דן חן בכלל לא רצה לעסוק באינטרנט. היום הוא מנכ"ל תפוז

פרויקט 40 עד 40 ל-2010: ארבעים הצעירים המבטיחים של עולם העסקים הישראלי

לדן חן, מנכ"ל תפוז מאז 2008, לקח לא מעט שנים עד שהתביית על מסלול חייו. הוא גדל בהרצליה, אבל התעלם מהים. תכנן ללכת לקרבי, אבל הפך לקצין שלישות. ניסה להתקבל לעיצוב גראפי בבצלאל, אבל נדחה ופנה ללימודי משפטים וכלכלה באוניברסיטת תל אביב. הוא התקבל להתמחות במשרד מבוסס, אבל גילה די מהר שהוא לא רוצה להיות עורך-דין, "כי נראה לי יותר מעניין להיות בצד של הלקוח". לטיול בדרום אמריקה הוא נגרר על-ידי חבר, "כי לא היה לי משהו יותר טוב לעשות".

גם כניסתו לעולם האינטרנט נעשתה בהיסוס ובלי חצוצרות. "חיפשתי עבודה, לא ידעתי בדיוק במה", משחזר חן. "ואז חברה בשם 'סקירה משפטית', שהוציאה לאור כתב עת משפטי, חיפשה מישהו שיקים לה אתר אינטרנט". חן לא היה עכבר מחשבים טיפוסי, אבל די מהר השתלט על הכלים ההכרחיים והעמיד את "הפורטל המשפטי", כפי שכונה אז, על רגליו. "אופרציה קטנה כזו", הוא מכניס לפרופורציה.

שנה מאוחר הוא נענה לחיזורים של IOL, והתמנה שם למנהל פיתוח עסקי. "אלא שאז התפוצצה הבועה, ו-IOL התמזגה עם וואלה. אני כיביתי את האור ומסרתי את המפתחות לוואלה, ואז גם החלטתי שאני לא רוצה לחזור לאינטרנט. התפוצצות הבועה עשתה לי לא טוב". הוא עבר לחברת טיפקום, שעסקה בתוכן ופרסום לסלולר, שם התמנה לסמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי. באותו זמן גם למד ל-MBA באוניברסיטת תל אביב.

כשפנו אליו מחברת סאני, הבעלים של תפוז, וביקשו ממנו לנהל פרויקט תוכן סלולרי עבור חברת סלקום, הוא התעלם מארומת האינטרנט שהתלוותה להצעה והסכים. גם כשמונה עם תום הפרויקט לסמנכ"ל תחום סלולר בתפוז, אבן יסוד בפעילותה של תפוז עד היום, הוא המשיך לספר לעצמו שזה לא אינטרנט הארד-קור, אלא רק מהצד. רק כשהתיישב על כיסא המנכ"ל, לפני כמעט שלוש שנים, נאלץ להודות שהאינטרנט הוא זה שחתום על תלוש המשכורת שלו.

בניגוד למנכ"לים צעירים אחרים, מונחי מטרה, המסלול שלך הוא די אקראי.

"נכון. לא אמרתי לעצמי בגיל 18: עד גיל 40 תהיה מנכ"ל של חברת אינטרנט. זה לא המקרה".

מתחזק בלוג על מוזיקה

אבל אסור לטעות. העובדה שחן הגיע לתפוז אחרי דרך פתלתלה אינה מלמדת על מידת דבקותו במשימה. חן הוא מהמנכ"לים המכורים לעבודתם. את הראיון הוא מנסה לקבוע לשעה 8 בבוקר (בסוף מתפשרים על 8 וחצי), לפני שכולם מגיעים ומתחילים להידפק על דלתו. בסוף הראיון הוא מנדב בחצי מבוכה את המספרים שמעידים על שגשוגה של תפוז תחתיו. מהכנסות של 31 מיליון שקל ב-2007, היא קפצה ל-42 מיליון ב-2009. "את החציון של 2010 סיימנו עם הכנסות של 22.5 מיליון שקל, כך שזה נראה טוב", הוא אומר ומציץ במחשב לוודא שלא שכח עוד איזה נתון הכרחי.

הוא כבר אמר שתפוז הוא אתר הקהילות והבלוגים הגדול בארץ. הוא כבר השוויץ בכך שפליקס, אתר הווידיאו של תפוז, מחזיק הכי הרבה דקות וידיאו בישראל, והוא כבר דיווח על שתי הרכישות האחרונות של תפוז: הראשונה של חברת Netcraft, העוסקת בפיתוח אתרים, והשנייה של אתר הילדים הפעיל My First Home Page. ובכל זאת, כשאני מבקשת שיערוך לי סיור בין המחלקות, הוא מתחמק במבוכה ומציע: "את יכולה לכתוב: 'כשהוא נכנס למשרדי פליקס עיניו בוהקות'. זה מספיק".

