צעירים חסרי מנוח

לכל אחד מהם ותק של כמה שנים בשוק ההון, אך הם כבר הצליחו להטביע חותם ולבלוט כאנשי מקצוע איכותיים ובעלי יכולת לקבל החלטות השקעה מושכלות. איזה מוטו מנחה אותם בעבודה, מהו הטיפ שלהם ל-2011, ומה הבוסים שלהם חושבים עליהם. קבלו את 10 מנהלי ההשקעות הצעירים והמבטיחים

תומר סן, 34

"לא להקטין משקל האג"ח בתיק לטובת מניות"

למה נבחר?

רוני פילו, משנה למנכ"ל ומנהל השקעות ראשי באמבן (חברה בת של אי.בי.אי לניהול תיקים): "תומר הצטרף לאי.בי.אי-אמבן לפני כשבע שנים לאחר סיום לימודיו באוניברסיטה והתחיל לעבוד כמתמחה בניהול תיקים. במסגרת תפקידו הוא עסק בעיקר במסחר בעבור מנהלי התיקים של החברה, וכבר בתפקידו כסוחר ניתן היה לראות את יכולת חלוקת הקשב יוצאת הדופן שלו, את היכולת להפריד בין עיקר לטפל ואת קור הרוח והדיוק שמאפיינים אותו עד היום בקבלת החלטות. במסלול מהיר מהרגיל, תומר התקדם ומונה למנהל תיקים. בתפקידו זה, הצליח תומר להתבלט ביכולתו לקבל החלטות השקעה אמיצות תוך שמירה על קור רוח גם בתקופות סוערות, למשל בסוף שנת 2008, אז יישם בצורה מוצלחת את החלטת החברה להגדיל את השקעותיה באיגרות חוב קונצרניות ובמניות. חשוב לא פחות, תומר הצליח להקרין החוצה את קור הרוח והאופטימיות שלו ולחזק בתקופות הקשות את לקוחותיו ועובדים נוספים בחברה. בעקבות כך, מונה תומר לפני כשנתיים למנהל צוות ובהמשך מונה גם למנהל מחלקת לקוחות פרטיים בחברה".

המוטו של תומר בניהול השקעות:

"אני מאמין בשילוב של ידע מקצועי וניסיון עם פתיחות וחדשנות. לדעתי, מנהל השקעות צריך לקבל מספר מצומצם של החלטות אסטרטגיות בשנה, ובשאר הזמן לשמור על סבלנות ועל יציבות, תוך בדיקת המצב בשווקים, על מנת שיוכל להחליט מתי צריך לקרות השינוי הבא".

הטיפ של תומר ל-2011:

"לאחרונה אני נתקל יותר ויותר במשקיעים שמחליפים איגרות חוב במניות, והטיעון המרכזי שלהם הוא ש'איגרות החוב כבר עלו הרבה והמחירים שלהן מנופחים והמניות לעומת זאת עדיין זולות'. אלא שאפשרויות ההשקעה הללו אינן חליפיות. גם אם לעתים נראה לנו כי איגרות החוב 'יקרות' או 'עלו הרבה', צריך לזכור כי איגרת החוב מבטיחה תזרים מזומנים קבוע ותשואה ברורה לפדיון בעוד מניה מציעה שותפות בהצלחה או בכישלון של חברה.

"בתקופות של אי ודאות או חשש כי מחירי איגרות החוב גבוהים, ניתן בהחלט לקצר מח"מ ואולי להגדיל את החלק הממשלתי הקצר, אך לא הייתי ממהר להחליף את היחס שבין המניות לאיגרות החוב בתיק.

"לגבי המניות, הייתי משקיע חלק ניכר מאפיק זה בשווקים זרים, למרות החולשה שנרשמה בדולר ובאירו בשנת 2010. יש יתרון בפיזור על פני שווקים בעולם, שבו מגוון החברות שנסחרות הוא רחב. למי שאין בידיו הכלים לבחור מניות ספציפיות הייתי ממליץ לבחור בקרן מתמחה שלה ביצועים מוכחים הן בתקופות של שפל והן בתקופות של גאות.

"לסיכום, בשנת 2011 השווקים יזמנו לנו לא מעט הזדמנויות ותיק מאוזן יאפשר לנו לנצל הרבה מהן".

טלי מאור, 31

"אם יחול שיפור בכלכלה המערבית, שוק האג"ח עלול לגרום הפסדי הון"

למה נבחרה?

