קריירה בצ'יק: באיזה מקצוע תרוויח 30 אלף שקל תוך 3 שנים?

לכל הממהרים להרוויח כמה שיותר כסף בכמה שפחות זמן - 7 מקצועות עם זמן הכשרה קצר, שכר התחלתי גבוה ואופקי קידום מהירים

אחד המוטיבים העיקריים שמאפיינים את צעירי העידן הנוכחי בבחירת מקצוע ובניהול קריירה - הוא חיפוש ההצלחה האישית והחומרית כבר בגיל צעיר מאוד. שני אלה מובילים צעירים לחפש מקצוע ש"מחר בבוקר" יאפשר להם להשתכר היטב, בלי יותר מדי השקעה, הכשרות, ועם הבטחה בטוחה לקידום מהיר.

למעשה, בעולם אינטרנטי-קליפי שזז במהירות לא אנושית, טווח הקשב של כולנו מתקצר. המשמעות היא שלצעירים פחות קוסם הרעיון של מסלול אקדמי ארוך ומפרך, שבסופו של יום גם לא מבטיח להם מקצוע מפרנס.

הם אמנם יעשו תואר אקדמי, אבל לרוב הם לא יתלו בו יותר מדי תקוות לעתיד מקצועי ויפזלו להכשרות חיצונית קצרות, מעשיות ורווחיות בטווח הקרוב והארוך.

חופית מלכי, מנהלת גיוס בפיקארו גיוס והשמה להיי-טק מקבוצת אזטק; יוגב קראדי, מומחה קריירה, שכר והטבות באולג'ובס; וירון לובינסקי, סמנכ"ל שיווק באורטל משאבי אנוש - ממפים שבעה מקצועות שיכולים לעשות את העבודה.

1. קופירייטר

- איפה לומדים:

קראדי: "בבתי-ספר לקופירייטינג בבעלות יזמים פרטיים או חברות פרסום. במסגרת הקורס הסטודנטים בונים תיק עבודות, תוך הפקת פרויקטים בפועל ללקוחות פרטיים, ועושים סטאז'".

- משך ההכשרה:

בין חצי שנה לשנה.

- מה צריך מעבר להכשרה:

קראדי: "המעסיקים מעדיפים אנשים ורבליים, בעלי כושר ניסוח, עם יכולות תקשורת גבוהות, מהירי מחשבה וחדים, שיכולים לדייק ולתמצת רעיונות במילים ספורות".

- שכר ממוצע:

ללא ניסיון: 7,000-8,000 שקל.

עם שנתיים ניסיון: 8,000-11 אלף שקל.

שנתיים-4 שנות ניסיון: 11-14 אלף שקל.

חמש שנות ניסיון ומעלה: 14-20 אלף שקל (לרוב בתפקידי ניהול).

- אופקי קידום:

קראדי: "כשקופירייטר צובר ניסיון הוא יכול לצאת מהנישה של משרדי הפרסום ולהשתלב במחלקות פרסום של פירמות גדולות. לחלופין, הוא יכול להשתלב בערוצי טלוויזיה (למשל, כעושה פרומואים), שם תנאי השכר הרבה יותר טובים יחסית מהמקובל במשרדי הפרסום. מנהל קריאייטיב בדרג ביניים ישתכר 18-20 אלף שקל פלוס רכב, וסמנכ"ל קריאייטיב ישתכר בממוצע 30-35 אלף שקל פלוס רכב".

- זמן ממוצע למציאת עבודה:

קראדי: "שישה חודשים, מרגע שליחת קורות-החיים. זוהי תקופה ארוכה יחסית, שנובעת מכך שהתחום בארץ לא-ממוסד וכל ישראלי שני מחשיב עצמו כקופירייטר. מנגד, שוק משרדי הפרסום קטן יחסית וכשהם נדרשים לעובדים, הם מדקדקים בבחירת האנשים הכי מוכשרים ויצירתיים".

