חוק תמ"א 38 ישתנה בגלל שאחד הדיירים הוא שר לשעבר?

תהיה או לא תהיה תמ"א 38 ברחוב רבינא 1 בנווה אביבים בת"א? התומכים מזהירים מפני טילי חיזבאללה, המתנגדים מבטלים את הצורך בממ"ד ואומרים שהכול מפני שאשתו של אחד השכנים המפורסמים רוצה מרפסת

דינם של סכסוכי דיירים לעורר אמוציות, ואפשר להבין מדוע. אחרי הכול, בטבע בעלי חיים מוכנים אפילו לקפח את חייהם בקרבות על סביבת המגורים שלהם, אז מה זה כבר מכתב תוקפני על לוח המודעות או איזה מפגש על ספסלי בית המשפט. לכאורה, אפשר היה לפטור בכך את הסכסוך סביב תמ"א 38 כן או לא, שמתנהל בין השכנים ברחוב רבינא 1 בשכונה הצפון תל אביבית נווה אביבים. הם לא הראשונים להתווכח על מרפסת, מעלית, ממ"ד וכן הלאה, ובטח שגם לא האחרונים.

אבל משהו בכל זאת שונה בסיפור הזה, ראשוני אם תרצו, והוא שהסכסוך בין דיירי רבינא 1 הגיע לדיון על לא אחר מאשר שולחנה של ממשלת ישראל. ככה זה כשלאחד הדיירים בבניין קוראים אברהם שריר, לשעבר שר המשפטים והתיירות ומי ששמו נחרט בזיכרון הקולקטיבי כאשר ראש הממשלה דאז יצחק שמיר קרא לו "אברשה שובה הביתה", לאחר כישלון "התרגיל המסריח" ועזיבתו את הליכוד.

בני הזוג אברשה ורבקה שריר נמנים עם 21 מתוך 32 הדיירים התומכים בתוכנית לשדרוג הבניין, ביטחונית וחזותית, במסגרת תמ"א 38 - אותה תוכנית המפתה יזמים לחזק בניינים ישנים תמורת קבלת זכויות בבניין. על-פי החוק, נדרשת הסכמה של 66% מהדיירים בבניין משותף על מנת להוציא תמ"א 38 אל הפועל, וברבינא 1 חסר קול אחד להשגת שיעור ההסכמה הזה (21 מתוך 32 הם 65%).

מה עשה שריר בעל הקשרים בחלונות הגבוהים? פנה לממשלה בבקשה להוריד את רף ההסכמה, וזו נעתרה. שכניו טועניו כי השר לשעבר ניצל את קשריו הפוליטיים כדי להשביח את ערך הנכס שלו. ובמילים מכובסות פחות, כפי שאומר השכן רזי גוטרמן, לשעבר עיתונאי "מעריב" ומנכ"ל אגודת העיתונאים, והמתנגד היחיד שמוכן היה לדבר לציטוט: "כל העניין הזה נולד בחטא, בגלל המרפסת שרבקה שריר רוצה עוד מהמאה הקודמת. היא רוצה מרפסת שמש? שתעבור לגור ברמת אביב ג'. בכל השכונה אף בניין לא הלך למהלך הזה. כל העיקרון של תמ"א 38 הוא שהדיירים מקבלים שדרוג, בלי לשלם. אני מכיר בניין אחד ברחוב שלום עליכם, שהקבלן חיזק להם את היסודות, שיפץ את הבניין, בנה מעלית, ולדיירים זה לא עלה גרוש. כאן, במקום הכי יקר בתל אביב, רוצים לתת לקבלן שתי דירות שאותן ימכור בהרבה מיליונים, ועוד שהדיירים ישלמו לו על החיזוק. אנחנו לא רוצים עוד שתי דירות. אנחנו רוצים לחזק יסודות, אבל לא במסגרת תמ"א 38".

