גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ויאגרה או סתם כדור כחול? "גלובס" בודק איך אפשר לזהות זיופים

מויאגרה שנמכרת במחיר מציאה ומכילה חומרים מסוכנים, ועד וודקה שנמכרת בזיל-הזול אבל מכילה למעשה אלכוהול נוזלי צבוע - שוק הזיופים פורח ומשגשג, והצרכנים נופלים בפח

33 אלף כדורי ויאגרה מזויפים נתפסו בתחילת השבוע במסלול הירוק בנתב"ג; מפעל שמן זית מזויף התגלה לאחרונה במושב בשפלה; תושב הצפון נתפס מזייף אבקת כביסה ידועה; ומפעל לזיוף אלכוהול פעל בסמיכות לבית כנסת בתל-אביב.

אלה רק חלק מהכותרות שעשתה לאחרונה תופעה רחבה במיוחד של זיוף מוצרים ומכירתם לקהל הצרכנים - תופעה שהולכת וצוברת תאוצה למורת-רוחם של הגופים העסקיים, ושהיקפה נאמד רק ב-3 הרבעונים הראשונים של 2010 במיליארד שקל.

לא מעט צרכנים, יש להודות, מחפשים מיוזמתם חלופות זולות ובלתי חוקיות למותגים יקרים. קונסולות משחק ותוכנות שונות הן דוגמה מוכרת היטב, אבל גם לבשמים, מותגי אופנה ואפילו מחסניות דיו יש ביקוש מודע לתוצרת מזויפת.

אולם, גם אלה שאינם מוכנים להתפשר על איכות ולבחור במסלול המפוקפק עלולים ליפול בפח ולהיות קורבן לתעשיית הזיופים המשגשגת. וכשמדובר בתרופות ובמזון, הסכנה היא לא רק באיכות המוצר והיעדר אחריות - מדובר פעמים רבות בסכנה בריאותית של ממש.

המאבק בזיוף מתנהל כיום לא מעט על-ידי ארגון הגג למלחמה בזיופים והפרת זכויות יוצרים בישראל, הפועל באיגוד לשכות המסחר ומאגד בתוכו ארגוני ענפים שונים. המטרות: קידום חקיקה בתחום, החמרת הענישה, הגברה משמעותית של האכיפה ויישום פתרונות למניעת הגעת זיופים.

"3 גורמים מרכזיים חייבים לעבוד יחד למיגור התופעה", אומר ראש מינהל המכס, דורון ארבלי: "מינהל המכס ורשויות האכיפה, המגזר העסקי וציבור הצרכנים - שלו תפקיד חשוב ומרכזי במלחמה זו".

איך להימנע מרכישת זיופים?

רכישת מוצר מזויף במחיר של מוצר רגיל היא סיטואציה מתסכלת ביותר, אך יש גם סיטואציה אחרת, שבה מציעים לצרכן את המוצר לכאורה במחיר מציאה. כאן חשוב להבין כי לרוב, במיוחד כשמדובר במותגים או במוצרים מבוקשים מאוד, אין מתנות ואין מציאות. מחיר נמוך במיוחד בהחלט יכול להוות אינדיקציה לכך שהמוצר מזויף.

עוד חשוב להקפיד היכן קונים. מן הסתם, מוצרים הנמכרים בשוק עשויים להיות מזויפים. ברשתות השיווק המובילות הסיכוי למצוא מוצרים מזויפים קטן יותר, אך קיים. אינדיקציה נוספת היא היעדר תווית יבואן: בהיעדרו, סביר שהמוצר לא מקורי.

כדי לא ליפול בפח, יש לסמוך גם על האינטואיציה ולהתבונן היטב במוצר: עיון מדוקדק במוצר יכול לא פעם להוביל למסקנה ש"משהו לא בסדר": רמת גימור, כיתוב עם שגיאות, לוגו שונה מהמקור, הבדלים ממוצר מקורי שנרכש בעבר וכדומה.