2. מנהל תכניות שותפים

- איפה לומדים:

מלכי: "התפקיד קיים בעיקר חברות היי-טק שמחזיקות מוצר אינטרנטי הפונה לשווקים גלובליים. התפקיד הוא לתחזק את מערך השותפים החיצוניים, לעודד אותם להזרים תנועה לאתר, לגייס שותפים חדשים, ולבנות להם תכנית תגמולים מאוזנת (שתותיר שולי רווח אופטימליים לפירמה). כיוון שמדובר בתפקיד חדש יחסית, אין קורס ייעודי פורמלי שמכשיר אנשים לתפקיד, אבל מעסיקים יחפשו מועמדים שעברו הכשרות קצרות בשיווק שותפים".

- משך ההכשרה:

שלושה חודשים.

- מה צריך מעבר להכשרה:

מלכי: "אנגלית ברמת שפת אם ואנשים שמדברים שפה זרה נוספת רצוי איזוטרית. זאת, כדי לחדור לשווקים חדשים ולא רוויים. ברמת האישיות על מועמד להוכיח יכולת אוטודידקטית, אוריינטציה שיווקית והרבה אינטליגנציה רגשית. במקרה הזה תואר אקדמי הוא רק בבחינת Nice to have, לא משהו שמעסיקים מחפשים".

- שכר ממוצע:

ללא ניסיון: 8,000-9,000 שקל, כולל עמלות.

שנה-שנתיים ניסיון: 14-16 אלף שקל, כולל עמלות.

מעל 3 שנות ניסיון: 15-30 אלף שקל.

- אופק קידום:

מלכי: "מנהל תכניות שותפים יכול להתקדם בארגון גדול ולהפוך לסמנכ"ל שיווק אונליין (בפרט כשהיום יותר ויותר חברות מפצלות את המשרה הבכירה של סמנכ"ל שיווק לשתי משרות: אונליין ואופליין), ולהשתכר 30-35 אלף שקל, כולל רכב. הקידום יכול להיעשות גם רוחבית, במעבר לתחומים משיקים אחרים בארגון גדול כמו קניין מדיה או מנהל רשתות חברתיות".

- זמן ממוצע למציאת עבודה:

מלכי: "מועמד שמחזיק אפילו בניסיון מועט בתחום, ימצא עבודה תוך שבוע-שבועיים מיום הגשת קורות החיים. מועמד ללא ניסיון או עם ניסיון בתחומים משיקים אחרים, ימצא עבודה בטווח של חודש וחצי".

3. רפרנט ביטוח

- איפה לומדים:

קראדי: "קיימים בתי-ספר פרטיים שמעבירים הכשרות לכל מי שמבקש להתמקצע בענף הביטוח, אך ניתן ללמוד את הנושא גם דרך קורסים שיוזמות סוכנויות ביטוח גדולות או חברות הביטוח, שגם מציעות את ההכשרות הללו בעלויות מסובסדות, בין השאר, כדי לגייס מתוכן עובדים".

- משך ההכשרה:

בין חצי שנה לשמונה חודשים.

- מה צריך מעבר להכשרה:

קראדי: "חברות הביטוח מעדיפות אנשים עם רקע של עבודה כלשהי בעולם הביטוח, גם אם מדובר בתפקיד זוטר ביותר כמו מזכירות, ממפתחים או מתייקים. למעשה, המגייסים מחפשים מועמדים שמכירים את הז'רגון המקצועי, את המטרייה וכיצד חברת ביטוח מתנהלת. ברמת תכונות אופי, תהיה התעקשות על אנשים בעלי יכולת דיוק גבוהה ועם עקומת לימוד מהירה בתחומי המחשוב".

- שכר ממוצע:

מתחיל ללא ניסיון: 5,000-6,500 שקל, כולל ביטוח מנהלים, קרן השתלמות ומגוון רחב של ביטוחים רפואיים.

עד שנתיים ניסיון: 7,000-9,000 שקל.

