים בגדה המערבית אינם רשאים לנסוע על כבישים שנבנו במיוחד למתנחלים ישראליים, בעוד שהפלסטינים בעזה רואים כיצד המצור הישראלי מחניק את ההתפתחות האינטלקטואלית והפיזית של ילדיהם... הפליטים הפלסטיניים חיים בגלות מזה 62 שנה וזכותם לחזור לבתיהם נשללה מהפם, בעוד שיהודים מכל רחבי תבל רשאים להגר לישראל בלי הגבלות כלשהן".

בתגובה לדברים אמר דיין: "העניין הזה (של שליטה על עם אחר) היה מטריד אותי רק אם הוא היה כרוך בבעיה מוסרית", הוא אומר. "בשליטה הישראלית על הפלסטינים אין בעיה מוסרית כי המצב הקיים נובע מהחלטות תוקפניות של הפלסטינים. נכנסנו (לשטחים) ב-1967 מפני שהערבים תקפו במטרה להשמיד את ישראל. העובדה שאנו שולטים על הפלסטינים במידה מוגבלת, שלפלסטינים אין זכויות מסוימות, היא תולדה של הטקטיקות שלהם, של העוולות המוסריות שלהם. מבחינה מוסרית, ידינו על העליונה".

"אין ייסורי מצפון"

דיין גורס, כי גורלם של הפלסטינים אינו מר מדי. כדבריו: "במצב הקיים, הערבי ברמאללה הוא בעל הזכויות הפוליטיות הגדולות ביותר במזה"ת. אותו ערבי בראמללה בחר את מחמוד עבאס לנשיא, אבל לתושבי מצרים אין פריווילגיה ממשית לבחור את הנשיא. זה לא אמיתי שם. ערביי קהיר לא בחרו את מובאראק, ערביי דמשק לא בחרו את אסד ותושבי ריאד או עמאן בוודאי לא בחרו את המלכים שלהם. גם אחרי כל התלונות בשטחים, הערבים ביו"ש הם בעלי הזכויות הפוליטיות הרבות ביותר".

"לי אין ייסורי מצפון, ובכל מקרה לא מדובר פה על איזה עוול נוראי; הפלסטינים עדיין שולטים על 90% מחייהם", הוא אומר.

דיין, שבא לוושינגטון לפקוח עין על התנהלותו של נתניהו בפסגה המזרח-תיכונית, ואולי לקרוא לפעולה מהירה בישראל אם יהיה צורך בכך, יצא כמובן מאוכזב עמוקות. הוא לא אהב את העובדה שנתניהו השתמש, בפעם הראשונה, במונח "הגדה המערבית" במקום ביו"ש, כמקובל בחוגי המתנחלים, והוא מאוד לא אהב את הדגש ששם רה"מ במילים "פשרה היסטורית".

"אם נתניהו יאריך את הקפאת הבניה ביו"ש אפילו דה פקטו (כלומר יבטל את ההקפאה באופן רשמי, אך בפועל הוא, או שר הבינטחון, לא יחתמו על אישורי בניה) נראה בכך חציית קו אדום", אומר דיין. "במקרה כזה, אניו נשנה את יחסינו לממשלה ונקרא למפלגות שיש לנו השפעה עליהן לעזוב את הממשלה. עובדה, זבולון אורלב, מ'הבית היהודי', כבר אמר שמפלגתו תעזוב את הקואליציה אם תימשך ההקפאה... אנו מסוגלים לעזור ליצור את האווירה הציבורית שתשכנע את הממשלה ללכת בדרכנו".

התבטאויות נוספות של דיין בראיון

על הסיכוי למצוא פיתרון לסכסוך ההיסטורי עם הפלסטינים אומר דיין: "אני בא מתחום הכלכלה. אני מגדיר את הסכסוך במזה"ת כמערכת משוואות שאין לה פיתרון בתחום המספרים הריאליים. כל הניסיונות למצוא פיתרון, כאן ועכשיו, כל המאמצים למצוא שיווי משקל יצירתי, נדונו לכישלון. גם היזמה לקדם פיתרון של שתי מדינות היא רעיון פתטי, והוא הדין עם פיתרון של מדינה אחת. צריך להשלים עם כך שעכשיו אין פיתרון. הסטטו-קוו חייב להישאר. אולי בעתיד ייפתח אופק של רעיונות שאינם קיימים עתה".

על התנהלות ממשל אובמה במזה"ת: "אני חושב שממשל אובמה מונחה מוסר, או אמור להיות מונחה מוסר. ובכל זאת, כאשר קוריאה הצפונית מטילה אימה על שכנתה הדרומית, כאשר איראן, שבראשה עומד מכחיש שואה, מפתחת יכולות גרעיניות, כאשר באפגניסטאן כורתים אוזניים ואפים, כאשר כל זה קורה, אזי התמקדותו האובססיווית של אובמה בשאלה האם הבת שלי תבנה בית במעלה אדומים היא שערוריתית. יש בה חוסר שפיות במובן המדיני.

"לאחר שאובמה נבחר, אמרתי שהוא יהיה הנשיא האמריקני השמיני ברציפות שנכשל בניסיון לשפר את המצב במזה"ת, והסיבה לכך היא, שהוא אינו מוכן לבחון שום נתיב חלופי למדינה פלסטינית, ולאופציה כזו אין היתכנות... ביל קלינטון קיבל לידיו מזה"ת רגוע ושליו בתחילת כהונתו. הוא החזיר אותו כאוטי. לאובמה יש סיכוי להתממודד עם קלינטון על התואר 'הנשיא הגרוע ביותר מבחינת המזה"ת'".

על יחסי המתנחלים עם הממשל: "לצערי אנו מודרים מפקידים אמריקניים. כל הניסיונות שלנו להיפגש עם ג'ורג' מיטשל, השליח האמריקני לאזור, נעצרו בקונסוליה האמריקנית בירושלים. אני מתכנן לחזור לוושינגטון בנובמבר (אחרי הבחירות לקונגרס) לחרישה עמוקה יותר על גבעת הקפיטול. לגבי הסיכוי לחרישה עמוקה יותר בממשל, אני פחות אופטימי".

על שאיפת הפלסטינים למדינה משלהם: "אני לא בטוח שהפלסטינים רוצים מדינה. אבו מאזן למד את הלקח של מנהיגי מזרח טימור. כאשר הם נאבקו על עצמאות, קיבלו אותם בבתי נשיאים והם הסתובבו במסדרונות או"ם. לאחר שהשיגו עצמאות למזרח טימור, התנקשו בחייהם".

על האפשרות שנתניהו מנסה, בסך הכל, להרוויח זמן עד לכניסתו של נשיא רפובליקני לבית הלבן: "ניסיון להרוויח זמן ממש מתאים לנתניהו. אומר, שיש נושאים שבהם לא עושים טקטיקה. מהלך כזה גורם נזק מוסרי וחינוכי. אנחנו קרובים לקבל הערכת עבודה, שנתניהו אכן מתכוון ברצינות להגיע לפשרה. אם אכן זה כך, נתייחס אליו ואל ממשלתו בהתאם".