עידן אזולאי, מנכ"ל אפסילון קרנות נאמנות:

"טלי שותפה פעילה בניהול קרן 'אפסילון מק"מ פרימיום'. הקרן הפכה להיות אחת מהקרנות המובילות בקטגוריה בשנת 2010. זאת לאחר שבחודש אוגוסט הגדלנו את הרכיב המנייתי בה למקסימום האפשרי, על אף שהתחושה שרווחה אז בשוק הייתה שארה"ב תשקע שוב למיתון ואירופה תתקשה להתמודד עם משבר החובות. אף על פי כן, רכשנו מניות כי סברנו שהן מגלמות ערך רב וכך הושגה התשואה העודפת על פני תשואת המק"מ".

המוטו של טלי בניהול השקעות:

"לדעתי, מנהל השקעות טוב צריך להיות מנוסה ועדיף אחד שהתנסה במפולות לצד עליות. אני עובדת בשוק ההון זה כשש שנים ועד משבר הסאב-פריים ידעתי רק עליות. 'לשמחתי' חוויתי משבר בקנה מידה בינלאומי שאיפשר לי להבין, ולא רק בתיאוריה, את משמעות הסיכון ואת משוואת הסיכון/סיכוי לטוב ולרע. מנהל השקעות טוב חייב להביא בחשבון את שני צדי המשוואה ולזכור, שבימים אלו שבהם כל אפיקי ההשקעה שוברים שיאים והאופוריה ותאוות הבצע גוברות על הפחד, אף אחד לא מפסיד ממימוש רווחים".

הטיפ של טלי ל-2011:

"בשנותיי הקצרות בשוק למדתי לא להסתכן בנבואות, ולכן כל ניסיון לחזות ולכמת את שיעורי השינוי העתידיים, ודאי ו-וודאי בשוק המניות, יהיה לא אחראי ואף יומרני. כשמסתכלים לאחור על השנתיים שחלפו, נראה שהשנה הקרובה עומדת להיות מאתגרת מאוד באפיק המנייתי והסולידי, ולכן אנחנו חייבים להישאר עם האצבע על הדופק, להיות קשובים ולקרוא את השוק. שוק האג"ח, הקונצרניות בפרט, ביצע מהלך מטאורי בשנתיים אלו ולאור הריביות והמרווחים הנוכחיים, הוא נראה פחות אטרקטיבי עקב העדר פרמיית סיכון ראויה. אם לא נראה התאוששות בשוקי אירופה וארה"ב, התשואה שנקבל באפיק זה תהיה תשואה שוטפת שעדיפה על הריבית חסרת הסיכון, אך אם יחול שיפור בכלכלה המערבית, אפיק זה עלול לגרום הפסדי הון, ולכן מתוקף היותי אופטימית חסרת תקנה, הייתי נזהרת דווקא באפיקים השמרניים, שכן להפסיד בהם הרבה פחות נעים.

"התחזית הרווחת לשנת 2011 היא ששוק המניות ימשיך במגמתו החיובית בצורה מתונה יותר ויעלה בכ-10% - שהם שיעור העלייה השנתי הממוצע של שוק מניות בריא. אך אל נשכח שזהו הקונצנזוס כיום, ואם כבר טיפ קטן ל-2011 ובכלל - צריך להיזהר מהקונצנזוס, שכן לא זכור לי שהוא חזה את משבר 2008 או לחלופין את התיקון האגרסיבי שבא בעקבותיו".

ארז וילף, 26

"להסיט הסיכון הטמון בשוק האג"ח לכיוון השקעה במניות של החברות הגדולות בעולם"

למה נבחר?

דני ירדני, מנהל השקעות בכיר באלטשולר-שחם:

"ארז הצטרף לאלטשולר-שחם לפני כשלוש שנים, וכבר מההתחלה הראה שיש לו התכונות הנדרשות בשביל להיות מנהל השקעות איכותי. בשביל להצליח בתפקיד זה, לא מספיק לדעת למכור או לקנות ניירות ערך. נדרשות גם יכולת ניתוח מגמות בשוק, ראייה רחבה של הדברים, הבנה טובה בתהליכי המסחר ובתהליכי תפעול, וגם תכונות אופי ייחודיות כגון קור רוח ויכולת לעבוד בצוות. ארז פועל במקצועיות ומצליח לראות היטב את התמונה הכלכלית הגדולה. ארז מצטיין גם בתחום המסחר עצמו - הוא מציג יכולות מסחר גבוהות וביצוע מוצלח של עסקאות גדולות הן בשוק הישראלי והן בשוק הבינלאומי. ארז עובד בתחום ההשקעות של קופות הגמל שמנהלות נכסים בהיקף של מיליארדי שקלים והן נחשבות לאחד ממרכיבי החיסכון החשובים והרגישים ביותר עבור מגוון רחב של אוכלוסיות, ולכן נדרשת בו מידה רבה של אחריות וניהול השקעות מיטבי. אין לנו ספק שמצפה לארז עתיד ורוד בתחום גם בהמשך הדרך".

המוטו של ארז בניהול השקעות:

"קבלת החלטות השקעה בהסתכלות לטווח הארוך תוך הסתמכות על ניתוחים כלכלים".

הטיפ של ארז ל-2011:

"תיק ההשקעות הנורמטיבי בעולם מחולק לשני אפיקים עיקריים: האפיק המנייתי ואפיק האג"ח. כחלק מהתפיסה הרווחת אצל המשקיע הממוצע, החלק האופנסיבי (המנייתי) נחשב למסוכן יותר ואילו החלק הדפנסיבי (האג"חי) נתפס כסולידי יותר. אך לא לעולם חוסן. כיום, לאחר סיומו של המשבר בכלכלה העולמית, ניתן לראות כי מהלך ירידת התשואות בשוק האג"ח בעולם הגיע למיצוי ואף נמצא במגמה הפוכה של עליית תשואות עולמית. כל זה מביא אותנו למסקנה שיש לשנות מעט את תפיסת הסיכון הטמון בשוק האג"ח ולהסיט סיכון זה לכיוון 'תחליפי אג"ח'. אלה הן המניות של החברות הגדולות בעולם המעניקות תשואת דיבידנד גבוהה וידועה. המעבר למניות מקטין באופן משמעותי את הסיכון הנובע מעליית התשואות בעולם, מונע פגיעה מהתפרצות של אינפלציה, ובנוסף משאיר אפסייד לביצועי החברה בעתיד".

עדי צ'אפ, 36

"המניות בארץ קרובות למחירן הכלכלי. יש לשקול הסטת חלק מתיק המניות לשוקי חו"ל"

למה נבחר?

שלומי ברכה, סמנכ"ל השקעות בפסגות קופות גמל:

"עדי מנהל השקעות בקופות הגמל של פסגות כבר שלוש שנים, ומטפל בהצלחה רבה, בין היתר, בקופת הגמל 'שיא גמל כללי'. לראיה, הביצועים המובילים של הקופה לאורך השנים, וגם בשנה האחרונה עת עברה הקופה את סף מיליארד השקלים המנוהלים. תכונותיו של עדי מביאות מתמזגות לשילוב ההכרחי לכל מנהל השקעות מוכשר: מחד הסתכלות על התמונה הרחבה ויכולת ולהבין ולנתח את המגמות הבולטות בשוק. מאידך, היכולת לבחור בפינצטה מניות ואיגרות חוב בולטות ובעלות פוטנציאל לעליית ערך. כל זאת תוך שמירה קפדנית על האינטרסים של העמיתים".

המוטו של עדי בניהול השקעות:

"החוכמה בניהול השקעות היא לשלב בין קניית מניות או מדדים זולים לבין מניות או מדדים שנמצאים במומנטום חיובי גם אם הם אינם זולים. היכולת לשלב בין השניים היא זו המאפשרת להכות את השוק לאורך זמן".

הטיפ של עדי ל-2011:

"באופן כללי ניתן לומר שהמניות בארץ קרובות למחירן הכלכלי. לכן צריך לשקול הסטת חלק מתיק המניות לשווקים בחו"ל ולבחור מניות לאחר אנליזה מקצועית. בשוק הישראלי הסקטורים המועדפים עליי הם הסקטורים עתירי הדיבידנדים ומוטי הצריכה הפרטית. בחו"ל עדיף להיחשף בעיקר לשווקים המפותחים דוגמת ארה"ב ויפן, שכן התמחור היחסי שלהם נמוך בהשוואה עולמית. הדבר היחידי שאפשר להיות בטוחים לגביו (כמעט...) הוא ששנת 2011 תהיה תנודתית בעיקר נוכח האי-ודאות הגדולה השוררת בשווקים לגבי היותה של הצמיחה העולמית בת-קיימא. לכן כדאי להשאיר רזרבות מזומן על מנת לנצל הזדמנויות לכשתגענה".