תמ
 תמ

שריר, מצדו, שולל את נימוק המרפסת, ומבהיר כי הדבר היחיד העומד לנגד עיניו הוא חסינות הבניין מפני קריסה בעת מתקפת טילים על תל אביב. "אם תדברי אליי בלשון יחיד, כאילו זה מהלך שלי, אני אפסיק לדבר איתך", הוא פותח באזהרה. "זה מהלך שתומכים בו 21 דיירים, כולם אנשים רציניים. זו לא תוכנית שלי ושלא ייחסו לי את זה. אני לא רוצה להיות האב המוליד. 21 חתמו בעד מול 11. זה מדבר בעד עצמו. החוק קובע שכדי למכור שטחים צריכים 66%, וחסר קול אחד".

אבל עכשיו יש לכם מספיק, אחרי שסידרת שיורידו את הרף.

"כן, עכשיו יש מספיק".

המתנגדים אומרים שכל הסיפור זה בגלל מרפסת שמש שאשתך רוצה.

"המרפסת זה דבר זניח. היה ביקור בבניין של פיקוד העורף, והוא הסביר לי שלממ"דים יש תפקיד כפול: הם חובקים את הבניין מארבעת הצדדים ונותנים לו את היציבות שאין לו, וזה אפשר לכל אחד מהדיירים במקרה של אזעקה להגיע למרחב מוגן. כיום, במקרה של אזעקה - לפי פיקוד העורף יש תשעים שניות לרדת למקלט, מה שאומר שאדם צריך לרוץ כמו צבי בר ולזנק ועוד להיות מוכן, כלומר לבוש.

"את מדברת על כסף? אני מדבר על ביטחון", הוא נחוש. "אני מאמין אמונה מלאה ושלמה שכל מה שאומרים שעלול לקרות, זה סכנה שצריך להתייחס אליה".

אתה לא רואה פגם בזה שניצלת את קשריך?

אברשה שריר / צלם : אריאל ירוזלימסקי
 אברשה שריר / צלם : אריאל ירוזלימסקי

"אני לא רוצה לקשור לעצמי כתרים. אני הייתי יו"ר ועדת שרים לחקיקה. חושבים שאדם אחד משפיע? לקבל החלטה כזו דורש חוות דעת ודיונים. את חושבת שמקבלים החלטה כזו במחי יד? הדבר הזה זו יוזמה ממשלתית. את חושבת שהפנייה שלי השפיעה עליהם? בואי נהיה יותר רציניים, ועדת שרים לא עובדת ככה. מי שאומר ככה הוא בור. בואי ניתן להם קצת יותר קרדיט, לממשלה הזו. את מדברת עם מישהו שהיה שם. את חושבת שיענקלה נאמן העביר הצעה רק בגלל שאני פניתי? שאף אחד לא שואל שאלות? זה כל כך ילדותי. היה מקום לצחוק, אבל זה יותר מדי רציני".

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "במסגרת הדיון שהתקיים בועדת שרים לענייני ביטחון (6.10.10) התקבלה החלטה להנחות את שר הפנים ואת שר המשפטים לנקוט בפעולות הנדרשות על מנת להקל על בעלי דירות למגן את בנייני המגורים שלהם מפני פגיעות טילים ורעידות אדמה וזאת על-ידי הפחתת יכולתו של המיעוט למנוע מרוב בעלי הדירות למגן את דירותיהם. ההקלות ייושמו במסגרת תמ"א 38. ראש הממשלה נתניהו אמר בדיון שזוהי דוגמה נוספת לסרבולים הבירוקרטיים שנוצרו במדינה. מיגון בתיהם של האזרחים הוא האינטרס הגובר ובמצב הקיים ישנה פגיעה ממשית ביכולת להעניק מיגון טוב יותר לאזרחי ישראל. לכן יש לפעול בהקדם האפשרי למימוש ההקלות שהנחה הקבינט. פנייתו של השר לשעבר שריר, הגיעה בעקבות הפרסום בתקשורת של החלטת ועדת השרים".

מי מפחד מנסראללה

אזרחי ישראל יכולים רק לקוות שבמשרד ראש הממשלה לוקחים את איום הטילים ברצינות לפחות כפי שמתייחסים אליו ברבינא 1. בשבועות האחרונים כל פרסום בעיתונות של תחזית מזרה אימים בדבר מתקפת טילים על ישראל, בין אם זה ביקורו של אחמדיניג'אד בלבנון או סתם עוד פליטת פה מן הבונקר של נסראללה, מוצא את דרכו משוכפל ב-32 עותקים ומונח בתיבות הדואר של הדיירים. תמורת השקט הנפשי והביטחון שלהם, מוכנים תומכי הפרויקט לשלם בין 40 ל-200 אלף שקלים בתמורה לחיזוק המבנה, ועל הדרך גם לקבל גם ממ"ד ומרפסת שמש.

