מנכ"ל פרטנר יעקב גלברד: "נותנים מערכת שעושה הכול. לא ניקח?"

‎אריקסון תקים עבור פרטנר את רשת הדור הרביעי ב-100 מיליון דולר

"נפלה בחלקי זכות גדולה להשיק רשת בפלאפון, בבזק ועכשיו בפרטנר. מספר ההשקות או ההתחדשות או הקדמה הטכנולוגית בתעשייה הזו הוא עצום, והקצב מהיר מאוד. 3 שנים הם כמעט נצח במונחים של תעשיית התקשורת הסלולרית והקווית. תחום הדטה הפך להיות פתאום תחום מאוד מרכזי בחיינו וקיבל משקל עצום" - כך אומר יעקב גלברד, מנכ"ל פרטנר , בשיחה עם "גלובס" בעקבות העסקה עם אריקסון להקמת רשת דור רביעי בהיקף של 100 מיליון דולר.

פרטנר מקימה את הרשת עם אריקסון לאחר תהליך התמחרות ארוך וכואב עם נוקיה-סימנס. נוקיה כמעט זכתה במכרז, הרבה בגלל המתיחות בין דוד אבנר, המנכ"ל הקודם של פרטנר, לבין אריקסון. במסגרת ההסכם מוחלפות רשתות הדור השני והשלישי של פרטנר ובמקומן מציבה אריקסון רשת אחת שתתמוך בכל 3 הרשתות במקביל וכאמור תוביל את החברה לדור הרביעי.

- לולא היית מתמנה לתפקיד מנכ"ל פרטנר, פרטנר היתה הולכת עם נוקיה-סימנס?

"אני לא מחפש אויבים".

- מערכת היחסים עם אריקסון עד שהגעת היתה לא טובה. עם כניסתך שופרו היחסים.

"התוצאה היא שבחרנו להמשיך עם אריקסון. מה היה קורה אלמלא הייתי מגיע לכאן? אני לא יכול להעריך, אבל ההעדפה שלי היתה על בסיס הנתונים שהוצגו בפניי ועל בסיס רצונה העז של אריקסון להמשיך להיות ספק מוביל של חברת פרטנר. אני חושב ששתי החברות מצוינות. התחרות על התיק של פרטנר היתה עזה והתוצאות טובות גם לאריקסון וגם לפרטנר".

- אם פרטנר תלך על פרויקט החלפת הרשת הסלולרית הקיימת ב-2011, התוכנית להחלפת מערכת בילינג (מערכת חיוב וגבייה) תידחה?

"לא. השאיפה שלי לקבל בתוך 3 חודשים מהיום החלטה לגבי מערכות הבילינג של החברה וליצור אופק בהיר ברור של טכנולוגיות המידע של החברה".

- אתה לא חושש גם להחליף רשת וגם מערכת בילינג? זה לא קצת כבד על החברה?

"לא. להחליף רשת זה תהליך שעיקר העומס שלו יהיה בשנה הקרובה. נראה ספיחים של התהליך הזה ב-2012, אבל עיקר העומס יהיה ב-2011. הואיל וזו רשת של האצ'יסון, שזו גם הרשת הקיימת, העומס על מערכת הבילינג בתהליך החלפת הרשת אינו דרמטי. תהליך של החלפת תשתיות IT בחברה, לרבות בילינג, צפוי להסתיים תוך 3 שנים מהיום שההחלטה תתקבל. כך שהשנה הראשונה היא שנה שאתה עוסק בעיקר באפיונים, ניתוח התהליך והצרכים, והיישום עצמו ייכנס לתוך 2012-2013. כך שאין פה חפיפה מלאה מבחינת העומסים. מצד שני, שינוי התשתית, גם ההנדסית, וגם של ה-IT, יביא לשיפור חד מאוד ברמת שביעות רצון הלקוחות".

- היתה לך ביקורת רבה על אמדוקס, על פרויקט הבילינג שהם עשו בפלאפון. העובדה שאתה הולך עם אריקסון מקלה עליך את ההחלטה?

"אין ספק שהפרויקט שאמדוקס הובילה בזמנו בפלאפון היה כישלון טוטאלי. הם עשו כל טעות אפשרית. נכנסתי לפלאפון בדיוק בנקודה שהיה צריך לבצע השקה של המערכת הזו. המערכת כמעט קרסה ביום שהושקה ונדרשה קרוב לשנה לקומם אותה ולהביא אותה פחות או יותר לרמה סבירה. אני חושב שאמדוקס הודתה בכישלון והפיקה לקחים. אמדוקס של 2010-2011 היא לא אמדוקס של 2002. כך שאני לא נוטר טינה. אני חושב שגם הטובים ביותר עלולים לטעות ואם מפיקים לקחים ומתקנים, ההיסטוריה לא רלוונטית. מה שרלוונטי זה היכולת שלהם העכשווית לספק את מה שהם נדרשים לספק. מבחינתי אמדוקס היא ספק ראוי לבחון את המערכות שלו".

- היתה לכם אפשרות לבצע שדרוג חלקי במהירויות ובחרתם ללכת לשדרוג שכולל גם הקמת רשת דור רביעי בסוף, למה?

"אנחנו צרכנים של תשתיות. אנחנו לא יצרנים של תשתיות. אנחנו מסתכלים מה השוק מציע ושוקלים מה לקחת ומתי. נכון להיום, יש לנו למעשה שתי מערכות שעובדות. אחת של דור שני ואחת של דור שלישי. שתי המערכות האלה בנויות על טכנולוגיות שהיום כבר נחשבות ללא עדכניות, נגדיר בעדינות. התשתית החדשה מחברת למעשה את הדור השני והשלישי וגם את שירותי התקשורת הקווית שלנו לתוך מערכת אינטגרטיבית אחת שהדור הרביעי מתחבר אליה בצורה מובנית".

- כי באותה תחנת בסיס אתה נותן הכול.

"אני עושה את הכול. ברור שלא אגיד תנו לי 30% ממה שהמערכת יודעת לעשות. תנו לי את מה שהמערכת יודעת לעשות. היא יודעת לעשות גם את זה וגם את זה וגם את זה. אני אגיד להם לוותר על משהו? למה שאני אוותר על משהו? זה הכול עניין של התפתחות טכנולוגית שמציבה לך חלופות. במקרה הזה החלופה האופטימלית היא לשלב את הכול יחד. נותנים לנו הכול. למה שלא ניקח? גם את לקוחות הדור השני, שימשיכו לקבל שירות מצוין, גם לקוחות הדור השלישי, שימשיכו לקבל שירות מצוין, גם המערכות הקוויות שלנו, כל נושא התשתית הקווית שלנו וה-ISP יישב על אותה ליבה ובנוסף לזה על אותה ליבה יצטרף הדור הרביעי כשהוא יהיה כשיר, לפי ההערכה בתחילת 2012.

"מה שנדרש עכשיו הוא שמשרד התקשורת יקצה תדרים לטובת הדור הרביעי, משום שעם התדרים הקיימים, אי אפשר לתת שירותי דור רביעי. זה לא 21 או 42 מגה, דור רביעי זה להגיע ל-60, 80 מגה ולעבור את ה-100. בתדרים הקיימים זה לא בר ביצוע. אז הואיל והמדינה היא בעלת התדרים היא בעלת הפוטנציאל לפחות מבחינת היכולת לספק תדרים למפעילים השונים, צריכה להיות מדיניות ברורה מה נותנים? איך נותנים? וכך הלאה".

- אתם מחליפים גם מתגים?

"ההסכם כולל הכול. חוץ ממנכ"ל מחליפים הכול".