הראל שי, 41

"ללא תוספת משמעותית של משרות חדשות, שוק המניות האמריקני יאכזב"

למה נבחר?

אורי אפרת, מנכ"ל מיטב ניהול תיקים:

"הראל הוא מנהל השקעות בעל ניסיון, רציני ואחראי. הוא מנהל סכום כסף גדול עבור לקוחות חשובים וגדולים של בית ההשקעות והוא בעל כל אותם פרמטרים שנדרשים ממנהל השקעות טוב, דוגמת היכולת להקשיב ולקבל דעות של אחרים ולקבל החלטות מושכלות ואחראיות".

המוטו של הראל בניהול השקעות:

"לדעת לשים את האגו בצד. קצת צניעות. זה מתבקש במספר מישורים: ראשית, היכולת להקשיב ולהפנים דעות של מנהלי השקעות אחרים, שלעתים סותרות את דעתך הראשונית; שקלול של כמה דעות ונימוקים עשוי להוביל להחלטה מושכלת יותר. שנית, לא ניתן להכיר היטב את כל החברות ולא נכון להשקיע בני"ע של חברה שאינך מבין לעומק את פעילותה. שלישית, לשקלל את מחיר הטעות בכל השקעה. כלומר לנסות לכמת את ההפסד שעלול להיגרם במקרה של טעות בבחירת ההשקעה".

הטיפ של הראל ל-2011:

"לעקוב עד כמה שניתן אחר הנתונים המאקרו-כלכליים שיגיעו מארה"ב במהלך השנה, ובמיוחד אחר שוק העבודה. אמנם השווקים המתעוררים, ובראשם סין ושוקי המזרח, ימשיכו להוביל את העולם מבחינת קצב צמיחת הכלכלה הריאלי, אולם שוק המניות בארה"ב הוא נותן הטון העיקרי בנוגע לכיוון של שוקי המניות בכל העולם. בסוף 2010, זינק שוק המניות בארה"ב על רקע ציפיות לשיפור בכלכלה האמריקנית. בשנת 2011, לפחות חלק מהציפיות יצטרכו להתממש על מנת שנראה המשך כיוון חיובי. הצרה העיקרית שם היא בעיית האבטלה, ששיעוריה עומדים על 9.8%, וללא תוספת משמעותית של משרות חדשות, שוק המניות יאכזב.

"מה שמשרה אופטימיות מסוימת היא העובדה שהחברות הגדולות בארה"ב ניצלו את המשבר להתייעלות ולפי שעה מצליחות על פי רוב להציג תוצאות טובות מאוד. שלא כמו ב-2010, סביר שבשנת 2011 אפיקי המניות והאג"ח ילכו בכיוונים מנוגדים. בתרחיש המרכזי שוק המניות בארה"ב ובישראל יהיה חיובי, אולם שוק איגרות החוב של המדינה ואג"ח חברות בדירוגים גבוהים יניבו השנה תשואה נמוכה ביותר".

קובי חזן, 32

"להשקיע במניית פריוטק"

למה נבחר?

רפי קסל, מנהל ההשקעות הראשי של אנליסט:

"בשלוש השנים האחרונות קובי מנהל בהצלחה קרנות וקופות בהתמחויות רחבות. במיוחד בלטו בביצועיהן קופת הגמל 'קתדרה כללי' וקרן הנאמנות 'אנליסט הזדמנויות' הממוקמות שתיהן בצמרת טבלאות ההשוואה בתקופה שהייתה מאתגרת במיוחד. התשואות הגבוהות שהשיגה קופת הגמל נבעו בעיקר מהגדלת ההשקעה באג"ח קונצרניות ובמניות ככל שירדו השערים, ובניגוד למצב הרוח ששרר באותה עת בשווקים. כדי להשיג תוצאות השקעה נאותות בקרן 'ההזדמנויות' נדרש מעקב שיטתי, סיזיפי ומתמשך אחרי מספר לא קטן של חברות שהנפיקו חוב, חלקן הגדול מאיכות בינונית ומטה. עד כה עמד קובי במבחנים אלו בהצלחה".

