נוחי דנקנר עושה סדר בחובות מעריב: הפועלים מוותר על חוב של כ-135 מיליון ש'

מעריב ירכוש חובותיו מהבנק ב-42 מ' ש' בלבד ודסק"ש תרכוש חובות גוסינסקי * לאור מצבו מבקש מעריב להקדים את השלמת העסקה לסוף מאי

נוחי דנקנר ממשיך לחתור במרץ להשלמת רכישת השליטה בקבוצת התקשורת מעריב, הנתונה במצוקה כספית: היום דיווחה דסק"ש של דנקנר על הסכמים שנועדו להסדיר את חובות העיתון לנושה הגדול שלו, בנק הפועלים, וכן את החוב של בעל מניות מעריב לשעבר, ולדימיר גוסינסקי.

השגת ההסכמה בין דסק"ש לבין בנק הפועלים, מהווה את אחד מהתנאים המתלים להשלמת הסכם ההשקעה בעיתון, שבמקור תוכנן להתבצע תוך מספר חודשים. העסקה תבוצע על פי המתווה שנקבע מול בעל השליטה הנוכחי זקי רכיב. על רקע המצוקה התזרימית שאליה נקלע מעריב באחרונה, מבקש העיתון להחיש את העסקה, ולסיימה מוקדם משנקבע מלכתחילה.

היום דיווחה מעריב, כי ביהמ"ש אישר לה לקצר בשבועיים את מועד כינוסה של האסיפה הכללית לאישור עסקת השתלטות דסק"ש ל-21 יום מיום פרסום זימון לאסיפה, במקום 35 יום הנהוגים. מקורבים לעסקה העריכו היום כי מהלך העברת השליטה במעריב יושלם עד השבוע השלישי של חודש מאי.

מבדיקת "גלובס" עולה כי הפועלים צפוי לוותר על כ-135 מיליון שקל מחובות מעריב וגוסינסקי, כתוצאה מהשלמת הסדר החובות עם דסק"ש. סביר להניח כי רוב הסכום, אם לא כולו, כבר הופרש בדוחות הבנק בעבר כחוב מסופק.

על פי פרטי הסדר החוב, תפרע קבוצת מעריב 42 מיליון שקל לבנק הפועלים כנגד סילוקו הסופי של חוב הקבוצה בסך של 106 מיליון שקל לבנק. בכך, מוותר הפועלים על חוב של 64 מיליון שקל (מנגד צפויה קבוצת מעריב לדווח על רווח הון בהיקף דומה).

במקביל תרכוש דסק"ש את מניות גוסינסקי במעריב, המשועבדות לבנק הפועלים בגין חוב של כ-100 מיליון שקל, ואשר מוחזקות בנאמנות. בשלב ראשון תרכוש דסק"ש 1.8% ממניות מעריב (מתוך כ-6% שיחזיקו נאמני גוסינסקי לאחר השקעת דסק"ש בחברה), תמורת 2 מיליון דולר.

בנוסף התחייבה דסק"ש, כי במקרה שיופעלו הליכי מימוש ליתרת מניות גוסינסקי במהלך שלוש השנים ממועד רכישת השליטה במעריב, היא תציע לרכוש אותן תמורת 6 מיליון דולר. כך, הפועלים צפוי לקבל כ-8 מיליון דולר (כ-30 מיליון שקל) בגין חוב גוסינסקי, ולוותר על כ-70 מיליון שקל מההלוואה שהעמיד לאוליגרך הרוסי. יחד עם הוויתור למעריב, מגיע סך הנזק מהעמדת מימון למעריב ובעליו לכ-135 מיליון שקל כאמור.

מבחינת בנק הפועלים, מיותר לציין, מדובר בעסקת אשראי גרועה ביותר. גוסינסקי, שצבר הון רב בתוך שנים מועטות לאחר התפרקות בריה"מ, בעסקי נדל"ן, פיננסים ותקשורת, השקיע בסוף 1998 סכום עתק של 85 מיליון דולר במעריב, כנגד הקצאת רבע ממניות העיתון - כבר אז במחיר גבוה משמעותית מעל שווי השוק של העיתון. בנק הפועלים מימן כשליש מהעסקה.

בתחילת דרכו כחלק מגרעין השליטה, לצד הכשרת הישוב של עופר נמרודי, נחשב גוסינסקי לשותף שקט שהעניק גיבוי מלא לבעל הבית, נמרודי. אך בהמשך פרץ בין השניים סכסוך, שלווה בתביעות הדדיות, במקביל להרעה בעסקי מעריב ולפיחות מהיר בשווי השקעתו של גוסינסקי. בסופו של דבר, עשר שנים לאחר כניסתו למעריב, יצא גוסינסקי מהשקעתו זו בשן ועין, ומניותיו המשועבדות לבנק הפועלים הועברו לנאמנות אצל עורכי הדין רם כספי ופיני רובין.

דסק"ש תחזיק 59%

הסכם ההשקעה של דסק"ש במעריב נחתם בחודש שעבר. במסגרתו צפויה דסק"ש להזרים 120 מיליון שקל למעריב, תמורת מניות שליטה בקבוצת התקשורת (הלוואה בסך 20 מיליון שקל על חשבון ההשקעה כבר הועברה למעריב). בנוסף תרכוש דסק"ש את מרבית מניותיו של יו"ר מעריב החזקות, זקי רכיב, ואת יתרת הלוואת הבעלים שלו תמורת 20 מיליון שקל נוספים (רכיב השקיע 15 מיליון דולר ברכישת כ-30% ממניות מעריב).

במקביל תזרים הכשרת הישוב, אשר שותפה כיום עם רכיב בגרעין השליטה במעריב, 12 מיליון שקל לחברה, ותמיר הלוואות של כ-40 מיליון שקל לעיתון להון מניות. במידה שהעסקה תושלם בתום הליך בדיקת נאותות בן מספר חודשים, תחזיק דסק"ש 59% ממניות מעריב, והכשרת הישוב תחזיק ב-27%. בין הצדדים ייחתם הסכם בעלי מניות.

השורה התחתונה של מעריב בשנים האחרונות ממחישה את מצבו העגום של העיתון. ההפסד הכולל שרושם גוף התקשורת מאז 2006 מגיע לכמעט חצי מיליארד שקל. בסוף החודש שעבר סיכמה מעריב החזקות את 2010 עם זינוק של 63% בהפסד, שהגיע ליותר מ-117 מיליון שקל, ולה גירעון של 31 מיליון שקל בהון העצמי.