איזה כיף להשפיל את סטנלי פישר

במקום למחזר ראיונות ורעיונות ישנים, עדיף לתקוף את הנגיד כשאתה מגובה בנתונים

טל זהר עבדה הוא מנכ"ל FXCM ישראל, בית השקעות למסחר בשוק המטבעות

אתמול פורסם ב'כלכליסט' ראיון עם אבי טיומקין, הנושא את התואר "יועץ מאקרו-כלכלי לקרנות גידור בינלאומיות". ליועץ, כל יועץ, לא רק לאדון טיומקין, קל יותר לטעון טענות מתלהמות ומבוססות חלקית, הרי הוא לא ישלם את המחיר. אין לו בעלי מניות וגם לא משקיעים שהוא חב להם חובות אישיות וחוקיות.

לפני שנכנס לתוכן הראיון ונטענות שהועלו בו. יש לי ספק לגבי קיום הראיון, אם כי קשה לי להאמין שמישהו משתמש באדון טיומקין כדי לנגח את פישר. אבל החשש שלי עלה כיוון שבאופן מאוד מוזר ראיון כמעט זהה פורסם בפברואר שנה. למעשה בתחילה טעיתי וקראתי את הראיון שפורסם בפברואר, וכשגילתי את הפרסום הנוכחי הופתעתי מכך שרובו של המאמר מועתק מזה של פברואר. תמצאו בקלות את שניהם בגוגל.

הטענה המרכזית "השקל מתחזק כי זה מה שפישר רוצה: זאת הסיבה שפישר נתן לשקל להתחזק אל מול הדולר ב־7% בספטמבר, כדי לקזז לחצים אינפלציוניים משמעותיים בחודשים הקרובים".

ראשית אין לאף אחד ספק מה פישר רוצה, יציבות מחירים, ודולר חזק, וגם טיומקין מסכים שהעובדות מוכיחות שהנגיד פעל באופן חסר תקדים כדי להשיג את יעדיו: "הוא (בנק ישראל) הזרים למשק כ־180 מיליארד שקל עד היום דרך קניית דולרים וקניית אג"ח. מדובר בסכום הגדול ביותר ביחס לתוצר שאי פעם הוזרם מצד בנק מרכזי בכלכלה מערבית." אמר טיומקין. אז איך זה משתלב בכותרת?

ברור שפישר רוצה דולר חזק ושקל חלש, כדי לקדם את הצמיחה, ונאלץ להתערב בשוק ולפעול נגד הבנקים הזרים שקונים שקלים בהיקפים אדירים. האם הזרים לא קנו? האם בנק ישראל לא מכר?

טיומקין טען גם שאין לבנק ישראל שום חלק בייצוב המשק בשעת המשבר ושאין לו חלק ב"נס" שהביאו את המשק הישראלי לתוצאות טובות בהרבה ביחס לעולם, להתייצבות ולצמיחה. במקום זאת, נתן את הקרדיט על הנס למחירי הסחורות בעולם. "הנס הגיע מכיוון אחר לגמרי. בגלל המשבר העולמי והמיתון הגלובלי היה לחץ אדיר כלפי מטה על מחירי הסחורות, השירותים והמוצרים. "מאוד מוזר, עד כמה שאני שמעתי, מחיר הנפט, הגז, המזון, והכותנה הוא גלובלי. אם זה היה הנס, למה הוא לא קרה במדינות אחרות באותו האופן.

ניתן לטעון שאין לבנק ישראל חלק באיתנות המשק הישראלי, אבל ברור שה"נס" חייב להיות גורם מקומי אחר. כמו בירוקרטיה בלתי נסבלת (שמנעה את תהליך שכלול הבנקים), אי יציבות פוליטית (שמנע קבלת החלטות מסוכנות), רצף שרי אוצר לא מתפקדים משנת 2005 ועד ל 2009, אולמרט, הישרזון ובר-און שמרוב עשייה לביתם לא התפנו להפריע להתעצמות הכלכלית של המשק.

אם כי סביר להניח שאין לזקוף את הקרדיט אך ורק לבנק ישראל, הניסיון לשלול אותו על הבסיס המופרך של ירידה במחירי הסחורות העולם, תמוה מאוד.

"פישר לא הבין את מהות המשבר העולמי כשהתחיל", טוען יועצינו. יש לי סוד גלוי מאוד לחלוק איתך, גם אני לא, ולקבוצה שלי יצטרפו כל הנגידים, שרי האוצר, ראש הממשלות והנשיאים של כל מדינות העולם וגם לא מעט כלכלנים שגם אם העריכו שמשבר יגיע, לא צפו את עוצמתו. אתה אולי לא חבר בקבוצה הזו וצפית את המשבר לפרטי פרטים. אם זה היה נכון היית האדם העשיר בעולם, כיוון שאין זה כך, כנראה שגם אותך הוא (קצת) הפתיע.

אינני חף מביקורת על בנק ישראל, ובעניין ההתערבות בשוק המט"ח אני עומד בראש המתנגדים מאז שהחלה לפני שנתיים, כשעדיין לא היה ברור שתכשל. כתבתי על כך מאמרים רבים ואחרון שבהם, די להתערבות פורסם כאן לפני שבועיים. ההבדל הוא שאני הוכחתי את טענתי במספרים וגרפים, בתוצאות כלכליות ובטענות מבוססות ולא תקפתי את האיש, אלה את המדיניות שלו שלא צלחה ולדעתי חייבים לסיימה.

חלק מתפקידו של יועץ הוא להעביר ביקורת. אם היא מבוססת, ראוי שתשמע, אם היא פוליטית, ראוי שפורסם במקום הראוי לדברי פוליטיקאים.

לפרטים ושאלות Tzohar@fxcm.co.il

אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ למסחר במט"ח רכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.