המוטו של קובי בניהול השקעות:

"אני מחפש לרכוש חברות שנסחרות מתחת לשוויין ההוגן ובעלות אופק צמיחה. הבנה וניתוח עסקי הליבה של חברה, על חוזקותיה וחולשותיה, הם הבסיס להשקעה בה, ובכל ני"ע הקשורים אליה. באמצעות אנליזת החברה ניתן להעריך את המשך התפתחותה וכנגזרת מכך את שווייה ההוגן".

הטיפ של קובי ל-2011:

"מניית פריורטק. לחברה יש מספר חברות בנות כמו קמטק ופי.סי.בי אשר נסחרות בבורסה בתל-אביב. בנוסף, יש לפריורטק חברה בת, אמיטק, שאינה נסחרת ויש לה פוטנציאל גבוה. מדובר במיזם משותף עם חברה סינית המהווה חלק מקבוצת פאונדר - אחת הקבוצות היותר גדולות בסין בתחום הטכנולוגיה. במיזם זה, אשר החל לפני חמש שנים ומתפתח בקצב מהיר, מייצרים מצעים אלקטרוניים בטכנולוגיה מתקדמת לתעשיית השבבים.

ייחודה של הטכנולוגיה בכך שניתן להעביר חלק מהפונקציות שמיוצרות על השבבים אל המצע עצמו - מהלך זה חוסך עלויות ומשפר ביצועים. החברה, שקיבלה לאחרונה הלוואה מקרן פימי, הודיעה על השקעה משותפת נוספת במפעל בסין בהיקף כולל של 40 מיליון דולר במטרה להרחיב את כושר הייצור. מהלך זה משקף את הביטחון של שתי השותפות במיזם. עם זאת, יש גם סיכונים. ככלל, העסקים בסין טומנים בחובם סיכון גבוה וכן המחזוריות בענף השבבים מפתיעה וחדה".

נציין כי ההמלצה של חזן לפריורטק ניתנה בחודש ינואר, ומאז הספיקה המניה לזנק ב-30%.

רועי קדוש, 32

"מי שרוצה לתבל את התיק יכול להגדיל ולהסיט את הרכיב הקונצרני לחו"ל"

למה נבחר?

רונן מטמון, מנהל השקעות ראשי אקסלנס-נשואה גמל ופנסיה: "רועי הוא מנהל השקעות מקצועי, חרוץ ויסודי, אשר עשה קפיצת מדרגה בשנה האחרונה מבחינה מקצועית וניהולית. כמנהל תחום אג"ח קונצרניות. רועי ניחן ביכולת לזהות מגמות ארוכות טווח, יכולת שחשובה במיוחד בתחום זה שבו רמת הסחירות נמוכה יחסית וזיהוי מגמות ארוכות הוא משמעותי. אני מאמין שרועי ימשיך ויתפתח ויהיה אחד ממנהלי השקעות הטובים ביותר".

המוטו של רועי בניהול השקעות:

"החוכמה לא ניתנה כמונופול לאף אחד. תמיד טוב לשמוע מגוון דעות ללא קשר לוותק של הדובר בשוק ההון. כמו כן יש לבחון באופן עקבי את יכולת התיק להתמודד עם מציאות שונה מהתרחיש המרכזי שעל פיו נבנה התיק ולהשקיע בנכסים בעלי מאפייני סיכון ידועים וברורים".

הטיפ של רועי ל-2011:

"נדמה שקשה להפגין דעה השונה באופן חריג מהקונצנזוס ששורר היום אצל מרבית מנהלי ההשקעות. לאור זאת נראה כי שמירה על ערכו הריאלי של התיק והשגת תשואה של עד 6%-7% בשנה מתורגמת כיום למבנה תיק בעל רכיב אג"ח קונצרניות במח"מ 2-3 שנים ובדירוג A, רכיב אג"ח ממשלתיות בעלות מח"מ 4 שנים ויותר וחשיפה גבוהה למניות בדגש על מניות דיבידנד. מי שבכל זאת רוצה לתבל את התיק יכול להגדיל ולהסיט את הרכיב הקונצרני לחו"ל (משיקולי נזילות וכן על רקע ההבנה כי השוק הקונצרני בארץ קטן על היקפי הכספים שיש בידי הגופים המוסדיים), וכן להשתתף בעסקאות פרטיות או לא סחירות (בהן יש יתרון לגופי הגמל על פני קרנות הנאמנות) וכן בעסקאות פרייבט אקוויטי".