הבניין ברבינא 1 נבנה לפני כארבעים שנה. מלבד שריר וגוטרמן, בין דייריו ניתן למצוא אנשים מוכרים דוגמת השחקנית מרים זוהר; חתן פרס ישראל הפיזיקאי פרופ' יקיר אהרונוב, שאמור לקבל את המדליה הלאומית למדע של ארצות הברית מידיו של הנשיא אובמה; סמנכ"ל הכספים של אלסינט טיקו גדות וכן את ד"ר אבי שלו, את ד"ר יונית בירן ואת עו"ד רמי מנוח.

יחסי השכנות בבניין נחשבו עד כה טובים וידידותיים. הדיירים אף הובילו מהלך של פרויקט חימום סולארי כללי, והבניין היה בין הראשונים מבנייני הסביבה ששיפץ את הלובי שלו. כיום, בצל הסכסוך, יש כבר כמה דיירים שמצהירים: אם העניין הזה לא ייפתר לשביעות רצונם, לכאן או לכאן, הם פשוט ימכרו את הדירות.

"רוב הדיירים בבניין הם מבוגרים וקשישים, המתגוררים בזוג או בגפם בדירות חמישה חדרים, והדבר האחרון שהם צריכים זה תוספת של 25 מטרים רבועים והרפתקת בנייה שעלולה לפגוע בבריאותם", אומר גוטרמן. "במקום לתקן מיידית את אותם עמודים בבניין שנסדקו לפני חודשים ולהערכת מומחים מהווים סכנה מוחשית ליציבות הבית, מהלכים אימים על השכנים ומפחידים אותם בטילים של חיזבאללה ואיראן שינחתו בנווה אביבים בעוד שבוע, שבועיים, מקסימום חודש, ויהרסו כליל את הבניין".

סתם זורעים פאניקה?

"באמצעות מסע ההפחדות המאורגן הזה, המתנהל מדלת אל דלת ובתיבות הדואר, דוחפים את הקמת מפלצת הנדל"ן המכוערת, שתגרום לדיירים פגיעה באיכות החיים: לגור שנתיים בתוך אתר בנייה רועש ומאובק ועוד לשלם כ-200 אלף שקל לדייר. זה בפירוש לא תמ"א 38 ולא חיזוק מפני רעידות אדמה, שהרי כל כוונת המדינה בתמ"א 38 היא שהדיירים לא יישאו בשום עלות. יש כאן פשוט הרחבת דירות במסווה של כאילו תמ"א 38, ולכך מתנגדים שליש מהדיירים, ולכן זה לא יעבור את רשויות התכנון".

"תמ"א 38 מדברת על רעידות אדמה, ולהלביש את המיגון מטילים על נושא תמ"א 38, הוא דבר שאמור לגרום סבל גדול לדיירים פה", אומר מתנגד אחר שמבקש להישאר בעילום שם. "מדובר בפרויקט שעשוי להימשך בתיאוריה שנה וחצי אפילו שנתיים, ופירושו הפיכת הבניין לאתר בנייה עם כל המפגעים, כולל רעש חזק ומתמשך, זיהום אוויר ופינוי דירות".

בכל זאת, מתקפת טילים אינה תסריט כה מופרך.

"באופן מעשי, דיירים רבים לא יהיו כאן במקרה של התקפת טילים, כפי שחלקם הגדול לא היה כאן במלחמת המפרץ. התוכנית מדברת על מפלצת נדל"נית מסובכת בסכומי עתק. להקים ארבעה מגדלים מסורבלים בפינות עם ממ"דים ומרפסות, זה אופרציה מורכבת ובעייתית. רוב הדיירים הם אנשים מבוגרים שהגדלת דירות אינה בראש מעייניהם, ובוודאי לא כל המפגעים הכרוכים בזה".

