קופ"ח לאומית: קרן ייעודית לביטוח רשלנות רפואית

לקופה עדיין לא ניתן אישור סופי למהלך, אך מסתמן כי במשרד הבריאות תומכים בו ■ מקורב לסוגיה: "הקופה לוקחת על עצמה אחריות רבה"

שינוי דרמטי בשוק ביטוחי הרשלנות הרפואית לקופות החולים. לאחר שנים ארוכות שבוטחה בחברת הביטוח הראל, באמצעות סוכנות הביטוח מדנס, לאומית שירותי בריאות השיקה היום (א') קרן ייעודית פנימית לביטוח עצמי לאחריות מקצועית לכלל הצוות הרפואי של הקופה, בגיבוי ביטוח רובד עליון (קטסטרופה) חיצוני בחברת כלל ביטוח. כך נודע ל"גלובס".

הקופה רכשה ביטוח חיצוני למקרי קטסטרופות בכלל ביטוח, שלפיו אם תביעה בגין רשלנות רפואית תיסגר מעל סכום מסוים (לפי הערכות - 8 מיליון שקל), חברת הביטוח תכסה לקופה את הדלתא (הסכום שמעבר לרף שנקבע). נוסף על כך, קופת החולים רוכשת מכלל ביטוח מעין ביטוח משנה מצטבר על כל התביעות המצטברות בשנה מסוג מסוים של תביעות. כמו כן, כלל תספק ללאומית לשכת שירות - טיפול בתביעות, הפניה לעו"ד ועוד - ואת ניהול ההשקעות בקרן.

אור ירוק

הקרן החלה לפעול היום כך שכל התביעות שדווחו עד סוף אפריל יכוסו על ידי המבטח הקודם של החברה - חברת הראל, כאשר כל תביעה שתגיע לקופה תהיה במודל החדש, כשהקופה עוברת עם "זנב התביעות" לתוך הקרן החדשה. ככל הידוע ניתן לקופה אור ירוק ממשרד הבריאות ומשרד האוצר (אגף התקציבים), אך עדיין לא ניתן לה אישור סופי.

לפי הערכות, במשרד הבריאות תומכים רעיונית במהלך שכזה, שהוא אמנם חדשני בנוף קופות החולים, אך קיים בבתי החולים של הדסה - עין-כרם והר-הצופים בירושלים. נציין ששירותי בריאות כללית וקופ"ח מאוחדת מבוטחות על ידי מדנס בהראל, בדומה לרופאים העצמאים במכבי שירותי בריאות, בה בעת שהרופאים השכירים במכבי מבוטחים בכלל ביטוח באמצעות מדנס. בתיה"ח הממשלתיים מבוטחים על ידי המדינה בענבל.

"יש כאן פריצת דרך משמעותית. אנו הקופה הראשונה שמרימה קרן פנימית ומשיקה מודל שישנה את כללי המשחק", אמר היום חיים פרננדס, סמנכ"ל הכספים של לאומית. לדבריו, "אנו מאמינים שתהיה לנו התייעלות כלכלית, ושזה גם יגביר את המודעות לנושא בתוך הארגון". על פי הערכות, לאומית שילמה כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה לביטוח בהראל.

ואולם המהלך של לאומית גורר גם חששות הנובעים מהזנב הארוך של עשרות שנים בתביעות רשלנות רפואית. "הם הופכים בפועל למבטח בתחום הרשלנות הרפואית, מבלי שהם חברת ביטוח. בשל אופיו של התחום, אם הם יצטרכו לשלם יותר מכפי שהעריכו הדבר יתגלה רק כעבור שנים. במקרה כזה מי ישלם את החשבון? רק המדינה תוכל לשלם זאת. הקופה לוקחת על עצמה אחריות רבה מאוד", אמר מקור המעורה בסוגיה.