ביילין: "לתת חנינה למשה קצב; שלא יישב אפילו יום בכלא"

שר המשפטים לשעבר: "אני מעריך שקצב יישלח לכלא, והוא צריך להישלח לכלא - אבל מיד אחרי זה צריך להקל בעונשו ולחון אותו; לא מגיע לנו כישראלים לראות את הנשיא שלנו בכלא"

פחות משבוע מאז הכרעת הדין במשפטו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב, שהורשע בשני מעשי אונס ובשורת עבירות מין חמורות נוספות, החל הקמפיין הציבורי למען מתן חנינה לקצב - זאת אף לפני שנשמעו הטיעונים לעונש ובטרם נגזר דינו של קצב, שאמור לעמוד על כמה שנות מאסר וכן פיצוי גבוה לטובת המתלוננות.

שר המשפטים לשעבר, יוסי ביילין, קרא אמש (ג') לחון את קצב, לטענתו מאחר שעצם ההרשעה היא כבר בבחינת עונש לנשיא לשעבר. בראיון בתוכנית "פוליטיקה" בערוץ 1 אמר ביילין כי משפטו של קצב היה תהליך טראומטי למדינה כולה.

"מבחינת הדמוקרטיה הישראלית זה היה מבחן בגרות שהיא עברה", אמר ביילין, "אני מעריך שהוא יישלח לכלא, והוא צריך להישלח לכלא - אבל מיד אחרי זה צריך להקל בעונשו ולחון אותו. אני לא חושב שמגיע לנו כישראלים לראות את הנשיא שלנו בכלא, ומבחינתו לדעתי העונש האמיתי שלו זה להיות ברחוב מול אשתו, ילדיו ושכניו, וזה העונש האמיתי - הרבה יותר מאשר להיות בכלא".

דבריו של ביילין עוררו תגובות נזעמות. ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) מיהר להגיב לדבריו של ביילין, שלפיהם אנשים במערכת הפוליטית ידעו על מעלליו של קצב.

"אם יש לדבריו של ביילין על מה לסמוך - חובתך המוסרית והחוקית לחשוף זאת בפני גורמי שלטון החוק. אם אלה רק שמועות - הרי שבדבריך הוצאת שם רע על כנסת ישראל, שריה ויועציה, ובכך פגעת באמון הציבור במוסר של נבחרי העם".

ח״כ אורית זוארץ (קדימה) אמרה כי "זקנתו של ביילין מביישת את נעוריו. צר לי שביילין, שהיה שר משפטים ומכיר את הקושי בהתמודדות עם עבירות מין בכלל ושל בכירים בפרט, בוחר לחוס על פושע מין ולא על קורבנותיו. די להתחסדות בשם ההגנה על רגשות הציבור. זה הזמן להגן על נפגעות האונס ועבירות המין של הנשיא לשעבר״.

הכרעת הדין המלאה בדרך לבית המשפט

צוות התובעים בתיק קצב, עורכי הדין רונית עמיאל, נסים מירום ומיטל אילן, אמורים למסור היום (ד') לבית המשפט את נוסח הכרעת הדין המלאה, בתוספת הצעת המחיקות שהפרקליטות מבקשת מבית המשפט להשמיט מהנוסח שיאושר לפרסום.

ל"גלובס" נוסע כי בכוונת הפרקליטות להציע שני סוגים של מחיקות - מחיקות מצומצמות יותר, המתרכזות בהשמטת פרטים העלולים להביא לזיהוין של המתלוננות; ומחיקות רחבות יותר, שבמסגרתן מציעה הפרקליטות לבית המשפט להשמיט מהנוסח השלם קטעים שלמים נוספים, וזאת משיקולים אחרים, כמו צנעת הפרט, השמטת תיאורים גרפיים מדי או טעם טוב.

דובר משרד המשפטים מסר כי "הפרקליטות שוקדת בימים אלה על מילוי החלטת בית המשפט ועוברת בשימת לב ובזהירות מרבית על הכרעת הדין רחבת ההיקף. עם סיום המלאכה תוגש עמדת הפרקליטות לבית המשפט".

ציון אמיר תוקף את התקשורת

בד-בבד משמיע סנגורו של קצב, עו"ד ציון אמיר, טענות חריפות כלפי תפקודה של התקשורת במהלך שנות התנהלותה של פרשת הנשיא לשעבר.

בדיון שהתקיים אמש באוניברסיטת תל-אביב אמר אמיר כי התקשורת "העבירה מסרים באופן מגמתי, מוטה, בלי קשר לשאלה האם האיש חף מאשמה או אשם".

לדברי אמיר, גם נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש השמיעה עמדה נוקבת בדבר אשמתו של קצב, וזאת מבלי שראתה ראיות בתיק.

לדבריו, "שופטים בבית המשפט העליון, כולל הנשיאה דורית ביניש, בהזדמנות הראשונה שהיתה להם הזדמנות להביע עמדה - הביעו עמדה קשה ונוקבת שהשפיעה על הלוך הרוח בתקשורת ובציבור. זה היה איזשהו אות למשהו שאחר-כך גדל והתעצם".

"התקשורת השפיעה על עמדות הציבור", אמר אמיר, "אם גם בית המשפט הושפע? יש להניח שכן. בטענת ההגנה מן הצדק הגשנו לבית המפשט קלסרים של פרסומים, כדי לתקף את הטענה עד כמה הרשיעו אותו במשפט עוד לפני כן. בית המשפט אמר בהכרעת הדין שאלמלא הוגש הקובץ הזה, עד עכשיו השופטים לא ראו את הפרסומים. ואני שואל: על איזה כוכב הם חיו עד עכשיו?".