הזדמנות קרובה בדולר-יין

השבוע אני חורג ממנהגי ומוסיף על הניתוח הטכני הצעות למימוש הזדמנות מסתמנת

בימים אלו של דשדוש רחב מאוד בשוקי המניות בעולם, מתחילה להסתמן הזדמנות מעניינת, דווקא בזוג מטבעות: הדולר-יין. בניגוד לפעמים הקודמות, שבהן הצבעתי רק על הניתוח הטכני המגבה הזדמנויות מסוג זה, הפעם אני רוצה להאיר גם את האופן שבו ניתן לנצל אותה ברמה המעשית.

לדעתי ניתן לחלק את המשתמשים בניתוח הטכני במסחר בנכסים פיננסיים, לשלוש קטגוריות ברורות:

1. חוזי העתיד, בעזרת מתודולוגיות שונות של צורה וזמן (גלי אליוט, Gann, תבניות וכו'...), ונכנסים לפוזיציה על בסיס מה שהניתוח מנבא להם. למרות שצורת עבודתם בדרך כלל מעוגנת היטב בסטטיסטיקה מצליחה עבורם, הפועלים כך לוקחים לדעתי רמת סיכון גבוהה מדיי. הרבה מאוד דברים יכולים לשבש את מה ש"אמור לקרות". כמו כן, פעילות כזו יעילה לדעתי לטווחים הארוכים בלבד, בהם הרעשים היומיומיים מאבדים מחשיבותם.

2. המגיבים בכניסה לפוזיציה, רק על פי אירועים טכניים מוגדרים היטב. אם המחיר יחצה רמת תמיכה או התנגדות, או מתנד יעשה דבר זה או אחר, הם יפעלו. דוגמא לטכנאים מסוג זה הם ה-Trend Followers (עוקבי המגמה) אשר יצרו תת-תרבות שלמה בתחום. אין כאן חיזוי כלל, ולמעשה כל הפעילות של ה"מגיבים" בנויה על קבלת אישורים ברורים מהשוק לכך שהכיוון שלהם הוא הנכון לעכשיו.

3. המשלבים בין שני הסוגים: בונים רקע על פי תחזיות, אבל פועלים על פי אירועים טכניים מאוד ספציפיים המאשרים או מפריכים את ההשערה, שנתן הרקע.

אני נמנה עם הקבוצה השלישית ואף מנסה לשלב בתהליך קבלת ההחלטות שלי, התבוננות מקרו-כלכלית.

הבה נסתכל על הגרף השבועי של הדולר-יין

משה שלום דולריין
 משה שלום דולריין

תחילה אסביר מדוע אני סבור שמטבע מעניין

  1. המטבע נמצא במגמה יורדת זמן רב (ממאי 2010).
  2. מתנדי המומנטום השבועיים נמצאים כבר זמן מה באזורי מכירות היתר. כשקרה הדבר בעבר, המטבע יצר תיקונים די רחבים מעלה (מלבנים סגולים עם 2 סגול).
  3. התעלה שבה תנועת המחיר היורדת האחרונה נמצאת בזוית חדה. עובדה זו מצביעה על תנועה חזקה, כמעט פאניקה, מצד ההיצע.

אני סבור שההזדמנות יכולה להיות רלוונטית בקרוב מהסיבות הבאות

  1. המחיר מגיע לאזור הקרוב מאוד לגבול התחתון של תבנית יתד (או תעלה יורדת) הרחבה מאוד (קוים כחולים המסומנים ב-1 סגול).
  2. המחיר משלים 3.5 יין ירידה מאז התחתית הקודמת (נובמבר 2009). ירידה כזו דומה לירידה שהתבצעה בין התחתית של תחילת 2009 לבין זו של נובמבר 2009 (מלבנים אדומים).
  3. לפי סרגל Fibonacci המייצג את הרמות העתידיות של התנועה (על פי Fibonacci Projection - בירוק), המטבע מתקרב לאזור יעד בגובה 78.6%, קרוב לרמת 82. היפוכי מגמה קורים לעיתים קרובות סביב סרגלים מסוג זה.
  4. ניתן לפחות לספור שלושה גלים (מספרים שחורים) במגמה היורדת האחרונה מאז השיא ב-95. לכן, אם אנו יודעים שבמגמה חמישה גלים (על פי תורת גלי אליוט), המטבע אמור לבצע את גל 4 מתקן ו-5 מסיים בתקופה הקרובה.

