אייפקס והפרקליטות במו"מ להסדר טיעון בפסגות בתוך ימים

בשלב זה לא מתקיים מו"מ בין אייפקס לקרן יורק ■ לאחר השלמת ההסדר אייפקס תציע ליורק לקיים את העסקה בתנאים שסוכמו טרם הפיצוץ ביניהן ■ ורמוס צפוי לסיים את תפקידו בפסגות

‎‎זה לא נגמר עד שזה נגמר, ובמקרה של עסקת פסגות זה לא נגמר גם כשיש הודעה רשמית על ביטול. בשבוע האחרון מנהלת קרן אייפקס משא-ומתן מתקדם עם פרקליטות מיסוי וכלכלה במחוז תל-אביב, בשיתוף עם רשות ניירות ערך, על מנת לגבש הסדר טיעון בפרשת פסגות.

קרן יורק, הבעלים של פסגות, אינה מעורבת במגעים ואינה מנהלת משא-ומתן עם אייפקס, אולם המגעים שמנהלת אייפקס עם הפרקליטות נעשים בידיעת קרן יורק, וניתנה לכך "הסכמה בשתיקה" ממנהלי קרן יורק בארצות-הברית.

‏מקורבים לפרקליטות רואים את ההסכם המתגבש כ"פרה-רולינג" ומבהירים כי ההסכם הוא הסכם מותנה. התנאי המתנה לקיום ההסכם הוא שאייפקס תרכוש את פסגות - והיא שתקיים את ההסכם.

מקורבים מבהירים כי אותם תנאים בדיוק יידרשו בהסדר הטיעון מכל בעלים של פסגות, כלומר גם אם תחליט יורק להמשיך להחזיק את פסגות בעצמה או למכור את בית ההשקעות לגוף אחר כלשהו.

‏את הקשר עם יורק יצרה מנכ"ל אייפקס זהבית כהן באמצעות בכירים מקרן אייפקס בלונדון, לאחר שהיחסים בינה לבין ג'רמי בלנק, נציג יורק בישראל, עלו על שרטון. השניים אפילו אינם משוחחים ביניהם. כהן הגיעה למסקנה כי בלנק, בהתנהגותו ובעקשנותו, מהווה מכשול לעסקה - ויצרה כביש עוקף דרך הנהלת יורק בארצות-הברית.

‏בלנק, שמודע לכך, הוא מאוד לא מרוצה, והבהיר כי המשא-ומתן "אינו על דעתו". מקורב ליורק אמר ל"גלובס" כי "ביטול העסקה שריר וקיים. יורק אינה מחויבת לאייפקס ואינה מקיימת איתה משא-ומתן. אין לאייפקס ויורק על מה לדבר. נקבע מחיר, ועל אייפקס לשלם אותו".

‎‎ורמוס עוזב

‏‎‎המשא-ומתן בין פרקליטי אייפקס, עוה"ד אהוד סול ואילנית לנדסמן-יוגב ממשרד הרצוג פוקס נאמן, לבין הפרקליטות ורשות ניירות ערך מתקיים ברציפות, והצדדים כבר מחליפים טיוטות הסכם.

מקורב למשא-ומתן העריך כי "זה יכול להיגמר כל רגע - היום, מחר או בתחילת השבוע הבא". עם זאת, ההסדר שיושג עם הפרקליטות אינו מחייב את יורק או את פסגות, מאחר שאייפקס אינה הבעלים של פסגות ואינה יכולה להתחייב בשם בית ההשקעות.

‏במסגרת ההסדר שפרטיו נחשפו ב"גלובס" לפני מספר שבועות, תשלם פסגות קנס של 150 מיליון שקל בתמורה לביטול ההאשמות כנגד בית ההשקעות עצמו. האישומים כנגד המעורבים האחרים בפרשה - מנכ"ל פסגות, רועי ורמוס; מנכ"ל פסגות ניירות ערך, שי ירון; ומנהלי הנוסטרו לשעבר, דוד אדרי ושי בן-דוד - לא יבוטלו. הפרקליטות תמשיך לבחון את חומר החקירה שהועבר מרשות ניירות ערך, תקיים להם שימוע ותחליט בחדשים הקרובים האם להעמידם לדין או לא.

‏עוד סוכם כי ורמוס וירון יסיימו את תפקידם בפסגות עד סוף 2010, וכי פסגות תגבש כללי ממשל תאגידי נוקשים שיבטיחו מערכת בלמים ואיזונים למניעת אירועים כאלה בעתיד.

‏‎‎אייפקס תקיים את העסקה

‏‎‎לאחר השגת הסכם עם הפרקליטות יתפוגג האיום בכתב התביעה ובהאשמות הפליליות כנגד פסגות, המכשול שמנע מכהן לרכוש את פסגות יוסר, ואז תפנה כהן ליורק ותבקש לקיים את העסקה כפי שסוכמה.

בין הצדדים סוכם בעבר על הנחה של 10%, כלומר שווי פסגות בעסקה יהיה 2.8 מיליארד שקל; ואייפקס, שרוכשת 76%, תשלם 2.12 מיליארד שקל.

למעשה, העסקה תתייקר בגובה הקנס, שכן פסגות משלמת את הקנס לפרקליטות מהונה, אך הובהר כי עלות הקנס כבר הובאה בחשבון בחישוב גובה ההנחה שנתנה יורק לאייפקס.

‏באופן תיאורטי, ג'רמי בלנק יכול לסרב לקבל את הצעת אייפקס ולא למכור לה את פסגות, אך הסבירות לכך נמוכה, גם בשל ההבנות בין אייפקס לונדון ליורק ניו-יורק. בלנק גם יתקשה להצדיק בפני מנהליו בקרן יורק החלטה כזו. מאחר שכל האישורים הרגולטוריים לעסקה כבר ניתנו, העברת הבעלות תוכל להתבצע בתוך ימים ספורים.

‏בכירי פסגות צפויים להרוויח מקיום העסקה, מכיוון שעם המכירה יוכלו לממש אופציות של עשרות מיליוני שקלים שהוענקו להם בעבר. ורמוס עצמו צפוי לקבל כ-20 מיליון שקל.

‏לפי המתווה המקורי מדצמבר 2009 היתה אייפקס אמורה לרכוש את פסגות מקרן יורק לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל, אך לאחר חקירת רשות ניירות ערך תבעה אייפקס הנחה וקיבלה אותה. לשותפה הנוספת בפסגות, קרן מרקסטון, יהיו 90 יום על מנת להחליט אם להצטרף לעסקה, והערכות הן כי כך יקרה.

‎‎דרוש מנכ"ל חדש

‎‎עם קבלת הבעלות תממש כהן את ההסדר עם הפרקליטות, פסגות תשלם את הקנס, ורמוס וירון יעזבו, והאישומים הפליליים יבוטלו. לאחר מכן תצטרך כהן למצוא לפסגות יו"ר חדש במקום אריק שטיינברג שיפרוש ומנכ"ל חדש במקום ורמוס.

נוסף לכך, צפוי כי חלק מאנשי ההנהלה בפסגות יבקשו לעזוב, חלקם אולי למתחרים. המנכ"ל הקודמת של פסגות, גבי רביד, היא כיום יו"ר בית השקעות המתחרה דש אייפקס, ורבים מאנשי פסגות ישמחו לעבוד איתה שוב.