סערה בקהילה היהודית בארה"ב: JStreet סייעה לגולדסטון?

השדולה הוושינגטונית, שמנסה לקדם הסדר ישראלי-פלסטיני, נמצאת במאבק על קיומה בעקבות גילוי שהיא סייעה לריצ'ארד גולדסטון, מחבר הדו"ח שקרוי על שמו, לקשור קשרים בקונגרס

השדולה האמריקנית הליברלית JStreet, שמנסה לקדם הסדר ישראלי-פלסטיני, ושמגדירה עצמה חלופה לאייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, נקלעה למצוקה ויש אומרים שהיא נאבקת על חייה, לאחר שלוש שנות פעילות.

כמה ימים לאחר הגילוי שהמיליארדר ג'ורג' סורוס, לא אחד מידידיה המובהקים של ישראל, הוא אחד מהמממנים הגדולים של JStreet, נאלצת השדולה להתמודד עם טענה חדשה, שלפיה היא סייעה בארגון מפגשים בין ריצ'רד גולדסטון, מחבר הדו"ח על מבצע "עופרת יצוקה", לבין מחוקקים על גבעת הקפיטול.

את הטענה העלתה קולט אביטל, ח"כית לשעבר מטעם מפלגת העבודה, שהיתה נציגת השדולה בישראל. בראיון לעיתון הימני "וושינגטון טיימס" (שחשף גם את תרומות סורוס לארגון), אמרה אביטל, שהיא החליטה לפרוש מייצוג השדולה בישראל בגלל חלקה של JStreet בארגון פגישותיו של גולדסטון בוושינגטון.

"כאשר השופט גולדסטון הגיע לוושינגטון, (מנהיגי JStreet) אמרו שהם יוכלו לסייע לו לקבוע פגישות על הגבעה", אמרה אביטל לעיתון.

ה"שידוך" לגולדסטון - מכה תדמיתית קשה

מצוקת השדולה נובעת מהעובדה שברוב הקהילה היהודית בארה"ב, כמו בישראל, שמו של גולדסטון מוקצה מחמת מיאוס. הדו"ח שלו, שמאשים את ישראל בביצוע פשעי מלחמה בעזה, נתפס כמוטה וכגדוש בהשמצות בלתי מבוססות. יצירת זיקה בין ארגון שמגדיר עצמו פרו ישראלי לבין דמויות כגולדסטון, וקודם לכן סורוס, היא מכה קשה ליוקרה ולכנות כוונותה של השדולה בעיני רבים מאוד מיהודי ארה"ב.

מבחינת השדולה, צירוף השמות סורוס וגולדסטון לשמה שלה הוא פצצה מתקתקת, שעלולה לפגוע קשות בפעילותה וביכולתה לגייס תרומות, ואולי אפילו לשים להן קץ. יודגש, שבהצהרות פומביות נמנעה JStreet מתמיכה בדו"ח גולדסטון או ממתיחת ביקורת עליו.

לפי הידיעה ב"וושינגטון טיימס", הכחיש ג'רמי בן עמי, המייסד והנשיא של השדולה, שארגונו סייע לגולדסטון בביקורו בוושינגטון: "JStreet לא אירחה את ריצ'ארד גולדסטון בוושינגטון, לא ארגנה את הביקור ולא סייעה בביצועו". אבל, בהמשך הוסיף בן עמי את המשפטים הבאים: "אנשי צוות השדולה דיברו עם עמיתיהם בארגונים שתיאמו את פגישות גולדסטון, ולפי בקשת עמיתים אלה הם (אנשי השדולה) פנו לקומץ עובדים בקונגרס כדי לברר האם מחוקקים יהיו מעוניינים להיפגש עם גולדסטון".

העיתונאי ג'פרי גולדברג כתב אתמול (ד') בירחון "אטלנטיק", כי הכחשה/אי הכחשה זו עולה בקנה אחד עם התנהלותו של בן עמי בפרשת סורוס: השדולה מעולם לא נתנה פומבי לעובדה שקיבלה כ-750 אלף דולר ממשפחת המיליארדר, אך בן עמי נאלץ להודות בקבלת תרומות מסורוס לאחר ש"וושינגטון טיימס" פירסם טפסי מס שמוכיחים זאת.

אביטל מכחישה

אביטל עצמה פרסמה באתר של JStreet הכחשה לדברים שיוחסו לה ב"וושינגטון טיימס": "הבהרתי (לעיתון) שלא הייתי מודעת, ואינני מודעת, למאמץ כלשהו של השדולה לסייע בארגון ביקורו של גולדסטון על גבעת הקפיטול. לא ברור לי איך יכול עיתון לצאת עם סיפור כזה לאחר שאמרתי (לעיתון) שהסיפור פשוט אינו נכון".

לרוע מזלה של אביטל, השיחה שלה עם כתב "וושינגטון טיימס" הוקלטה ע"י הכתב. לאחר שההכחשה של אביטל עלתה לאוויר באתר של השדולה, הזדרז העיתון להעלות לאתר שלו את קלטת השמע של הראיון. מהקלטת עולה, שהכתב דייק בתמלול הדברים שאמרה לו אביטל והיא צוטטה כהלכה בידיעה.

"ברמה מסוימת, אני מבין מה קורה פה", כותב ג'פרי גולדברג ב"אטלנטיק". "ב-JStreet חברים ציונים ליברליים (כלומר בעלי השקפות שמאלניות), ולצידם גם לא ציונים ואפילו מעט אנטי-ציונים וקשה להשביע את רצונם של כל הקהלים האלה. זו הסיבה לכך שבן עמי חש צורך להסתיר את מעורבותו של סורוס בשדולה: תומכי ישראל הליברלים יודעים שסורוס אינו ידידותי לישראל וסביר להניח שכמה מהם היו מסרבים להיות חברים בשדולה שסורוס הוא אחד מהתורמים הגדולים לקופתה".

"אבל ברמה אחרת, למה שמתרחש פה אין הסבר; זו התפתחות איומה, שמרפה את ידיהם של אנשים שסברו ש-JSreet יתרום תרומה מועילה לשיח שמתנהל על עתיד ישראל", כותב גולדברג.