כך מתכוננים ומנצלים מצב זה

  1. הסבלנות היא התכונה החשובה ביותר כאן. אין להיחפז ולתפוס עמדה לפני שהמחיר יצביע לנו על כך בבירור.
  2. תחילה עלינו לראות התייצבות באזור הצפוי, דהיינו 82. ההתייצבות אמורה להכיל את גל 4 (המדשדש או עולה) וגל 5 המסיים.
  3. אם בזמן ההתייצבות, תיווצר "סטייה חיובית" (Positive Divergence) בין המתנדים לבין המחיר, כמו במקרים המסומנים ב-2 סגול, נקבל את הרמז השני. הגדרת "סטייה חיובית": המחיר יורד נמוך יותר מהתחתית הקודמת, אבל המתנדים לא עושים זאת.
  4. חציית קו המגמה, המשמש כגבול של התעלה היורדת החדה (בליווי חצייה מעלה של הממוצע 20 יום - בכחול) יכולה לשמש נקודת כניסה מעניינת, כאשר רמת הסיום של גל 5 תשמש לנו כרמה של פקודת קטיעת ההפסד.
  5. רמה נוספת למיקום של פקודה זו יכולה להיות אזור החצייה של קו המגמה. זה תלוי כמובן ברמת הסיכון שהסוחר מוכן, ובנוי לקחת.
  6. היעד הראשוני הסביר, והמתאים לטווח מסחר על בסיס גרף שבועי, יהיה אזור ה-88.5 בו נמצא התחתית של גל 1 ורמת התנגדות די חזקה.

יש הגיון כלכלי בתנועה מתקנת מסוג זה מהסיבות הבאות

שנים רבות שימש היין כמטבע מימון לפוזיציות בנכסים פיננסיים מניבים. בשל הריבית האפסית במטבע זה, נוצר ה-Carry Trade, שבו נלקחו הלוואות ייניות, לצורך רכישת מניות, סחורות ואג"ח בעלות תשואה גבוהה בהרבה מ-0.

מאז תחילת המשבר, קיימת תנועה מתמדת של סגירת ה-Carry Trade, דבר המביא לחיזוקו של היין. פעולות מצד הבנק המרכזי היפני, יכולים לגרום לחידוש זמני של מנגנון מימון זה.

גורם נוסף לשינוי אפשרי בתנועה של זוג זה יכול לבוא דווקא מצד הממשל האמריקאי. פעולותיו יכולים לגרום לזעזוע נוסף במערכת הפיננסית, ולעלייה משמעותית בדולר האמריקאי. היו תקופות שדבר זה חיזק מאוד את הזוג שאנו דנים בו.

בסופו של דבר, אני מנסה להראות שניתן יהיה להסביר תנועה מעלה, גם כאשר האווירה תהיה אוהדת או עוינת ללקיחת סיכונים.

לסיכום

הניתוח הטכני יכול להצביע על הזדמנויות, בכך שהוא מציג לנו מצבים קיצוניים מתמשכים. אבל אין להיחפז בניסיון לנצל אותן, אלא לחכות בסבלנות, שהמחיר יצביע על השינוי המיוחל. הבנת יחס הסיכוי-סיכון (הקובע את מיקום פקודת קטיעת ההפסד, והיעד הראשוני) קריטית גם היא להצלחה בפעולות מסוג זה. בהצלחה לכולם והרשו לי לאחל לכולכם שנה טובה ומוצלחת במסחר.

  • משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
  • משה שלום הוא מנתח שווקים פיננסיים בכיר, וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" (http://www.grafim-online.com) המספק שירותים למשקיעים וסוחרים.
  • ניתן ליצור איתו קשר ישיר בעזרת האימייל Moshe.Shalom@gmail.com, וכל המעוניין להיכנס לרשימת תפוצה שלו לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.