תוכנה, מוזיקה ומולטימדיה: משחק מכור

על-פי נתוני איגוד לשכות המסחר, שוק הפיראטיות במכירות תוכנה בישראל מהווה כ-30% מכלל מכירות התוכנה בארץ; בתחום התקליטים הוא עומד על כ-32%, ובתחום הקולנוע שוק הפיראטיות במכירות עומד מזה מספר שנים על 40%.

"אין נתונים רשמיים", אומר איתן דרורי, מנהל חטיבת מולטימדיה בישפאר (משווקת סוני ופלייסטיישן בישראל). "חלק גדול מהזיופים מתבצע ברשת ובכלל לא ניתן לפיקוח. אומרים שבארץ 80% מתעשיית המשחקים פרוצה, אבל אלה הערכות. יש פלטפורמות שבהן הזיופים מינוריים, ויש כאלה שכמעט אבסולוטיים; יש קונסולות קשות לחיקוי, ואחרות שחיקויים שלהן מופצים בהמוניהן. להערכתי, במשחקי הווידאו שליש מהמכירות חוקי ושני שלישים מזויפים - מתוכם 95% ברשת".

"תוכנה מזויפת עלולה להזיק למערכת, לגרום לאובדן נתונים ואפילו לאפשר פרצה של אבטחת מידע", אומרת עירית זינגר, מנהלת שיווק Windows במיקרוסופט ישראל. "יש כללי אצבע שיכולים לסייע לצרכן לקבוע אם התוכנה שהוא רוכש אכן מקורית - כשבבסיסם, כמובן, קנייה אצל משווק אמין ומוכר: האם המוצר כולל תעודת מקוריות? אם מציעים לרכוש תעודת מקוריות כפריט בפני עצמו, ההצעה מפוקפקת; ניתן לבדוק את שולי הדיסק כדי לוודא כי ההולוגרמה אינה מדבקה ואינה מתנתקת ממנו; האם אריזת המוצר והתיעוד שלו איכותיים?".

"בתקליטור צרוב המעגל הפנימי צבעוני ולא כסוף כמקובל", מסביר מוטי אמיתי, אחראי אכיפה בפדרציה לתקליטים. "על גבי התקליטור לא תהיה הדפסת צבע אלא הדפסת דיו, או שיהיה ללא כל הדפסה, והנייר המודפס יהיה באיכות ירודה על נייר צילום פשוט".

ומה בדבר סרטים מזויפים? "קנייה בדוכנים ובשווקים, מוצר באריזות ניילון קטנות, מוצר ללא סימני מסחר של מפיץ הסרט - כל אלה עדות שמדובר בסרט מזויף", אומר יצחק כהן, מנכ"ל א.ל.י.ס בע"מ ונציג תעשיית הסרטים בארגון למלחמה בזיופים. "סרטים מזויפים שנמכרים, במקרים רבים איכותם גרועה. סרט שבאותה תקופה מוקרן בבתי-קולנוע הוא חד-משמעית מזויף".

איך לזהות דיסקים מזויפים?

- מקום: מקומות מכירה מפוקפקים מציעים סחורה מפוקפקת.

- עטיפה: איכות הדפסה ירודה לבין קופסה מהודרת, הדפסה איכותית.

- הולוגרמה: דיסק תוכנה מקורי מוטבע בהולוגרמה.

- אחריות: כשמדובר בחומרה, דרשו תעודת אחריות של יבואן רשמי.

- מחיר: המחיר נמוך במיוחד ביחס למותג המקורי.

- תוכן: כשמדובר במוזיקה, אוספי מוזיקה שלא קיימים בחנויות יהיו מזויפים.

אופנה: הבגד מתכווץ

"זיופים בתחום האופנה הם עניין אופנתי", אומר עו"ד רועי קורניק, ראש מחלקת אכיפה בקבוצת ריינהולד-כהן. "מזייפים כל מותג אופנתי שמצליח בארץ או בעולם. היום למשל נראה הרבה מוצרי לקוסט, פומה, קלווין קליין".

