"ביה"ד הרבני עלול לקבל החלטה שתיתן לנשים חסינות לבגוד"

כך טוענת עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מומחית בדיני אישות, המנהלת תביעת נזיקין שהגיש גבר כנגד אשתו לשעבר לאחר שגילה כי הוא אינו האב הביולוגי של ילדם המשותף

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, המתמחית בדיני אישית ובעלת טור באתר "גלובס", מטפלת בימים בתיק משפטי תקדימי שעלול לשנות את כללי המשחק בין נשים לגברים.

למעשה, בית הדין הרבני הגדול נדרש נדרש בימים אלה לתת חוות-דעת בנושא המעסיק גברים רבים במדינת ישראל - האם ניתן להגיש תביעות המעלות בעקיפין ספקות בדבר אבהותו של אביו הרשום של הילד.

על-פי החוק שתוקן בשנת 2008, לא ניתן כיום לבצע בדיקות גנטיות להוכחת או שלילת אבהות אם האם היתה נשואה כשהרתה, והאב שנרשם במרשם האוכלוסין כאביו של הילד הוא תמיד הבעל.

כתוצאה מכך גברים הסבורים כי אינם האבות הביולוגיים של ילדיהם אינם רשאים להגיש תביעות ישירות לשלילת אבהות.

השאלה שנותרה פתוחה היא זו: האם בית המשפט יכול לתת פסקי דין בתביעות אחרות, שאינן תביעות אבהות, אבל שמשמעותם בפועל היא שהאב הרשום אינו האב הביולוגי?

השאלה שעומדת כיום בפני בית הדין הרבני הגדול היא האם פסק דין כזה מותר על-פי ההלכה, והאם מתן פסק דין כזה לא יגרום לילד להיות מוכרז כממזר.

ואכן, שאלה כזו בדיוק הופנתה לבית הדין הגדול בשבוע שעבר במסגרת תביעת נזיקין בסך כמה מיליוני שקלים שהגיש גבר כנגד אשתו לשעבר, באמצעות משרד עורכי דין ליהיא כהן-דמבינסקי.

בתביעה זו תובע הגבר לפצות אותו על הנזק האיום שנגרם לו כשגילה כי אשתו לשעבר רימתה אותו כל השנים לחשוב שהילד אותו גידל הוא ילדו הביולוגי, אך למעשה האישה בגדה בו עם אחר, והוא אינו האב הביולוגי של הילד.

האב אינו מבקש לשנות את רישומו כאביו של הילד במרשם האוכלוסין, וגם אינו מבקש להפחית מחבות המזונות שלו כלפיו, או לשנות משהו בנושא המשמורת, אלא עותר לקבלת פיצויים מהאם בלבד.

מדובר בהחלטה עקרונית חשובה, מכיוון שהכרעת בית הדין הרבני הגדול, המתירה או אוסרת הגשת תביעה כזו, משליכה גם על כל תביעה אחרת שתוגש בעתיד, ושמשמעותה העקיפה היא שהאב הרשום אינו האב הביולוגי.

לטענת עו"ד כהן-דמבינסקי, אם יחליט בית הדין הרבני הגדול לאסור הגשת תביעות כאלה - "המשמעות תהיה מתן חסינות מוחלטת לנשים לבגוד בבעליהם ללא כל הגבלה ולהרות לגברים זרים, תוך שהן רשאיות לחייב את הבעלים שאינם האבות הביולוגיים בתשלום מזונות לילדים".

ההשלכה, לדבריה, תהיה הגדלת מספר הממזרים בפועל.