99% מאיתנו מוציאים לעצמנו שם רע

חבריי עורכי הדין, הגיע זמן שניקח אחריות על מצבנו, רגע לפני שסמכות זו תילקח מאיתנו

עורכי הדין מיואשים. נמאס להם לשמוע ש-99% מהם מוציאים שם רע לכל השאר. אנחנו מיואשים מהמקצוע, מהרמה שהידרדרה, מהיחס של השופטים, מהיעדרה של אתיקה והגינות ביחסים בינינו. אנו רוצים שינוי.

סקר שערכה לשכת עורכי הדין העלה תוצאות מזעזעות המשקפות אתי גודל האכזבה מהעיסוק. 84% סבורים כי הרמה הידרדרה. רובנו לא רוצים שילדנו ילכו באותה דרך ויהיו עורכי דין.

הירידה ברמת המקצוע, הפגיעה באמון הציבור בעורכי הדין, הם סכנה של ממש לשלטון החוק במדינה. כך, למשל, 82% מעורכי הדין סבורים כי התקשורת משפיעה על החלטות בתי המשפט. היחסים בין עורכי הדין לבין השופטים, ובין כל אלה לבין הציבור מעולם לא היו גרועים יותר. התקשורת רק מבטאת את השיח הציבורי, שמביע אי-אמון במערכת. זהו הרקע העצוב למערכת הבחירות שמתנהלת בימים אלה למוסדות לשכת עורכי הדין.

כרגיל, מערכת הבחירות היא עניין לעסקנים. עסקני הלשכה סבורים כי אין קשר של ממש בינם לבין מצבו המתדרדר של המקצוע. רוב רובו של ציבור עורכי הדין מגלה אדישות ואפילו עוינות כלפי מוסדות הלשכה ומדיר את רגליו מהבחירות. זוהי טעות גדולה שאפשר לתקנה.

הגיע הזמן שעורכי הדין ייקחו אחריות על מצבם, על מצבו של המקצוע, רגע לפני שהסמכות לכך תילקח מהם. האדישות היא האויב הגדול של כל שינוי, ושל המהפכה הנדרשת בתחום המשפטי בישראל.

אנו לא יכולים להרשות לעצמנו עוד שנים של אותו הדבר. אנו בדרך למטה. דווקא עורכי הדין חייבים לגלות אחריות דמוקרטית, לקחת את גורלם בידיהם ולהשתתף בבחירות האלה. אלה בחירות גורליות לעתידו של המקצוע.

לשכת עורכי הדין היא היום גוף גדול ורב-עוצמה עם תקציב פעילות ענק. הלשכה חייבת להתחיל למלא את תפקידה במסגרת החברה הישראלית, לביצורו של שלטון החוק ולמען שיפור מעמדו של ציבור המשפטנים המתפרנס מהמקצוע.

העובדה שרק מיעוט מקרב עורכי הדין משתתף בבחירות פוגעת בלגיטימיות של הנבחרים וגורמת לניכור מתמשך בין מוסדות הלשכה לבין הציבור הרחב של עורכי הדין.

הלשכה יכולה וצריכה להיות לא רק מפיקה של אירועים, מסיבות, כנסים והנחות - אלא גורם מוביל, שאינו נגרר במאבק על כבוד המקצוע, עתידו ויחסו עם השפיטה.

רבים אומרים כי אמנם חשוב להצביע אבל אין עבור מי. זה לא נכון, וזה לא יכול להיות תירוץ להתחמקות מהחובה להשתתף בקביעת הגורל והעתיד של המקצוע.

עורכי דין רציניים שמציגים את עצמם לראשונה כמו עו"ד אפי נוה, שמתחייב לשינוים חשובים כמו עריכת משוב שופטים והתמקדות באתיקה של עורכי הדין, או גלעד ברנע וחבריו, שמציגים את הצד האחר של עורכי הדין התורמים לחברה בפעילות ציבורית ופרו-בונו, הם רק חלק מהאפשרויות הרחבות שיש השנה לכל מצביע.

אין יותר תירוצים. לכו להצביע.

הכותב הוא עורך דין ומרצה למשפט ותקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה. הכותב אינו חבר באף אחת מהרשימות המתמודדות.