"מה מפריעה להם מרפסת"

"חדר המדרגות שלנו הוא מלכודת אש, אנשים שם יישרפו חיים", מגיב שריר לטענות המתנגדים. "אני מתייחס ברצינות לראש אמ"ן. הם אומרים שחיזבאללה מכוון טילים משלוש מדינות. למה לך להקשיב לרכילות? בואי נתייחס לעניין ברצינות: צריך או לא צריך? אולי אני טועה וזה מיותר?"

ואתה טועה?

"המהנדס הראשי של פיקוד העורף נתן לנו תרשים. הוא כותב שמבדיקה שערך נמצא שהמקלט תקין ורמת המיגון טובה, אבל הוא מהווה פתרון לקומות הנמוכות בלבד, עד קומה שלישית. סביר להניח שלמחצית השנייה של הבניין לא תהיה נגישות, מה גם שהמדרגות יהיו פקוקות. הוא לא מעניק מיגון, הוא בנוי מבלוקים חלודים, ויש סכנה לפגיעה בצנרת של הדירות שנמצאות בצדדים הלא מוגנים. ההמלצות החד-משמעיות של המהנדס הראשי, שהוא הסמכות העליונה לגבי המיגון, היא לבנות ארבעה מגדלי ממ"דים בצדי הבניין, שיחוברו בקורות בטון. כל זה מהווה מקשה אחת".

מה הקשר בין כל זה למרפסת?

"אני לא יודע. אם לא יעשו מרפסת, לא יעשו. תסתכלי על הבניינים החדשים, אין בניין אחד שאין בו מרפסת. מה מפריעה להם מרפסת? מי שלא רוצה מרפסת, אמר לי הקבלן שהוא יחזיר לו את העלות של הבנייה".

ומה לגבי העלות של הפרויקט לדיירים?

"איזו עלות? אין שקר גדול מזה. העלות זה 30 אלף שקל לקבלן ועוד כ-8,000 שקל למהנדס ולארכיטקט. בתנאי כמובן שבקומה המפולשת הקבלן יקבל דירה אחת או שתי דירות. לקומה הזו לא היה עד עכשיו משקל וגם בעתיד לא, חוץ מהאפשרות למכור את זה לקבלן".

אבל לזה אתם צריכים 100% הסכמה.

"כל אחד, כשרוצים לבנות לו, יש התנגדות. זה נכון. אך החוק גם קובע שאם יש 66% מהדיירים, אפשר לפנות למפקחת על בתים משותפים לבקש אישור. אין צל של ספק שאישור כזה יינתן, במיוחד כשמדובר על תמ"א 38".

איך אתה מסביר את זה שאף אחד מהבניינים בסביבה לא הלך לתוכנית הזו?

"אני לא יודע מה כולם עשו. הבניין הסמוך לנו עומד כבר בקשר עם הקבלן. דבר נוסף, עובדה היא שתמ"א 38 נכשלה, ועכשיו מורידים את אחוזי ההסכמה. זה מוכיח שהתושבים אדישים. זה כמו השואה באירופה: כל אחד חושב: 'אצלי זה לא יהיה'. אשרי המאמין. אני מקווה מאוד שלא יהיו לא רעידת אדמה ולא טילים. העובדה שתומכים בזה היא לא כדי לתת מתנות לאברשה שריר. יש סכנה אמיתית, וזו יכולה להיות שואה שלא נוכל לעמוד בה, אם חס וחלילה קורה דבר כזה. אני לא מבין את מי שלא מתייחסים לאיומים האלה".

הם, השכנים שלך, אומרים: אנו לא מעוניינים לעשות את זה במסגרת התמ"א. רוצים לשלם לקבלן שיחזק את היסודות וזהו. בלי ממ"ד ובלי מרפסת.

"תתקשרי למהנדס הראשי של פיקוד העורף, והוא יגיד לך מה זה אומר עם ממ"ד ובלי ממ"ד. לא צריך להיות מהנדס: דמייני עמוד ומעליו עומדים עמודים נוספים. אז הוא יותר חלש או יותר חזק? מדוע יש חובה לבנות ממ"ד ומדברים על זה? ממ"ד זה לא דבר של מותרות. יש היום חובה לבנות כל בניין חדש עם ממ"ד. לבנות רק את היסודות זה כנראה נותן איזו הגנה מסוימת, אבל כנראה לא אותה הגנה. כל הדיוט יאמר שיש הבדל".

