חו"ד במש' התקשורת: דמי הקישוריות במודל האירופי זולים יותר

חוות הדעת שהכין אגף כלכלה במשרד התקשורת: המחיר לפי המודל - 2.2 אג'; המחיר המוצע של המשרד - 6.8 אג'

הזהירות של משרד התקשורת עולה לנו ביוקר. חוות הדעת הכלכלית המשלימה שהכין אגף כלכלה במשרד התקשורת, בראשות ד"ר אסף כהן, בעניין תעריפי הקישוריות בסלולר, מעלה כי אילו בחר המשרד לחשב את התעריפים לפי המודל שהומלץ על ידי הנציבות האירופית, הם היו מסתכמים בשליש מהעלות שנקבעה על פי המודל שבו בחר המשרד. עוד

עולה מהעבודה כי התעריפים שקבע המשרד נעדרים שני מרכיבים מרכזיים, כך שלמעשה התעריפים שפורסמו לא יהיו אותם התעריפים בינואר 2011, וזאת משתי סיבות: ראשית, החישובים מתייחסים לתעריפי 2009, כך שלקראת 2011 יש לחשב את התעריפים של 2010. שנית, החישובים לא כללו את התמלוגים שצריכות חברות הסלולר לשלם למדינה על הרווחים שלהן. מכאן עולה שהתעריף שפורסם על ידי המשרד - 6.8 אג', יהיה כנראה גבוה מ-7 אג'.

המשרד בחר ב-NERA

כך מנמק המשרד את החלטתו: "עד שנת 2009 נהגו הרגולטורים באירופה לחשב את תעריפי השלמת השיחה על בסיס שיטת Total Service LRIC (או: TS-LRIC) - יצירת שיחה והשלמתה כיחידה אחת. במאי 2009 הנחתה הנציבות האירופית את רשויות התקשורת במדינות החברות באיחוד לקבוע את תעריף השלמת השיחה על פי מודל ה-Pure LRIC - השלמת שיחה בלבד. חישוב העלות להשלמת שיחה על פי מתודה זו, מביא לעלות נמוכה באופן משמעותי מעלות המתקבלת משימוש בשיטת TS-LRIC.

"על אף שמהאמור לעיל משתמע כי בחירה של המשרד במודל Pure LRIC היתה נסמכת על המלצה ברורה של האיחוד האירופי, ועל אף שהוצגו למשרד טענות לעניין זה, בין היתר מצד מבקשים פוטנציאליים לרישיון סלולר הגורסים כי מודל זה נכון יותר, בחר המשרד, באופן התואם את המלצת חברת הייעוץ NERA, לחשב את עלויות הקישוריות בישראל בשיטת ה-TS-LRIC, המתייחסת לשיחות היוצאות והנכנסות כיחידה אחת.

לדידנו, יש משקל רב לעמדת הנציבות האירופית בבחירת סוג המודל המומלץ לקביעת תעריפי הקישוריות. עם זאת, אנו מקבלים את המלצתה של NERA בדבר השימוש במודל TS-LRIC, בעיקר בשל כך שעדיין לא נצבר באירופה ניסיון מספק בשיטת Pure LRIC לקביעת תעריפי הקישוריות בסלולר.

כמו כן, אנו מודעים לכך שהבחירה בשיטת TS-LRIC היא בחירה זהירה המביאה לתוצאות הגבוהות משיטת Pure LRIC, וממליצים לבחון את הפעלתה של שיטה זו לקראת תום תקופת ההסדרה הנוכחית (בשנת 2014)".

בהערות השוליים נכתב כי "NERA בדקה את עלויות הקישוריות לדקת שיחה במודל Pure LRIC ומצאה כי העלות היא כשליש מהעלות המתקבלת בשימוש במודל TS-LRIC".