גיא דנש, 36

"דווקא בימים אלו יש לאסוף חלק מהרווחים שצברנו בשנתיים האחרונות ולחכות בצד"

למה נבחר?

ג'קי סטרומינגר, ראש אגף השקעות בהלמן-אלדובי:

"גיא צעיר ואנרגטי מחד, ומחושב ושקול מאידך. הוא הגיע אלינו יחד עם קופות בנק יהב שנרכשו, עשיר בניסיון בשוק ההון ועם הכרה ושליטה מלאה בכל המתרחש בכספים המנוהלים על ידו. אנחנו נהנים מעובדת היותו מעורה בכל ניואנס של השווקים הפיננסיים, ומהיותו סקרן, ערני ובעל המון אמביציה להצליח ולא לפספס שום הזדמנות. ההשתלבות של גיא בהלמן-אלדובי הייתה מהירה, הן מקצועית והן ערכית, ויחד אנחנו מספקים את התאווה לעניין המקצועי ואת הצורך בתשואות וביטחון ארוך טווח ללקוחותינו".

המוטו של גיא בניהול השקעות:

"צריך זכור כל הזמן שהכסף המנוהל לא שלי ובסופו של יום אני צריך להיות מסוגל להישיר מבט לעיניהם של החוסכים בקופות שלי ולדעת שאנחנו עושים את המקסימום כדי לשמור להם על כספי הפנסיה".

הטיפ של גיא ל-2011:

"אחרי למעלה מעשר שנים בשוק ההון אפשר לומר שצברתי ניסיון מסוים. משבר מניות הדוט.קום בתחילת העשור, אינתיפאדה, מלחמות, חילופי שלטון ומשבר 2008 לימדו אותי כמה דברים. ברור לי שבהמשך הקריירה שלי השוק יפתיע אותי עוד פעמים רבות, ובכל זאת בפתחה של שנת 2011 נראה כי חייבים לזכור את 2007, השנה שבה החל כדור השלג להתגלגל, אותו כדור שהפיל את השווקים בשלהי 2008. אם למדנו משהו מהמשבר הקשה הזה, הרי הוא שתמיד צריך לחשוב מה יכול להיות לא טוב ולא רק מה וכמה יהיה טוב. בימים שבהם מדדי המניות בבורסה בארץ שוברים שיאים חדשים, מחירי איגרות החוב גם הם מרקיעים שחקים והכותרות בעיתונים המסכמים את 2010 וחוזים את 2011 מבטיחות כולן שנה חזקה למניות, דווקא בימים אלו יש לנקוט משנה זהירות, לאסוף חלק מהרווחים שצברנו בשנתיים האחרונות ולחכות בצד. לחכות לגל מימושים בלתי נמנע במקרה הטוב, ולמיני-מפולת במקרה הרע לאור מצבן הקשה של רוב כלכלות המערב".

אורי בירמן, 37

"מומלצת השקעה במגזרי הסחורות והטכנולוגיה"

למה נבחר?

טל רז, מנכ"ל כלל פיננסים:

"אורי הוא מנהל מקצועי ביותר בתחום השקעות חו"ל, שחי את התחום מאור ראשון בארץ ועד סיום המסחר בארה"ב. הוא בעל הבנה מעמיקה בתהליכי מאקרו ומיקרו הן בשווקים מפותחים והן בשווקים מתפתחים תוך גילוי חשיבה מקורית ויכולת אנליטית עצמאית. אורי עומד מאחורי הניהול המצוין של קרנות דוגמת 'חשיפה לסחורות', 'כלל סין' ו'כספית דולרית' בתחום האג"ח".

המוטו של אורי בניהול השקעות:

"הדבר החשוב ביותר הוא לזכור כי הכסף שאני מנהל הוא חסכונותיהם של אנשים אחרים. ההסתכלות שלי על השוק מתאפיינת בחשיבה לטווח הארוך מתוך הבנה כי עולם ההשקעות גלובלי בבסיסו ומבחינת מגמות ההשקעה בו. בכל הנוגע לבחירת אפיקי ההשקעה, ההסתכלות היא קודם כול ברמת המאקרו תוך בחינת מדד הייחוס של הקרן הרלבנטית, ולאחר מכן קבלת החלטה על כמה סקטורים שיובילו את השנה הקרובה ואולי אף מעבר לכך. זיהוי מגמות המאקרו ובחירת הסקטורים הם החלקים המהותיים והעיקריים של ניהול ההשקעות. מבחינתי, ברגע שהתשתית הזו קיימת בחירת המניות נעשית קלה הרבה יותר ומתבססת על ניתוח פרטני ויסודי".