- אופקי קידום:

קראדי: "מהשלב הזה והלאה רפרנט הביטוח מתמקצע בתחום התמחות נישתי, למשל, מסלק תביעות או חתם שמרוויחים 10-12 אלף שקל. למעשה, כבר לאחר שנים ספורות של עבודה בחברת ביטוח גדולה הם יכולים לקפוץ בקריירה ולהפוך למנהלי צוות (12-14 אלף שקל), מנהלי תחום ביטוח (20-24 אלף שקל) או מנהלי מחלקה (18-22 אלף שקל), כשלכל אורך המסלול מתלווים לשכר התנאים הפנסיונים מצוינים שפורטו לעיל".

- זמן ממוצע למציאת עבודה:

קראדי: "ארבעה חודשים וחצי, מרגע הגשת קו"ח. אך ברגע שמועמד 'שם רגל' בחברת ביטוח גדולה, הוא נהנה מקידום מהיר יחסית ומתנאי שכר טובים ביחס לשוק ולמשך ההכשרה שהוא עבר. למועמדים שמתקשים להיכנס לחברת ביטוח גדולה קיימת אפשרות להתחיל לעבוד בסוכנות ביטוח גדולה כדי לצבור ידע והיכרות עם השפה המקצועית".

4. יחצ"ן או דובר

- איפה לומדים:

קראדי: "בעיקר ביחידות ללימודי המשך/לימודים חיצוניים של האוניברסיטאות והמכללות כלימודי תעודה, למרות שתואר ראשון בתקשורת יכול להוסיף נקודות זכות למועמדים".

- משך ההכשרה:

שבעה חודשים עד שנה.

- מה צריך מעבר להכשרה:

קראדי: "מועמד ללא ניסיון יוכל להשתלב במשרד יח"צ קטן. חברות גדולות לא ייקחו 'בוגר קורס', אלא יחפשו מועמד שכבר עבד במשרדי יח"צ והשתפשף. ברמת הכישורים האישיותיים, התכונה הכי מבוקשת תהיה כושר שכנוע, אסרטיביות ויכולת עמידה בלחצים. בתחום זה המגייסים לא יחפשו את העדינים והנחמדים".

- שכר ממוצע:

עד שנתיים ניסיון: 6,500-8,000 שקל.

שנתיים עד 4 שנות ניסיון: 8,000-11 אלף שקל.

מעל 4 שנות ניסיון הוא כבר מגיע לרוב לתפקיד תקציבאי ומשתכר 10-14 אלף שקל.

- אופקי קידום:

קראדי: "בתוך משרד יח"צ אפשר להתקדם לתפקיד של מנהל לקוחות ולהשתכר שכר ממוצע של 16-18 אלף שקל, פלוס רכב. מכאן הוא יכול להתקדם לעבודה במחלקת דוברות של פירמה ממותגת או כלוביסט בכנסת (או בגוף ציבורי אחר), כשדובר/לוביסט משתכר 16-25 אלף שקל, פלוס רכב. בחברות ציבוריות גדולות מאוד, בחברות ממשלתיות וברשויות מקומיות, דובר נחשב לתפקיד בכיר מאוד והוא עשוי להשתכר 30-50 אלף שקל, פלוס רכב".

- זמן ממוצע למציאת עבודה:

קראדי: "דובר שיושב בפירמה גדולה או במוסד ציבורי נוטה להיצמד לכיסא שלו. כיוון שהתחלופה בתחום זה נמוכה ומרבית הגופים הפועלים בתחום הינם משרדים קטנים ונישתיים (לא חברות יח"צ ענקיות), הרי שזמן איוש המשרות ארוך יחסית למתחילים ונמשך כשבעה חודשים. יחד-עם-זאת, ברגע שהעובד הופך מנוסה ומקושר הוא יכול למצוא עבודה בתחום בטווח של עד חודשיים".

5. מפקח רכישה

- איפה לומדים:

לובינסקי: "מפקח רכישה אחראי על קבוצת סוכנים בחברת הביטוח ותפקידו לעודד אותם למכור את פוליסות הביטוח של החברה. ברוב המקרים ההכשרה המקצועית לתפקיד נעשית בתוך חברות הביטוח עצמן. במהלך הקורס המשתתפים מקבלים שכר של 5,000 שקל ומתחייבים לעבודה לתקופת מינימום כלשהי".

