המפעילים הווירטואליים: חב' הסלולר מנסות לסכל כניסתנו לשוק

תלונות המפעילים החדשים הגיעו למשרד התקשורת ■ בשבוע הבא יתקיים במשרד דיון מיוחד בנושא, ונראה כי כחלון יהיה חייב להתערב

תגובות שליליות זורמות מבעלי רישיונות מפעילים וירטואליים (MVNO) בנוגע למו"מ שהם מנהלים מול חברות הסלולר על שימוש ברשת שלהן. בעקבות כך מכנס משרד התקשורת דיון מיוחד למקרה שבו החברות יסכלו את המהלך. הדיון יתקיים השבוע, לאחר שבעלי רישיון MVNO הסבירו למשרד התקשורת שהסיכוי להגיע להסכם מול החברות קלוש, וכי אלה מנסות להרוויח זמן ולא מעוניינות בדיון רציני.

להתיש את השחקנים החדשים

MVNO הוא מפעיל וירטואלי שקונה זמן אוויר מחברות הסלולר ומוכר אותו ללקוחותיו. בעיני החברות המפעיל החדש הוא מתחרה לא לגיטימי, משום שהוא מגיע למו"מ כאשר משרד התקשורת עומד מאחוריו. משמע, בכל מקרה המשרד יתערב במחיר דמי האירוח בסופו של התהליך.

התמונה ההולכת ומתגבשת במשרד התקשורת היא שלא יהיה מנוס מהתערבות אקטיבית במו"מ המתנהל בין השחקנים החדשים לחברות הסלולר. האחרונות שמו להן יעד ראשי להרוויח זמן ולהערים קשיים מכל כיוון על מנת להתיש את שחקני ה-MVNO.

נוסף על כך, במשרד לא יודעים להעריך עדיין איך להתערב, משום שלא מדובר רק בסוגיה של מחיר אלא בקשת שלמה של שירותים שהמשרד לא יודע איך לתמחר אותם ואיך להתערב בהם. למשל, חלק מהמפעילים החדשים רוצים להיות סיטונאים בלבד ולמכור כרטיסי סים מוזלים, וחלקם רוצים לקבל חבילה שלמה של שירותים מחברות הסלולר, כולל שירותי חיוב וגבייה (בילינג). מכאן עולות שאלות כמו איך יתומחר שירות בילינג, או כיצד יתומחרו שירותי דאטה.

במשרד מתחילים להבין שלמרות ההצהרות הלוחמניות של שר התקשורת, משה כחלון, שהבטיח לגלות אגרסיביות כלפי החברות אם לא יאפשרו למפעילים חדשים לעלות על הרשת שלהם, זה לא הולך להיות פשוט.

נזכיר שעל פי מדיניות המשרד ניתנת לשחקן החדש תקופה של חצי שנה להגיע לסיכום עם חברת הסלולר על דמי "האירוח". המשרד לא מעוניין להתערב במו"מ המסחרי ורוצה שהצדדים יגיעו לסיכום בעצמם.

הראשונה שקיבלה את רישיון המפעיל הווירטואלי, בחודש יוני, היא חברת הסלולר של המשביר לצרכן. על פי התקנות, בדצמבר השנה צריך המשרד להחליט מה הוא עושה אם במשביר יגידו שהם לא מצליחים להגיע להסכם עם אף חברת סלולר. השחקנים החדשים מקווים כי משרד התקשורת לא יחכה עד הרגע האחרון ויתחיל לפעול כבר עכשיו.

"מנהלים משא ומתן עם מי שמבקש"

מפרטנר נמסר: "אנו דוחים מכל וכל את הטענות. החברה מנהלת מו"מ עם כמה מפעילים וירטואליים"

מפלאפון נמסר בתגובה: "נציגי החברה נפגשו עם כל מי שפנה וביקש להיפגש בנושא".

מסלקום נמסר: "החברה אינה מתייחסת למשא ומתן מסחרי. עם זאת, הטענה כי החברה מערימה קשיים אינה נכונה".