חן קם בכל בוקר בשש, בביתו שבקדימה, ויוצא לדרך עוד לפני הפקקים. "כל היום אני רץ מפגישה לפגישה. גם פגישות פנימיות עם מנהלי המחלקות השונות, וגם חיצוניות, על שיתופי פעולה או מכירות".

אתה גולש באינטרנט?

"בטח. אני מתחיל כל יום עם הצצה לגוגל אנליטיקס. שם אני בודק את הסטטיסטיקות. כמה כניסות היו. חוץ מזה אני נכנס לראות מה קורה בתפוז. גם יש לי בלוג בתפוז על מוזיקה. הרבה אינדי וגם אלקטרונית, אז אני עוקב אחרי בלוגים של מוזיקה, בתפוז ובכלל. אני גם נכנס לפייסבוק, שמידת הפעילות שלי שם משתנה כל הזמן".

אילו בלוגים נהנים מהכי הרבה פופולריות?

"בלוגים של מתכונים ובלוגים של רכילות. לבלוג שלי נכנסו עד היום 25 אלף איש, שזה כלום. יש לנו בלוגים של מיליון ואפילו שני מיליון".

בתור בוס של יותר ממאה איש, מה היחס שלך לבזבוז הזמן של עובדים בשיטוטים באינטרנט?

"אצלנו זו עבודה, אבל אם אני אראה מישהו באתר משחקים, זה יחרפן אותי. אבל פייסבוק הוא מבחינתי כלי עבודה. העובדים שלנו גם משתמשים בו כדי להפיץ דברים של תפוז. כל יום אני שם ב-Share משהו מתפוז. אפשר לומר שפייסבוק הוא כלי שיווקי. הוא גם חוסך לי זמן. אני לא צריך לגלוש לאתרי חדשות, כי ברור לי שחברים שלי יעשו Share לדברים החשובים".

מתי אתה חוזר הביתה?

"תלוי את מי את שואלת. אשתי תגיד שבתשע. אני אומר: שבע-שמונה. יש יום אחד שאני יוצא מוקדם ומוציא את הילדות. בשנה הראשונה בתפקיד מנכ"ל, הייתי חוזר ב-11, כך שיש שיפור. יש ימים שאני גומר לעבוד מוקדם, אבל אם מזמינים פה פיצה באחת המחלקות, אני אצטרף".

כי זה חשוב?

"גם. וגם כי אני נהנה לדבר עם העובדים. לשמוע למה הם מזמינים פיצה בשמונה בערב, מה שאומר שבכוונתם להישאר בעבודה עוד שעות ארוכות. יש לי מזל, כי אני מנכ"ל חברה שעוסקת בהרבה דברים שמעניינים אותי".

איזה חלק מהמרכיבים הרבים של תפוז הכי מרתק אותך?

"המכלול. פליקס זו חבורה של ארטיסטים שמאוד כיף להיות איתם. יש להם שם גם שולחן הוקי אוויר, הם קיבלו אותו מתנה ממישהו שעזב, אז לפחות פעם בשבוע אני יורד לשחק. בוחר קורבן תמים לקרב".

שנותן לך לנצח כי אתה הבוס?

"אני רוצה להאמין שלא. המנהל של פליקס תמיד מנצח. הוא עוד לא הבין", משחרר חן חיוך דק. "אני גם מאוד אוהב את הישיבות של השיווק".

אחרי המיזוג בין וואלה ויד2, גם תפוז מתכננת איזה מיזוג מפואר?

"אין לנו כרגע מיזוג על הפרק".

אתה יכול לנחש כיצד תיראה הרשת בעוד עשור?

"האינטרנט זה התחום הכי דינמי שהכרנו אי-פעם. אף אחד לא ידע שפייסבוק יהיה מה שהוא לפני שנה וחצי, אז אי-אפשר לחזות מה יהיה. מה שכן, אני חושב שאנחנו בתפוז נמשיך עם שיתופי הפעולה שאנחנו מאוד אוהבים. כחברה, אין לנו המון אגו. אנחנו משתפים פעולה עם מקו, עם 'גלובס', עם 'דה-מרקר', עם וואלה ואנרג'י וספורט 5. כמעט עם כולם. זה הופך אותנו לדינמיים. עם DNA פתוח".