הטיפ של אורי ל-2011:

"היום ל-4% מהסינים יש רכב פרטי. אם למשל הכמות הזו תוכפל ול-8% מהסינים יהיה רכב, איפה יהיו מחירי הנפט, הנחושת, האלומיניום? סקטור הסחורות אשר במרכזו הסחורות מתחום האנרגיה והמתכות הנמצאות בכמות מוגבלת בעולם ימשיך לבלוט גם השנה. הטענה כי כל הזמן נוספות תגליות נפט חדשות נכונה בעיקרה, אך אלו עתודות שאינן קלות לפיתוח ולהפקה בעיקר כשמדובר על קידוחים ימיים. בנוסף, הריביות הריאליות השליליות בעולם ששולחות משקיעים לחפש השקעות בדגש על השקעות בעלות קשר ריאלי ימשכו לכיוון אפיק הסחורות. עוד יש לציין את תהליך העלייה ברמת החיים בשווקים המתעוררים הגורר ביקושים אמיתיים לסחורות, למשל סחורות חקלאיות ואנרגיה.

"סקטור מומלץ נוסף הוא סקטור הטכנולוגיה. לראשונה זה זמן רב המכפילים של עשר החברות הגדולות ביותר במדד נאסד"ק 100 נעים סביב 15 (למעט אמזון), וניתן למצוא גם חברות גדולות מבוססות וצומחות במכפילי 10. התפלגות המכירות הגלובליות של חברות הטכנולוגיה, במיוחד לשווקים המתעוררים, והמהירות של חדירת מכשירים כמו סמארטפון, טאבלט וטלוויזיות LCD לתצורותיהן השונות, בשילוב עם צמיחת התשתית התומכת והנלווית, הופכים את הסקטור לאטרקטיבי לשנה הבאה".

עדי שטרן, 33

"חייבים להסתכל מעבר לים לשווקים בחו"ל"

למה נבחר?

יניב רז, מנהל השקעות ראשי בתמיר פישמן:

"עדי נמצא בתמיר פישמן ארבע שנים וחצי, שבמהלכן עבר התמחות ורכש ניסיון עשיר בתחום. כשהייתי מנהל השקעות צעיר, אמר לי אחד הבכירים אצלנו, שמנהל השקעות אינו 'שלם' כל עוד לא עבר מפולת ראויה. עדי (ומנהלי ההשקעות האחרים שהתחנכו בשנים האחרונות)קיבל את השוק על צדדיו הטובים והמכוערים, והיה חלק ממערכת שמקבלת החלטות במשבר כה עמוק, שטועה ומתקנת והולכת נגד מגמה. אלו התנסויות שוות ערך לתקופת הכשרה של שנים.

"תחום הכיסוי המקצועי של עדי כולל שני מגזרים מאתגרים מאוד - מניות אנרגיה ותקשורת. החלטות השקעה שהוביל (כמו משקל יתר במניית בזק במשך השנתיים האחרונות על חשבון מניות אחרות במגזר, או השקעה מוצלחת במניות כמו קונוקו-פיליפס ונובל אנרג'י במגזר האנרגיה) הביאו לתשואה עודפת מול מדדי היחס". * המוטו של עדי בניהול השקעות:

"חשיבה מחוץ לקופסא, מחקר מקצועי וניהול סיכונים".

הטיפ של עדי ל-2011:

"שנת 2011 הולכת להיות מאתגרת מאוד מבחינת השגת תשואות, ולכן אני מאמין שחייבים להסתכל מעבר לים לשווקים בחו"ל. המדינות המעניינות הן כמובן המדינות המתפתחות בדגש על סין. מבחינת סקטורים מומלצים, בתחום התקשורת אני ממליץ על חברת China Mobile, הפועלת בשוק צומח, משרתת 580 מיליון מנויים ומגייסת כ-5 מיליון מנויים כל חודש. החברה נסחרת במכפילים נמוכים יחסית וצפויה להציג ביצועים טובים".