ההיתר לתחנת כוח סולארית בחוות שקמים בדרום - לא חוקי

ההיתר ניתן ביוני השנה על-ידי הוועדה לתכנון ולבנייה שמעונים ■ מקורבים למשפחת שרון: התב"ע הנוכחית מאפשרת את הקמת המתקן

גלעד שרון קיבל היתר בנייה שלא כדין להקמת תחנת כוח סולארית קרקעית בשטח חוות השקמים, כך עולה מבדיקה שערך "גלובס". היתר הבנייה ניתן לשרון ביוני על-ידי הוועדה לתכנון ולבנייה "שמעונים" של הרשות המקומית שער הנגב.

התחנה שמקים בנו של ראש הממשלה לשעבר אריק שרון, מיועדת לייצור חשמל לצורך מכירתו לחברת החשמל, לפי התעריף המתמרץ שנקבע למתקנים סולאריים בינוניים - 1.49 שקלים לקוט"ש. בשטח החווה מותקנות כבר מספר מערכות סולאריות קטנות יותר על גגות של מבנים, המסוגלות לספק את כל תצרוכת החשמל של החווה.

ללא אישור מפורט

לפי ההיתר, רשאי גלעד שרון להקים מערכת סולארית פוטו-וולטאית בשטח של כ-9 דונם המיועד למבנה משק. מדובר בשטח המתאים להקמת תחנה בהספק של 630 קילוואט, כשבעתיד ניתן יהיה להרחיבה בקלות יחסית.

הבעיה היא, שלפי חוות דעת משפטיות, בין היתר של היועצים המשפטיים של משרד הפנים, לא ניתן להקים מתקן כזה מבלי שיש לכך אישור מפורט בתוכנית החלה על החווה. לפי התוכנית הקיימת, השטח שעליו תוקם תחנת הכוח מיועד לשמש לצרכי המשק של החווה. על פניו, ייעוד זה אינו עולה בקנה אחד עם ייצור חשמל לצורך מכירתו לחברת החשמל.

עד היום ניתנו היתרי בנייה ספורים בכל הארץ להקמת מתקנים סולאריים קרקעיים לייצור חשמל.

הסיבה העיקרית לכך היא שעדיין לא אושרה תוכנית מתאר ארצית חדשה המסדירה את הקמתם של מתקנים סולאריים קרקעיים. עד שתאושר התוכנית, קיים ספק בשאלת חוקיותם של היתרי הבנייה שניתנו.

במקרה של חוות השקמים, יש בעיה נוספת הנובעת מכך שייעוד הקרקע איננו עבור תחנת כוח, תעשייה, או מתקן הנדסי.

בטיוטת תוכנית המתאר הארצית החדשה יש אפשרות להקים מתקנים סולאריים גם בשטח של מבני משק.

בעבר פורסם בתקשורת כי שרון מתכוון להפוך את חוות השקמים לחווה הסולארית הגדולה בישראל, תוך ניצול שטחי הקרקע והגגות הנרחבים שלה. בעבר רכשו בעלי החווה שתי מערכות סולאריות קטנות יחסית בהספק של 50 קילוואט להתקנה על גגות מבנים בחווה.

עלות שתי המערכות כ-1.8 מיליון שקל. בנוסף הגיש שרון בתחילת השנה שתי בקשות לרישיונות לצורך הקמת מתקנים בהספק 630 קילוואט כל אחד. מתקן אחד אמור להיות קרקעי והשני ימוקם על גג אחד המבנים החקלאיים בחווה. הבקשות לרישיונות הוגשו באמצעות "השקמים - חוה חקלאית", שבבעלותו המלאה של גלעד שרון. עלותה של כל אחת מהמערכות הנוספות מוערכת בכ-10 מיליון שקל.

הספק מרבי

החווה, הממוקמת בין שדרות לצומת בית קמה, נרכשה על-ידי אריאל שרון ב-1972 ושוויה הוערך בכ-11 מיליון דולר.

החווה משתרעת על שטח של כ-5,000 דונם ומתוכם כ-4,000 דונם מנוצלים לשימושים חקלאיים שונים ובהם גידול פרות, פרי הרבעה, כבשים, ירקות ופרדסים. בשטחי החווה פזורים מבנים בשטח של כ-43 דונם. בתחילת השנה, זמן קצר לאחר שרשות החשמל השלימה את הסדרת המתקנים הסולאריים הבינוניים, הגישו האחים בקשה לרישיון למערכת בינונית בהספק של 630 קילוואט - ההספק המרבי המותר לצורך חיבור מערכת לרשת מתח נמוך. עלות המערכת נאמדת בכ-9.5 מיליון שקל והיא נהנית מתעריף של 1.49 שקל לקוט"ש, שיופחת ב-5% בשנה מ-2011 עד 2014.

יו"ר ועדת התכנון, צביקה קדמן, סירב להתייחס לדברים. גורמים המקורבים למשפחת שרון מסרו כי "למרות האמור לעיל, בהגדרת התב"ע הנוכחית יש סעיף מפורש המאפשר להקים במקום מתקן לייצור חשמל".