אומרים שהקבלן שבחרתם בו הוא רק קבלן שיפוצים ולא מתמחה בתמ"א 38.

"תבקשי מהקבלן שייתן לך את הרקורד שלו. הוא קבלן רציני ביותר. דרך אגב, הוא היחיד שהיה לנו שהסכים לבנות תמורת זכויות בנייה".

מה זאת אומרת, הסכים? זה העיקרון של תמ"א 38. מי לא יסכים לקבל זכויות לדירה בצפון תל אביב?

"כן? אז כל הקבלנים לא הסכימו. זו עסקה די קטנה, מדובר פה בפרויקט של 3 מיליון שקל".

אבל דירה אחת למטה כבר עוברת את העלות הזו.

"את מדברת איתי על עסקים של הקבלנים. זה לא בגדר התעסקותי, לא אנחנו בחרנו אותו. שלושת היועצים בחרו: המהנדס, הארכיטקט והעורך דין. אנו לא רצינו להתעסק בזה".

מה השלב הבא?

"יש פרוצדורה שקודמת לכל ההתקשרויות. צריך לקבל רישיונות. זה לוקח חצי שנה. אני מבקש מאלוהים שכל אלה שרוצים לזרוק עלינו טילים, שיחכו קצת".

למה קראת למתנגדים "מורדים"?

"אולי השתמשתי בביטוי כזה. הם נפגעו? אני מבקש סליחה. אנחנו עוסקים בסמנטיקה. 'יקירי רבינא 1', זה יותר טוב?".

תמ``א 38 ברחוב רבינא 1 / צלם : איל יצהר
 תמ``א 38 ברחוב רבינא 1 / צלם : איל יצהר

"שריר ואשתו יצרו אנטגוניזם"

לא בטוח שהמינוח החדש יספק את המתנגדים. כך או אחרת, הוא אינו התומך היחיד בפרויקט. "אותי", אומר דייר המעדיף להישאר בעילום שם, "מה שמעניין זה חוויה שעברתי במלחמת לבנון השנייה, עם אימא שלי, שהייתה בקומה שישית בכיסא גלגלים, וידענו שאם הבניין יחטוף טיל, היא לא תשרוד כי לא תגיע למקלט. בבניין שלנו יש שלושה אנשים בכיסא גלגלים, ועבורם האפשרות היחידה היא מרחב מוגן בדירה. רוב האנשים בבניין הם אנשים מבוגרים. כולם שם או בקושי רואים או בקושי הולכים. כשיהיה להם ממ"ד, הם פשוט ייכנסו לשם ויסגרו את הדלת במקרה של אזעקה".

למה לדעתך אנשים מתנגדים?

"שריר ואשתו יצרו אנטגוניזם אצל הדיירים, כי פשוט התחילו את התהליך לא נכון ונוצרו משקעים. רבקה שריר ניסתה לשכנע אנשים בזה שהתחילה לדבר על המרפסת, וזו הייתה הטעות. לעצם העניין, אני לא מסוגל להבין את ההתנגדות".

מיכה מיכאלי הוא דייר הקומה הראשונה, היחיד מבין ארבעת דיירי הקומה הראשונה התומך במהלך. שלושת האחרים מתנגדים לכך שייבנו להם דירה או שתיים מתחת לקומה. "יכול להיות", אומר מיכאלי, "שרבקה שריר רצתה משהו, אני לא יודע. לנו חשובים שני דברים: הביטחון, במקרה של רעידת אדמה. רוב דיירי הבניין הם אנשים שלא מסוגלים להגיע למקלט בתוך שתי דקות. אני בקומה ראשונה, אז אני אגיע. אבל יש לנו אנשים שהם מוגבלים בהליכה. רוב הדיירים הם בגיל שישים ומעלה. מה יהיה בעוד עשר שנים? יש אנשים שאומרים שלא יהיו רעידות אדמה. זה לא מה שאומרים הגיאולוגים. מי שאומר שלא יהיו רעידות אדמה, יכול לתת לי ערבות בנקאית לזה? החיים שלי יותר חשובים מכל ערבות בנקאית. הקו הגיאולוגי הרשמי לא חושב שלא יהיו רעידות אדמה.