- משך ההכשרה:

שלושה חודשים.

- מה צריך מעבר להכשרה:

לובינסקי: "עדיפות למועמדים עם ניסיון בניהול צוות או במכירות. כיוון שמדובר בתפקיד נחשב מאוד בחברת הביטוח, ברמה האישיותית הם צריכים להיות אינטליגנטים מאוד, בעלי כושר שכנוע, כושר הנעה ובעלי עקומת לימוד חדה".

- שכר ממוצע:

ללא ניסיון: 8,000-9,000 שקל.

שנה עד שנתיים ניסיון: 10-15 אלף שקל.

שנתיים עד 5 שנות ניסיון: 15-20 אלף ש'.

מעל 5 שנות ניסיון: 20 אלף שקל ומעלה.

- אופקי קידום:

לובינסקי: "זהו מקצוע לכל החיים. לרוב לא עוזבים אותו בגלל שהוא נחשב מאוד, בגלל גובה השכר ובגלל הגמישות בעבודה. הקידום לרוב רוחבי ונעשה דרך מעבר לחברות ביטוח אחרות".

- זמן ממוצע למציאת עבודה:

לובינסקי: "כחודש, מרגע הגשת קו"ח".

6. יועץ פנסיוני

- איפה לומדים:

לובינסקי: "קורסים במסגרת חברות שפעילות בתחום או בבתי"ס פרטיים לייעוץ פנסיוני. זהו מעין קורס אקטואריה מהיר, במסגרתו לומדים את כל המושגים הבסיסיים עד לרמה שבה הסטודנט הופך מוסמך לייעץ ולענות על שאלות בתחום. הרישיון ניתן גם על-ידי הרשות לניירות ערך וגם על-ידי משרד האוצר".

- משך ההכשרה:

שנה עד שנה וחצי.

- מה צריך מעבר להכשרה:

לובינסקי: "אינטליגנציה ואוריינטציה לפרטים קטנים. תואר ראשון ריאלי יהווה יתרון גדול".

- שכר ממוצע:

ללא ניסיון: כ-10,000 שקל

שנה עד שנתיים ניסיון: 10-13 אלף שקל.

שנתיים עד 5 שנות ניסיון: 13-15 אלף ש'.

- אופקי קידום:

לובינסקי: "לרוב הקידום רוחבי, כי בשל הביקוש הם נוהגים לתזז בין חברות כדי לשפר את תנאי שכר שלהם".

- זמן ממוצע למציאת עבודה:

לובינסקי: "עד חודשיים, מרגע הגשת קו"ח".

7. מאמן מכירות

- איפה לומדים:

קראדי: "אין קורס ייעודי שהופך אדם למאמן מכירות, אבל מי שמבקש להפוך לכזה יידרש לעבור גם הכשרות בעולם המכירות וגם ללמוד קואוצ'ינג".

- משך ההכשרה:

כחצי שנה.

- מה צריך מעבר להכשרה:

קראדי: "ניסיון במכירות. ברמת האישיות מחפשים אנשים כריזמטיים בעלי יכולת הקשבה, תכונת חיונית שנדרשת גם באימון וגם במכירות".

- שכר ממוצע:

ללא ניסיון: 6,500-8,000 שקל, כולל בונוסים על בסיס הצלחות.

עם ניסיון של עד שנתיים: 8,000-11 אלף שקל.

שנתיים עד 4 שנות ניסיון: 10-14 אלף שקל, פלוס רכב.

- אופקי קידום:

קראדי: "כבר אחרי שלוש שנים מאמן מכירות יכול להתקדם לתפקיד ניהולי עם ששכר נאה בצדו, למשל, ניהול צוות מאמנים (11-15 אלף שקל) או ניהול תחום ההדרכה (12-22 אלף שקל, בהתאם לגודל הפירמה).

- זמן ממוצע למציאת עבודה:

קראדי: "חמישה חודשים. זמן ארוך יחסית, שנובע משתי סיבות: התפקידים הללו קיימים רק בארגונים גדולים, ומדובר בתפקיד חדש יחסית שעוד לא כולם הכניסו לארגון".