קניון מול הים באילת - הקניון הרווחי ביותר למ"ר ב-2010

הקניונים צמחו השנה כמעט בכל פרמטר ■ "גלובס" חושף בבלעדיות את שורת הרווח האמיתית של הקניונים, בסך-הכול ובחישוב לפי מ"ר מסחרי, ומציג את 10 הקניונים הרווחיים ביותר

הקניונים הפכו זה מכבר לפרות החולבות של קבוצות הנדל"ן הגדולות. למרות שהשנה החולפת הייתה לא פשוטה לרשתות הקמעונאיות, וחלקן אף קרסו והחליפו ידיים, הדבר לא בא לידי ביטוי בשורת ההכנסות והרווח של הקניונים. אלה, כמעט בכל המקרים, עלו ותרמו להעלאת שווי הנכסים.

הרווחיות של הקניונים משתקפת מדמי שכירות גבוהים ולא תמיד עולה בקנה אחד עם הקניונים המובילים בישראל לפי דירוג "גלובס", המתבסס בעיקר על דירוגן הרשתות הקמעונאיות.

במשוואה של קניונים ורשתות שתלויים אחד בשני, הנתונים מוכיחים שוב כי ידם של הקניונים על העליונה.

הקניון הרווחי ביותר בישראל הוא קניון מול הים באילת. למרות שהקניון משתרע על שטח מסחרי בהיקף 13 אלף מ"ר בלבד, הוא הניב בשנת 2010 רווח תפעולי (NOI) בסך 81 מיליון שקל, המשקפים 7,663 שקל רווח למ"ר לשנה. לשם המחשה, מדובר ברווח חודשי בגובה 52 אלף שקל לחנות בשטח 100 מ"ר בקניון.

לפי נתוני מערכת ריס, המספקת נתוני קופות על פדיון הרשתות החברות במערכת, הוביל הקניון ב-2010 את רמת הפדיון למ"ר, ועובדה זו תרמה משמעותית לרווחיותו.

קיראו עוד ב"גלובס"


3 קניונים של עזריאלי

חברה מליסרון הכניסה לעשירייה הפותחת שני קניונים: קניון רמת-אביב למקום השני, והקריון למקום השביעי.

ידה של מליסרון עוד נטויה: העסקה לרכישת בריטיש ישראל תעביר לידיה גם את קניון רחובות, המדורג במקום העשירי.

קבוצת עזריאלי הכניסה לעשירייה הפותחת 3 קניונים - קניון איילון, קניון עזריאלי וקניון מלחה.

אמות השקעות הכניסה לדירוג שני קניונים: קניון קריית-אונו שבו היא מחזיקה בחלקים שווים עם נכסים ובניין, וקניון ערים כפר-סבא.

מי שעוד הצליח להיכנס לעשירייה הפותחת הוא קניון שבעת הכוכבים בבעלות הכשרת היישוב.

קניון רמת-אביב הוא הקניון השני הרווחי ביותר בישראל, ולו רווח שנתי בגובה 5,790 שקל למ"ר. איילון של עזריאלי הוא הקניון השלישי הרווחי בישראל.

בשנת 2010 הניב הקניון רווח בגובה 4,000 שקל למ"ר בממוצע, המשקף רווח חודשי בגובה 32 אלף שקל לחנות בשטח 100 מ"ר. לצד שיפור בתוצאות הכספיות, ירדה קרנו של קניון איילון ובדירוג הקניונים האחרון שפורסם, הוא נדחק למקום ה-7. הרווחיות הגבוהה של הקניון מעידה כי הרשתות ממשיכות לשלם שכירות גבוהה, למרות ירידה בתנועת הקונים.

קניון עזריאלי תל-אביב, שהוכתר בדירוג "גלובס" כקניון המוביל בישראל, מדורג במקום הרביעי עם רווח שנתי בגובה 3,800 שקל למ"ר בממוצע, ו-32 אלף שקל רווח לחנות בשטח 100 מ"ר בממוצע.

