מיפ: "מחוברות" נמכר לאנדמול; "סיימון" של ביפ נמכר למפיק יווני

פסטיבל הטלוויזיה בקאן הסתיים היום עם שורת מכירות נוספות של פורמטים ישראליים ■ המפיק אסף גיל: "הפסטיבל הוכיח שעדיין לא מצאו את הז'אנר הבא אחרי הריאליטי"

ערוץ ביפ, ערוץ הצעירים מבית קשת, אמנם יורד בקרוב ממסך הטלוויזיה של מנויי HOT, אבל זוכה להצלחה בשוק הבינלאומי. ל"גלובס" נודע כי חברת דורי מדיה מכרה ביריד מיפ שנערך בצרפת את התוכנית "סיימון" ששודרה בערוץ ביפ באחרונה.

הסדרה נמכרה למפיק ביוון ועושה את דרכה גם לספרד ולפורטוגל. על-פי ההערכה, בימים הקרובים אמורות להיחתם עוד עסקאות סביב הפורמט, שזכה להתעניינות רחבה ביריד הטלוויזיה החצי-שנתי בקאן.

"סיימון" הוא שעשועון צעיר שבמסגרתו מטיל מנחה על מתמודדים משימות מוטרפות במהלך "לילה לבן", כמעין הומאז' למשחק "הרצל אמר".

זו הפעם הראשונה שקשת עובדת עם מפיץ תכני טלוויזיה ישראלי, ומדובר בפורמט הלא מתוסרט השני שדורי מפיצה, אחרי "מגודלים" שהמשיך להימכר אף הוא.

"זה פורמט שמתאים לאווירה הכללית היום בשוק", אומרת רויטל בזל מדורי מדיה, "הוא זול, טרנדי וצעיר".

לדברי נשיא דורי מדיה, נדב פלטי, "השוק השנה הוא טוב, רואים יותר תנועה של אנשים. 'חצויה' נמכרת היטב וכך גם סדרה חדשה של ערוץ הילדים - 'דיגר', שזוכה להתייחסות גדולה, זה נראה כמו היסטריה".

מי שעוד זוכה לעדנה בקאן ביריד הוא אבי ארמוזה, העומד בראש חברת ארמוזה פורמטס. לאחר שורת מכירות של פורמט "מחוברות" שעליה דווח לראשונה ב"גלובס", נודע כי ארמוזה מכר את הפורמט גם לזרוע הגרמנית של ענקית התקשורת אנדמול ולחברת פרימנטל בספרד ובפורטוגל. את פורמט "מיליונר ב-7 שאלות" מכר ארמוזה לסוני שבצרפת.

"זה מספר שנים שהשוק במיפ הצליח למצב את עצמו ככיכר המרכזית וכחלון הראווה של תעשיית הטלוויזיה הבינלאומית", אמר ארמוזה ל"גלובס". "שווקים דומים בארצות-הברית ובמדינות אחרות לא הצליחו לייצר ולשמר את אותה עוצמה".

- אז איך נראה הדופק של התעשייה הבינלאומית?

"ברור שזו תעשייה שתעבור תהפוכות רבות בשנים הקרובות. צרכני התוכן נודדים בין הפלטפורמות, המודלים העסקיים משתנים, ונדרשת חשיבה עסקית יצירתית כדי לשרוד. מה שאפיין את התעשייה בשנים האחרונות היה גיבושם של 'קונגלומרטים' - קבוצות שידור והפקה חובקי עולם. אלה חברות המחזיקות בשווקים של יותר מ-20 מדינות. קבוצות כמו אנדמול, זודיאק, שיין ופרימנטל השקיעו מאות מיליונים ברכש חברות הפקה ובבניית הקבוצה ויצרו ריכוזיות רבה".

לדברי ארמוזה, "ריכוזיות בעולם הטלוויזיה משמעותה פגיעה ביצירתיות ובגמישות התחרותית. ארגונים אלה מצאו את עצמם משקיעים אין-סוף אנרגיה פנימה וביצירת בתחרות לא רציונלית ברכישת חברות נוספות. הקבוצות הללו לא עובדות אחת עם השנייה, לכן יש ערך תחרותי משמעותי, ואנחנו תפסנו מקום מרכזי בעולם של החברות המרכזיות. אנחנו צריכים להמשיך להשקיע בפיתוח פורמטים ולנצל את השינוי".

המפיק אסף גיל חזר כבר ביומו השני של היריד לישראל, על מנת להפנות תשומת-לב להפקות שהוא מצלם בימים אלה בארץ. "אפשר לומר בכנות כי מדובר באחד הירידים הפחות מעניינים", אמר גיל, שהגיע בעיקר כדי לקנות פורמטים חדשים להפקה בארץ. "באתי לסגור עסקאות מלפני השוק, והתקדמתי קדימה, לכן אני לא מצטער שנסעתי. אם המטרה היתה למצוא את הפורמט הבא שיסעיר את השוק, זה לא קרה".

באשר לטרנדים בשוק אמר גיל כי "רוב המוצרים היותר חדשים הם מוצרי כלאיים של דברים שאנחנו מכירים, כמו תוכנית כישרונות חדשה בהולנד, 'הקול של הולנד', בה השופטים יושבים עם הגב למתמודד ומתרשמים מקולו ולא מהלוק. זה בהחלט מדגיש שעוד לא מצאו את המוצר הגדול הבא שיבוא אחרי הריאליטי, כפי שאנחנו מכירים אותו. אין לי ספק שיגיע סוג של ז'אנר שכרגע לא נראה ריאלי. זה בהחלט לא סוף הטלוויזיה".