רמת הזיופים משתנה: לעתים קל לזהות את התרמית, ובמקרים אחרים קל ליפול בפח. "לא תמיד יוכל צרכן לגלות שמדובר במוצר מזויף", אומר קורניק, "לעתים, כשהזיוף ברמה גבוהה ומאד דומה למקור, הוא יגלה זאת רק כשהבגד מתכווץ בכביסה. חשוב להקפיד על מבחן ההיגיון הבריא: אם בשוק הכרמל סביר למצוא זיופים - ברשתות מוכרות ומסודרות זה כמעט לא יקרה".

איך לזהות פריטי אופנה מזויפים?

- יבואן: אם צרכן בקי ויודע מי היבואן של המותג - כדאי לבדוק שאכן בו מדובר.

- תווית: בדקו את התווית. אם היא מטושטשת ולא ברורה, חסרה מידע בסיסי או כלל לא קיימת - סביר שמדובר בזיוף.

- מחיר: כשהמחיר נמוך מדי, ראוי להיות חשדן.

- מקום הקנייה: רשתות וחנויות מוכרות יציעו לרוב סחורה מקורית. בבזארים ובשווקים רצוי להימנע מקניית מותגים או לגלות ערנות יתר.

אלכוהול: הבקבוק מקורי, הנוזל הוחלף

בכל הנוגע למזון ומשקאות, מוביל ענף האלכוהול את שוק ההונאות. "כיוון שהמיסוי על הענף מגיע ל-300%, הפיתוי לרמות אדיר", אומר דן ליאור, מנכ"ל החברה הסקוטית וחבר חטיבת יבואני משקאות משכרים באיגוד לשכות המסחר. "ככל שהמותג יקר יותר (80 שקל ומעלה מחיר מדף) או פופולרי יותר, יותר קל לזייף - לרוב לא יזייפו מוצרים נדירים".

"במשקאות חריפים יש שני סוגי זיופים", מסביר ליאור: "במקרה הראשון מייצרים בקבוק הדומה לבקבוק המקורי אבל מכיל משהו אחר. אפשר להתווכח על האיכות של המשקה - אבל שם המותג גנוב.

"הסוג השני (הנפוץ גם בזיוף שמן זית, א"א) הוא של זייפנים האוספים בקבוקים ריקים מהשוק וממלאים אותו בנוזל אחר: האריזה מקורית, המשקה מזויף. קל מאוד לאסוף בקבוקים כאלה מפאבים, למשל, או לרכוש אותם בזול מבעלי אולמות. חסרה רק העטיפה למעלה - אותה מצליחים לעשות באופן כמעט מושלם. הצרכן רואה מולו תווית מקורית, ולא מתחיל לבדוק את צוואר הבקבוק".

גם כאן, מדגיש ליאור, לאיכות הזיוף משמעות רבה: אם במקרה הטוב מכניסים משקה פשוט יותר לבקבוק, במקרה הרע מכניסים אלכוהול נוזלי פשוט עם צבע תואם - מה שמסכן בריאותית ואף גרם בעבר למוות ולמחלות כמו עיוורון. "המשמעות כאן היא הרבה מעבר לקניין רוחני", הוא אומר.

איך להימנע מרכישת אלכוהול מזויף?

- איפה שותים? לשתות בבארים אמינים עד כמה שניתן.

- ראש הבקבוק: להציץ בראש הבקבוק (בלתי אפשרי בבאר, לכל הפחות בחנויות) ולבדוק אם מעטפת ראש הבקבוק נראית מקורית או לא.

- לשמור קבלה: אם משהו לא בסדר במשקה (נראה חשוד / מרגיש רע), אפשר לפנות ליבואן או ליצרן ולקבל חוות-דעת.

- מחיר: המחיר במקרה הזה אינו תמיד אינדיקציה - אלכוהול מזויף נמכר לעתים במחירים המקוריים כחלק מהתרמית; מחיר נמוך משמעותית עלול בהחלט להיות נורה אדומה.

תרופות: אפילו תרופות לאלצהיימר

מכל 100 ישראלים רוכש תרופה מזויפת - בידיעה או שלא בידיעה - כך עולה מנתוני חברת פייזר, יצרנית ויאגרה. ישראל נמצאת בין 10 המדינות המובילות בעולם בזיופי תרופות ומדורגת במקום השמיני, כאשר כ-33% מהתרופות המזויפות שנתפסות הן ללא כל חומר פעיל, 52% הינן בעלות מינון לא נכון של מרכיבי התרופה, 20% מהתרופות המזויפות הכילו חומרים שאינם אמורים להיכלל בהם.

