פרויקט חשמול רכבת ישראל יוצא לדרך בעלות של כמיליארד אירו

הרכבת מפרסמת הערב מכרז ראשון במסגרת הפרויקט הרב שנתי לחשמול המסילות והרכבות שהיקפו הכולל מעל 11 מיליארד שקל ■ חברת החשמל מועמדת לזכות, אם תאושר השתתפותה

פרויקט החשמול הגדול של רכבת ישראל יוצא לדרך: הרכבת מפרסמת הערב (ה') את המכרז הראשון במסגרת הפרויקט שנועד להפעיל רכבות חשמליות לאורך 420 קילומטרים של מסילות. לפי הערכות לחברת החשמל יש סיכוי גבוה לזכות במכרז, במידה ותאושר השתתפותה.

עלות הפרויקט, כולל תכנון והקמת התשתית החשמלית, מוערכת בכמיליארד אירו.

מנוסח המכרז שפורסם הערב עולה כי הרכבת מעוניינת בזוכה ישראלי שיפעל בשיתוף עם זוכה בינלאומי. תנאי הסף של המכרז דורשים מהמתכנן ניסיון בתכנון 5 פרויקטים לפחות של מערכות חשמל מתח גבוה בהיקף כספי של 2 מיליון שקל כל אחד. לחברת החשמל יש יתרון יחסי בשל העובדה שתכננה וביצעה את פרויקט הרכבת המחושמלת המרכזי שנעשה עד כה בישראל - הקו האדום הרכבת הקלה בירושלים.

"גלובס" דיווח השבוע כי הרכבת מאיימת שלא לחבר את חיפה לפרויקט החשמול בשל התנגדות ראש העיר יונה יהבלמעבר קרקעי של הרכבת בשטחה מוניציפאלי של העיר. יהב אף איים לחסום בכוח את מעבר הרכבת בעיר על-ידי הצבת משאיות לפינוי אשפה על גבי המסילות. יהב דורש לחייב את הרכבת להעביר את המסילה הקיימת למנהרה, כדי להפחית את הפגיעה האסתטית והסביבתית בעוד שברכבת טוענים כי מדובר בפרויקט לא ריאלי בגלל עלותו התקציבית, הנאמדת בכ-4 מיליארד שקל.

פרויקט חשמול הרכבות נחשב למיזם המרכזי של רכבת ישראל בעשור הקרוב ומטרתו להביא להשוואת רמת השירות בישראל למקובל מזה שנים רבות במערב וכן להפחתת עלויות תפעול וזיהום.

בהחלטת הממשלה מפברואר המאמצת את תכנית נתיבי ישראל של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ הוקצבו לרכבת 8.2 מיליארד שקל לצורך פרויקט החשמול, כולל עבור רכישת קרונות וקטרים מופעלי חשמל. כמו כן אושר חשמול קו הרכבת הנבנה בין עכו לכרמיאל, בעלות כוללת של 3 מיליארד שקל. קו עכו כרמיאל, שייפתח לתנועה ב-2015 עתיד להיות קו הרכבת החשמלית הראשון בישראל ושנתיים לאחר מכן ייפתח הקו המהיר ירושלים-ת"א שאף הוא יהיה מבוסס חשמל.