"שנית, מה שקורה היום בשדרות יכול לקרות גם אצלנו, ואני לא רוצה להגיע למצב כזה. יש אנשים שזה לא חשוב להם. אני מוכן לשלם כל מחיר עבור הביטחון שלי ושל בני ביתי, גם את הסכום ללא מכירת זכויות (הכוונה לסכום הגבוה, של כ-200 אלף שקלים, ה' מ')".

כיו"ר ועדת הביצוע של הפרויקט מונה רו"ח טיקו גדות, סמנכ"ל הכספים של אלסינט. גדות הוא דייר חדש יחסית בבניין - הגיע לפני שנתיים. גדות אומר שבעת הסיור שערכו במקום מומחי הג"א, רעדו לו הרגליים מרוב פחד, לאחר ששמע את התחזיות וההערכות: "אמרו לנו: היסודות של הבניין הם מקלות גפרורים, חיזוק היסודות בלבד זה כוסות רוח למת. הביאו את המהנדס מהג"א שהסתובב איתנו, והאמת, הוא גרם לי לפחד. הוא אמר לי: אין לכם תשתיות; הדבר היחיד שמחזיק הוא הפיר של המעלית. הדבר היחיד שאפשר לעשות זה להרים ארבעה עמודי ממ"דים עם חיבור לבניין, שסוגרים אותו, כך שאם הבניין יהיה במצב תנודה, זה מה שיחזיק אותו .

"התחלנו לבדוק משמעות עלויות והתברר שהעלות העיקרית היא הממ"ד, כל היתר בטל בשישים. אם העלות של הפרויקט סביב ה-40 אלף שקל זה יכלול את הממ"ד, כשהמרפסת היא בסביבות עשרת אלפים שקל. חלק מהדיירים אמרו לנו: מרפסת תגרום לצל בסלון. ישבנו עם האדריכל, אמרנו שמי שלא רוצה מרפסת, שלא תהיה לו. המדינה נותנת מתנה, יש לך זכויות בנייה, אז למה לא לקחת את זה.

"אם אני מטפל בעמודים בלבד, מדובר בסדר גודל של 20 אלף שקל לדייר, אז מה עדיף? 20 אלף שקל רק עבור העמודים, או 40 אלף שקל עבור עמודים, ממ"ד ומרפסת? מי שלא מבין בביטחון או בבטיחות, לפחות שילך ללמוד כלכלה. ברור שזה מעלה את ערך הדירה משמעותית".

בסופו של דבר, מודה גדות, כל העניין הוא מלחמת אמוציות: "ההוא אמר את המילה הלא נכונה וזה נעלב כי אמרו לו ככה, ופתאום נהייתה מלחמה חורמה. רק מפני שלפני חמש שנים אברשה בא והעלה רעיון להעלות מרפסת. יש המון משקעים, כל אחד מנהל חשבונות עם השני, ורמת התחכום היא כזו גבוהה, שאני כל פעם נדהם מחדש. שמנו מודעה על אסיפה יומיים לפני מועד האסיפה, אז בא רזי גוטרמן, ואמר שלפי החוק צריכים להודיע שבוע לפני, ודחינו את מועד האסיפה.

"הכי קל לבוא ולהגיד: אברשה רצה מרפסת וכולם נגררו אחריו. אנחנו לא כאלה טמבלים, לכן זה נראה הזוי. בכלל נראה לי הזוי שאני מדבר איתך על זה. אחד התומכים הנלהבים בפרויקט זכה במדליה מהנשיא אובמה, אז גם הוא מטומטם?".

גדות אומר שהוא יעשה הכול כדי להשיג הסכמה מלאה של הדיירים, ואם לא יצליח לשכנע את חלק הארי, יוותר, ופשוט יעבור דירה. "ואני לא היחיד", הוא אומר. "אם לא יהיה רוב מלא, לא נלך למהלך הזה. אני מעדיף לרדת במעלית עם חיוך. זה חשוב לי יותר מהכול".