התרופה הנסחרת ביותר בשוק הזיופים בישראל היא תרופת המרשם ויאגרה. בין השנים 2007-2009 דיווחו הרשויות בישראל כי הגיעו לידיהם 438,410 כדורי ויאגרה מזויפים.

בתחום התרופות שוק המכירות הפיראטיות עומד, על-פי נתוני איגוד לשכות המסחר, על 10%.

"כשמדובר בתרופות, זיופים הם דבר אחר לגמרי", אומר מיקי אריאלי, מנהל היחידה למאבק בפשע פרמצבטי במשרד הבריאות. "לא מדובר בקניין רוחני דווקא, אלא בהגדרת ארגון הבריאות הלאומי לזיוף - הצגה לא נכונה של המוצר, איפה מיוצר, מה יש בפנים - כך למשל תוסף תזונה 'טבעי' שמכיל חומר תרופתי ייחשב זיוף גם אם אינו מתחזה לתרופה קיימת".

עיקר התופעה, מסביר אריאלי, סובב סביב תרופות לייף סטייל: לאין אונות, להרזיה, להצמחת שיער. "אולם, כיום אנחנו נחשפים לתופעה עולמית של זיוף תופעות מצילות חיים אפילו נגד אלצהיימר. אנחנו למשל מצאנו תרופה לדילול דם ברשות הפלסטינית ללא חומר פעיל כלל - זאת אומר שאדם אחרי התקף לב, שנתון לסכנת חיים, לוקח כדור שלא מטפל בו באמת".

מועטים הזיופים שנמצאו במסגרת של בתי-מרקחת. "הסכנות העיקריות הן במכירת תרופות דרך האינטרנט ודרך מודעות", מדגיש אריאלי, "אסור להאמין להבטחות על תרופות פלא. תופעה נפוצה הם כדורי פלא להרזיה טבעית שנמכרים מפה לאוזן - וכבר היה מקרה אשפוז בעקבות שימוש בכדורים כאלה שהכילו חומר אסור לשימוש. אנשים לא קונים רכב בלי לעשות טסט, אבל לגוף מכניסים חומרים שאין להם מושג מה הם".

בתרופת "פלא" שנמכרה לאחרונה לטיפול באסטמה של העור לילדים נמצא ריכוז גבוה של קורטיזונים, שהותיר לפחות תינוק אחד בטיפול ממושך בגלל הנזק.

במשרד הבריאות מבקשים להפנות כל מידע, שאלה או חשד בנושא לפקס מספר 02-6551776.

איך לזהות תרופה מזויפת?

עו"ד גיא גורצקי, מנכ"ל פארמה ישראל ונציג תעשיית חברות תרופות המקור, מציע טיפים שיעזרו להימנע מרכישת תרופה מזויפת:

- איפה קונים: תרופה מזויפת נמכרת מחוץ לבית-המרקחת, בעיקר באינטרנט

- מחיר: מחיר נמוך באופן חריג לעומת המחיר בבית-המרקחת

- מרשם: כדי לקנות תרופה מזויפת לא נדרש מרשם, אף שהחוק מחייב זאת

- אריזה שונה: כמעט תמיד יש הבדל בין אריזה רגילה לאריזה החשודה (הולוגרמות, לוגו וסמל החברה וכו')

- היעדר אריזה: תרופה מזויפת לרוב לא נמכרת באריזה עם עלון לצרכן (כלומר בתפזורת, בבליסטר ללא אריזה וכדומה)

10 מוצרים נוספים שאוהבים לזייף

1. שמן זית

2. בשמים

3. סיגריות

4. צעצועים

5. סוללות

6. מוצרים לתינוקות

7. סירים וכלי מטבח

8. ראשי דיו

9. שוקולד

10. חומרי ניקוי

עוד כתבות

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה