למכירה בהזדמנות שלד: מי מעוניין לקנות את אופק נדל"ן?

את ההצעה יש להגיש למפרק הזמני עד יום ה' הבא ■ החברה מושעית ממסחר בבורסה זה השנה השניה ולכן הפרמיה עלייה עשויה להיות נמוכה יותר מהמקובל בחברות שהושעו לזמן קצר יותר

המפרק הזמני של חברת אופק נדל"ן, עו"ד יעקב סבו, פרסם היום (ה') הודעה לבורסה בה הוא מזמין משקיעים להציע הצעות לרכישת שלד החברה, זאת בהתאם להחלטת השופטת ורדה אלשיך מביהמ"ש המחוזי אשר הסמיכה אותו לעשות כן. את ההצעה יש להגיש עד יום ה' בשבוע הבא (28 באוקטובר).

המסחר במניות החברה מושעה כבר מאז סוף חודש מארס בשנת 2009, כך שהמניות מושהות כבר שנה שניה ברציפות, המשמעות הינה כי על מנת להשיב את החברה למסחר יהיה על הרוכש של השלד לעמוד בתנאים מחמירים יותר של הבורסה מבחינת היקף ההון שידרש להזרים לחברה ומבחינות נוספות, כך שעל החברה המציעה לרכוש אותו יהיה מוטל להוכיח יכולת עמידה כלכלית. בשל ההחמרה בתנאי החזרה למסחר, צפויה הפרמיה הנדרשת על השלד להיות נמוכה יותר מהמקובל בתשלום על שלדים שמושעים ממסחר שנה או פחות אשר בממוצע עומדת הפרמיה בהם על כ-4 מיליון שקל. שלדים המושעים זה השנה השניה נדירים למדי בשוק והדבר עשוי להוות הזדמנות למעוניינים.

השלד המוצע למכירה לא יכלול זכויות של החברה לרבות זכויותיה על נכסי מקרעין. נציין כי לחברה אין ממש נכסים מלבד הלוואה קטנה שעבורה היא מקבלת תשלומים קבועים ופיקדון שנמצא אצל הנאמן. בנוסף, נותרו לה שני נכסים בפלורידה, אך שוויים נמוך מגובה ההלוואה שניטלה בגינם, והם כנראה יזנחו כיוון שמדובר בהלוואות מסוג נון-ריקורס. ההידרדרות של אופק נדל"ן החלה בפברואר אשתקד, לאחר שבעל השליטה בחברה, אלי ברדוגו, שהיה ערב אישית להתחייבויותיה, נפטר. החברה חשופה ללב המשבר - נדל"ן בפלורידה שבארה"ב, שם ירדו המחירים בשיעור החד ביותר.

השלד הבורסאי יימכר במצבו הנוכחי (As Is) לאחר ביצוע הסדר נושים (החברה חייבת לנושיה סכום אדיר של כ-78 מיליון שקל), שבמסגרתו תהיה החברה נקייה מכל חוב וחבות שהיו לה לפני השלמת העסקה וללא זכויות ונכסים כלשיהם. האחריות לבדיקת החברה ומניותיה מוטלת על המציע ועל חשבונו.

המפרק הזמני מסר ל"גלובס" כי בקופת החברה ישנם קרוב ל-5 מיליון שקלים. נציין כי את תשעת החודשים הראשונים של שנת 2008 סיימה החברה בהפסד של 14 מיליון דולר, תזרים מזומנים שלילי של 3 מיליון דולר, גרעון של 21.5 מיליון דולר בהון העצמי וגירעון של 40.6 מיליון דולר בהון החוזר.

ניתן יהיה לבצע את הרכישה במספר דרכים: לרכוש את השלד בתמורה לפרמיה ללא קופת המזומן, לרכוש את השלד בתמורה לפרמיה ולמזומן שבקופה, או לרכוש את הזכויות בשלד ולהכניס אליו פעילות קיימת חדשה בתמורה למניות, כך שהחזקות הרוכש ידוללו והמניות של החברה ובה הפעילות החדשה ינתנו לנושי החברה על פי יחס שיקבע בין הצדדים.

נציין כי בתקופת גאות כפי שמתרחשת כיום בבורסה ישנן חברות רבות השוקלות את ההצטרפות לבורסה, ביניהן ניתן לחשוב למשל על השותפויות החדשות שנולדו לאחרונה בתחם חיפושי הנפט והגז. אחת הדרכים לכניסה לבורסה היא הכנסת פעילות לשלד קיים, מה שחוסך את עלויות ההנפקה הראשונית, ובתקופה האחרונה נרשמו לא מעט עסקאות בין סוחרי השלדים לחברות שרצו להפוך לציבוריות. נדגיש כי היות השלד אופק נדל"ן בידיו של מפרק זמני ולא בידיו של מי שמתמחה במסחר בשלדים - עשויה להיות גם כן הזדמנות מעניינת .