כשל במבחן האמינות

הנזק בהתרחשות האחרונה משויך ברובו לחזי בצלאל, ובמיעוטו לוועדת המכרזים. אם בצלאל יפקיד את הערבות הוא יצליח לטשטש חלק מהבוץ שדבק בו, אבל אם הוא לא יצליח, יהיה לו מאוד קשה להשיג את מה שכל כך רצה - הכרה בו כאיש עסקים, טייקון תקשורת מוביל בכלכלה הישראלית. הנזק בכל מקרה אירע וימשיך ללוות אותו הרבה זמן. לפני חודש וחצי כולנו שמחנו בשמחתו וההבטחות שלו למהפכות בשוק התקשורת הרשימו. איזו הבטחה חיובית נוכל לקחת ממנו היום?

ראשית, זה קורה לו בפעם השנייה. וזה כבר לא משהו שאפשר להפיל על קשיים טכניים כאלה ואחרים.

כלשון האמירה, put your money where your mouth is - בצלאל מוכיח לנו שלא כל ישראלי שעושה כסף בחו"ל, יכול להצליח בארץ.

כאשר הוא התמודד על חברת מירס, והתחרה מול פטריק דרהי, הוא הציע סכום גבוה יותר במכרז. למי שזוכר, בצלאל הציע 200 מיליון דולר על החברה בעוד שדרהי הציע 170 מיליון דולר. לכאורה בצלאל אמור היה לזכות, אלא שכאשר מוטורולה ביקשה ממנו להציג את הערבות הנדרשת לסכום הוא לא הצליח להציג אותה. בדיוק כמו שקורה לו עכשיו.

תמריץ אדיר לנטילת סיכון

ההסתבכות של בצלאל היא כפולה ומכופלת. גם אם הוא יפקיד את הערבות, בסופו של דבר הוא לא ייתפס כאחד שעומד במילתו. זה אומר שיותר ויותר ספקים יחששו לעבוד איתו, ומנהלים יפחדו להתקשר איתו, והתוצאה היא בלתי נסבלת עבורו. במידה מסוימת, דווקא אם ועדת המכרזים תפסול אותו היא תגאל אותו מהרבה מאוד ייסורים שצפויים לו במעלה הדרך.

ולגבי ועדת המכרזים ומתכונת המכרז. השיטה שנבחרה למכרז היא בעייתית, אבל זו חוכמה מאוד קטנה לבוא ולתקוף אותה בדיעבד. נכון שמכרז שבו הזוכים מתחייבים לערבות הכי גבוהה הוא לא אופטימלי, ועדיף שהמכרז יהיה על כסף נטו, אבל אם בצלאל היה מפקיד את הערבות, הכול לכאורה היה עובר חלק. צריך לזכור שהמכרז בא לשרת מטרה מסוימת - להקל על המתמודדים החדשים ולהגביר את המוטיבציה שלהם להתחרות בשוק הפרטי. לא לגרוף כסף לקופת המדינה. אלא שבמבחן התוצאה, מה שקיבלנו הוא תמריץ אדיר של המתמודדים לקחת סיכון הרבה יותר גבוה ממה שתיכננו, וזאת על רקע העובדה שהמדינה התחייבה להחזיר להם את הכסף שמציעים כערבות אם ייקחו נתח שוק במגזר הפרטי. ייתכן שהוועדה הייתה צריכה לבדוק יותר לעומק איך אחד כמו בצלאל, שלא מוכר בארץ, מתכוון לעמוד בהימור שלקח על עצמו, והאם 200 מיליון שקל הון עצמי שהצהיר שיש לו, אכן שלו.

הבעיה של הוועדה תהיה אם היא תחליט לתת לו ארכה והוא לא יעמוד בה. זו כבר תהיה ממש התבזות, וספק אם אסף כהן העומד בראשה יסכים לקחת את הסיכון הזה.