בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין: 36% נכשלו

הציון הממוצע בבחינה בשבוע שעבר: 65.9 ■ ראש הלשכה, יורי גיא-רון: "הלשכה לא תפעל לחסימה מלאכותית של המקצוע, אך היא בפירוש תמשיך לפעול לדרישת רמה מקצועית גבוהה"

36% מהמתמחים שניגשו לבחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין בשבוע שעבר - נכשלו. הציון הממוצע בבחינה הנו 65.9 - פחות משתי נקודות מעל הציון הנכשל בבחינה, שעומד על 64. כך עולה מתוצאות הבחינה והסטטיסטיקות שמפרסמת לשכת עורכי הדין היום (א').

לבחינה, שנערכה בגני התערוכה בשבוע שעבר (ג'), ניגשו 2,595 מתמחים ומתמחות.

על-פי התוצאות, 74% מהנבחנים שניגשו בפעם הראשונה לבחינת הלשכה עברו את הבחינה, אך גם הציון הממוצע שלהם אינו גבוה בהרבה מהגבול התחתון למעבר - ועומד על 68.5 נקודות בלבד.

הנתונים המתפרסמים היום גרועים בהרבה עבור המתמחים והמתמחות שניגשו לבחינה בפעם השנייה והשלישית. רק 48 מתוך 195 נבחנים שניגשו לבחינה בפעם השנייה עברו אותה, עם ציון ממוצע נכשל - 56.5 נקודות, ו-17 בלבד מתוך 243 נבחנים שניסו את מזלם בפעם השלישית ומעלה הצליחו לעבור את משוכת המבחן, אף הם בציון ממוצע נכשל, העומד על 49.6 נקודות בלבד.

הנתונים מחזקים את תלונותיהם של הנבחנים, אשר יצאו מהמבחן המומים והציפו את הפורומים המשפטיים השונים בתלונות וטענות על כך שמנסים להכשיל אותם באמצעות בחינה בעייתית.

בתום 3.5 השעות שהוקדשו לבחינה יצאו חלק מהנבחנים כשהם בוכים, אחרים התלוננו וטענו "נכשלנו", ורבים עזבו את המקום כשהם מתקשים להתאושש מהמבחן.

הבחינה בכתב כוללת 100 שאלות ב-5 פרקים, ועל מנת לצלוח אותה יש להשיב נכונה על 65 שאלות בסך הכול, או על 60% מהשאלות שבכל פרק. על-פי התוצאות הסופיות, 934 מתמחים שהשקיעו שנים וכסף רב כדי להגשים חלום ולהיות עורכי דין לא עמדו בדרישות האלה.

מלשכת עורכי הדין נמסר כי הנתון, לפיו רק 7% מהנבחנים שניגשו בפעם השלישית ומעלה לבחינת הלשכה בכתב עברו את הבחינה, תומך בעמדת הלשכה באשר להטלת התמחות חוזרת בנוגע לנכשלים סדרתיים. הציון הממוצע של הנבחנים בפעם השלישית ומעלה היה נמוך ועמד על כ-50%.

"מתכונת שערורייתית"

לדברי ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, "בחינות ההסמכה נקבעות ומפוקחות על-ידי ועדת בחינות ציבורית. ללשכה אין שליטה על בחינות ההסמכה. לדעתי, מתכונת הבחינות הנוכחית היא שערורייתית. אני טוען זאת כבר שנים, והגיעה העת סוף-סוף שמשרד המשפטים יגיש הצעת חוק בנושא כדי שמתכונת הבחינות תשתנה.

"הלשכה בשום פנים ואופן לא תפעל לחסימה מלאכותית של המקצוע, אולם היא בפירוש תמשיך לפעול לדרישת רמה מקצועית גבוהה, לרבות מהמתדפקים על שעריו. אני חש ויודע שכל ציבור עורכי הדין שותף לעמדתי זו".

בר-אילן בראש

במקום הראשון מבחינת אחוז העוברים את הבחינה במועד מאי 2011 ניצבת אוניברסיטת בר-אילן, עם 95% שעברו את הבחינה בציון ממוצע של 73.3. אחריה ניצבת האוניברסיטה העברית עם 93% נבחנים שעברו את הבחינה, בציון ממצוע של 74.2.

במקום השלישי והרביעי מדורגות אוניברסיטת תל-אביב עם 90% עוברים ואוניברסיטת חיפה עם 82% נבחנים שעברו את הבחינה. במקום החמישי המכללה למינהל עם 80% עוברים, ואחריה המרכז הבינתחומי עם 78% נבחנים שעברו את הבחינה בציון ממוצע של 70.1 (בשני המוסדות האחרונים). את רשימת המוסדות סוגרת הקריה האקדמית אונו, עם 63% עוברים בלבד, בציון ממוצע של 66.1.

דיקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן, פרופ' אריה רייך, מסר בתגובה לממצאי תוצאות בחינות לשכת עורכי הדין כי "סוד ההצלחה של הפקולטה נעוץ בין השאר בסף קבלה גבוה של מועמדים לפקולטה, כיתות לימוד קטנות המאפשרות מתן תשומת-לב גבוהה יחסית לכל סטודנט, סגל צעיר ונמרץ, תוכניות וקורסים חדשניים ומאתגרים וכן קשרים מפותחים עם מוסדות אקדמאים מובילים בחו"ל".

תוצאות בחינת הלשכה לפי מוסדות
 תוצאות בחינת הלשכה לפי מוסדות