במספר מוחלט וללא התייחסות לשטח המסחרי, קניון עזריאלי שלשל את הרווח התפעולי (NOI) הגבוה ביותר מבין כל הקניונים, וזה הסתכם ב-124 מיליון שקל. שווי הקניון טיפס ב-11.5% ל-1.7 מיליארד שקל, סכום המייצג את השווי הגבוה ביותר בין הקניונים.

קניון מלחה חותם את החמישייה הראשונה בדירוג, עם רווח שנתי בסך 3,000 שקל למ"ר ורווח חודשי בגובה 25 אלף שקל לחנות בשטח 100 מ"ר. הרווח התפעולי של הקניון הסתכם ב-116.6 מיליון שקל. שווי הקניון נסק ב-10.3% והגיע ל-1.5 מיליארד שקל.

קניון הזהב משתדרג

קניון קריית-אונו, שהניב ב-2010 רווח שנתי בגובה 2,590 שקל למ"ר ורווח חודשי בגובה 22 אלף שקל לחנות בשטח 100 מ"ר - נכנס למקום השישי בדירוג. קניון קריית-אונו הוא דוגמא לקניון המניב תוצאות לבעל הנכס אך תוצאות פחות טובות לרשתות הקמעונאיות: לדירוג הקניונים של "גלובס" הוא לא נכנס כלל.

הקריון, מלך קניוני הצפון של קבוצת מליסרון, מדורג במקום השביעי. בשנת 2010 עמד הרווח התפעולי השנתי על 2,544 שקל למ"ר, והרווח החודשי לחנות בגודל 100 מ"ר על קצת יותר מ-21 אלף שקל. הרווח התפעולי הכולל של הקריון הסתכם ב-124 מיליון שקל, בדומה לקניון עזריאלי.

קניון ערים כפר-סבא, שגם הוא לא נכנס לדירוג הקניונים של "גלובס", הגיע למקום השמיני. הרווחיות השנתית למ"ר עמדה על 2,500 שקל, והרווח מחנות בשטח 100 מ"ר עמדה על קרוב ל-21 אלף שקל לחודש אחד.

למרות שפעילות הקניון ירדה מאז פתיחת קניון G כפר-סבא ולפי ריס, הדבר בא לידי ביטוי בירידה בפדיונות חנויות האופנה, הנתונים מצביעים כי מי שספג את הפגיעה הן הרשתות הקמעונאיות ולא הקניון.

קניון שבעת הכוכבים דורג במקום התשיעי (רווח שנתי של 2,229 שקל למ"ר) וקניון רחובות של בריטיש חותם את העשירייה הראשונה עם רווח של 2,115 שקל למ"ר.

קניונים רבים עוברים בימים אלה שינויים שצפויים להשפיע על רווחיותם בשנים 2011-2012. כך למשל בקניון הזהב, המדורג במקום ה-11, מצפים להכפיל הכנסות לאחר חנוכת הרחבת הקניון.

ב-G כפר סבא חנכו את שלב ב' שצפוי להעלות משמעותית את הרווחיות. קניון ארנה בהרצליה עבר שיפוץ מאסיבי, והתוצאות יבואו לידי ביטוי השנה.

שיטת הדירוג

דירוג רווחי הקניונים נעשה על בסיס רווח כספי למ"ר לשנה, שהוא תוצאה של חלוקת הרווח התפעולי (NOI) של כל קניון, בשטח המסחרי של הנכס.

שיעור הרווח התפעולי מההכנסות לא נלקח בחשבון, מכיוון שחלק מהחברות מדווחות על הכנסות מדמי שכירות בלבד וחלק על ההכנסות הכוללות גם הכנסות מדמי ניהול ומהפעלת חניונים. בכל הקניונים נוטרלו נתוני המשרדים הן בשווי הנכס והן בהכנסות וברווח.

קניונים ממשיכים לגדול / צלם: תמר מצפי איל יזהר יח``צ
 קניונים ממשיכים לגדול / צלם: תמר מצפי איל יזהר יח``צ