מנכ"ל בזק בינלאומי: "ההשקעה בכבל התת-ימי כדאית"

איציק בנבנישתי חתם על חוזה עם החברה שתניח את הכבל התת-ימי ומבטיח בראיון כי תוך שנה וחצי ישראל תהיה מחוברת לעולם

כולנו זוכרים את ההכרזות המפוצצות בתקשורת של בעל השליטה באל על, דדי בורוביץ', על כוונתו להניח כבל תת-ימי שיחבר את ישראל לעולם, ואז חמק מההשקעה ברגע האחרון. הפעם נדמה שהשמועות על כבל תת-ימי אינן מוקדמות מדי. איציק בנבנישתי, מנכ"ל בזק בינלאומי, החליט שהגיע הזמן להניח כבל כזה והוא האחראי לכך שזה יקרה.

אין ספק, הכבל עומד להיות גולת הכותרת של הקדנציה של בנבנישתי. מדובר באחד הפרויקטים החשובים ביותר בתחום התקשורת; הוא משתווה בחשיבותו רק למיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל. הבוקר הוא חתם על החוזה עם החברה שתניח את הכבל, אלקטל-לוסנט. ("מדובר בפרויקט Turn key, הם אחראים עליו מההתחלה עד הסוף. האונייה שלהם מניחה את הכבל והוא יוקם בטכנולוגיה הכי מתקדמת שיש היום בשוק", הוא אומר). מעמד החתימה הונצח בטקס צנוע בלשכתו - התמונה שמורה בסלולרי שלו.

"כבל תוך שנה וחצי"

"בתוך שנה וחצי מהיום אתה תראה כבל תת-ימי נוסף שמחבר את ישראל לאיטליה ומשם לעולם", הוא אומר בראיון ל"גלובס". "לקח לנו שלוש שנים להתבשל בסיפור הזה. שאלת אותי אינספור פעמים על הפרויקט ואמרתי לך שאנחנו בודקים, ובאמת בדקנו. עד שלא היינו סגורים ב-100% שזה הדבר הנכון לבזק בינלאומי, ואני מדגיש זאת כי זה פרויקט של בזק בינלאומי - הקבוצה לא מעורבת בו - לא ראינו טעם לפרסם משהו".

* החלטתם ללכת על איטליה ולא על יוון או קפריסין. למה?

"כי הגענו למסקנה שמשם יש לנו האפשרות לקבל את החיבורים והניתובים הטובים ביותר לעולם. צריך לזכור שהנחת הכבל לאיטליה היא רק שלב אחד. אחר כך צריך להתחבר לצומתי האינטרנט הגדולים באירופה - פרנקפורט, אמסטרדם או לונדון.

"כל הזמן היו דיבורים ובדיקות על חיבורים אפשריים לרשתות כבלים בינלאומיות שחוצות יבשות, ושנתחבר אליהן דרך קפריסין או יוון, אבל בסוף הגענו למסקנה שהכי טוב שנשלוט בכל הכבל עד החיבור לאירופה, זה יהיה הכי טוב מבחינת ביצועים. אם הייתי מתחבר לכבל אחר בטורקיה או ביוון, לא בטוח שהייתי מקבל אותם הביצועים. זה עולה לנו יותר, אבל זה הדבר הנכון לעשות".

* למה זה לקח זמן רב כל כך?

"כי עד שלא הגענו למסקנה שהפרויקט כדאי לנו ושיש החזר השקעה ברור, לא רצינו לקבל החלטות פזיזות. זה פרויקט גדול ומורכב ומטבע הדברים לוקח את הזמן שלו. הדבר החשוב הוא שאנחנו עכשיו יוצאים לדרך, ולראשונה זה 15 שנה יהיה בישראל כבל תת-ימי נוסף שיחבר אותה לעולם. תסכים איתי שזה לא הגיוני שכל המדינה תמשיך להישען על כבל אחד (מד-נאוטילוס). כבל נוסף יהיה טוב לכולם ולתחרות".

"נמכור קיבולת לכולם"

הקיבולת של הכבל התת-ימי העתידי תהיה 7.2 טרה ביט, בטכנולוגיה החדשנית ביותר, אומר בנבנישתי. "פי שניים מהקיבולת של נאוטילוס, והוא נבנה לתקופה של לפחות 25 שנה, כך שאנחנו מסתכלים קדימה, לעוד הרבה שנים".

* האם הכבל נועד לשרת את בזק בינלאומי וקבוצת בזק או שאתם מתכוונים למכור קיבולות לכולם?

"ברצון נמכור קיבולת לכל מי שרוצה. תהיה תחרות, ומי שימכור במחירים טובים, ירוויח".

* ההשקעה תחזיר את עצמה גם אם רק בזק בינלאומי והקבוצה ישתמשו בו או שאתה בונה על מכירות למתחרים?

"הפרויקט כדאי לנו כלכלית כבזק בינלאומי וגם אם אחרים לא יקנו מאיתנו, הוא עדיין יהיה כלכלי לנו, ונראה את החזר ההשקעה עליו באופן מובהק, כי אנחנו לא מסתכלים שנה קדימה".

* האם אתה חושב שבתנאים הקיימים היום יש מקום לכבל נוסף? הכבל הקיים אינו מלא בלשון המעטה ויש בו קיבולת רבה פנויה.

"אנחנו הולכים לקראת מהפכה. כאשר אתה רואה טלוויזיות המשדרות בתלת-ממד, אתה יכול להבין לאן זה הולך מבחינת הצרכים של המשתמשים. לפני 10 שנים אנשים גלשו עם מודמים של 56 קילו ביט בשנייה ולא האמינו שיהיה ADSL במהירויות שיש היום. אני חושב שזה מה שיתרחש בעתיד, ואנו רואים את המהפכה הזאת רוקמת עור וגידים. אני כמנכ"ל חושב שזה הדבר הנכון ביותר מבחינתי לעשות עבור הלקוחות שלי. למה שבישראל לא יהיו מהירויות אינטרנט יותר גבוהות? נוסף על כך, הכרזנו על המהלך האסטרטגי שלנו - התמקדות במחשוב ענן - והדבר מחייב היערכות מתאימה בהיבט התשתיות. הכבל הוא תרומה משמעותית לכך".

"נשיג את כל האישורים הדרושים"

תחנת הנחיתה המתוכננת של הכבל תהיה בתל אביב, אומר בנבנישתי, בתחנה השייכת לבזק. התחנה משמשת אותה לכבלים תת-ימיים אחרים, ולפיכך עולה השאלה אם בזק בינלאומי תזדקק לאישור כדי להשתמש בה. "יכול להיות, אבל זה לא משנה", עונה על כך בנבנישתי. "נשיג את כל האישורים הדרושים. לא מפריע לנו שהתחנה שייכת לבזק, אנחנו יכולים להניח בכמה מקומות".