צבא הצרכנים בפיקוד גרופר וגוגל

לקראת ועידת נתח שוק: הקשר בין קוטג' וקופונים וכוח הצרכנים שעובר מהרשת לשטח

העיתונות הכלכלית רוגשת באחרונה סביב ההנפקה הצפויה של גרופון, אתר הקופונים שנוסד לפני פחות מ-3 שנים ומתכנן להנפיק בבורסה - כך השמועות - לפי שווי דמיוני של 30 מיליארד דולר, שווי דמיוני לא פחות משווי של 7.5 מיליארד שננקב בו לפני כמה חודשים.

בין אם הערכת שווי זה תתגלה לימים כמוצדקת ובין אם תסתבר כבועת אינטרנט חדשה, כפי שגורסים רבים, מנכ"ל גרופון, אנדרו מייסון, ייזכר בהיסטוריה לפחות כבעל תפקיד אחד, כמי שתרם תרומה נוספת ומשמעותית להעצמת כוחו של הצרכן המודרני, ולהעברת עוד כוח מהמותג אל הצרכן.

לפני שיקפצו עליי ויטענו שגרופון ודומותיה עוסקות בעולם העסקים הקטנים והמקומיים, ולא בעולם המותגים הגדולים, אקדים ואומר שזה לא כל-כך משנה: בסופו של דבר, הצרכן המודרני והחכם מחפש את העסקה הכדאית ביותר מבין אלה שיש באפשרותו להשיג, בין אם חיפש ללכת למסעדה, לעשות טיפול יופי או לקנות ג'ינס של גאפ.

מבחינה זו, מייסון הוא עוד בורג בגלגלי המהפכה - המהפכה הצרכנית שהעולם עובר, שבמסגרתה יותר ויותר כוח עובר מהמותגים ומהעסקים אל הצרכן.

באותם גלגלי מהפכה יש הרבה ברגים, חלקם גדולים וחלקם קטנים. ניתן למנות בהם את גוגל - שאפשרה לכל אחד בכל מקום לחפש ולמצוא במרחב האינטרנט את מה שאי-אפשר או היה קשה להגיע במרחב הפיזי; את ebay - שפתחה לאנשים בכל העולם (ואח"כ גם לעסקים) את האפשרות למכור ולקנות מאנשים אחרים; ואת Paypal, שאפשרה להפוך את הדיאלוג הווירטואלי לכסף אמיתי, ועוד רבים אחרים.

אבל לא כל הברגים הם תוצרת חוץ. גם אנחנו בישראל ידענו להרים תרומה להעצמת כוחו של הצרכן. ביטוי בולט שלה הוא אתר זאפ. נכון שהאתר נמצא בבעלות קבוצת דפי זהב, שהח"מ מנהל אותה, אבל אין מחלוקת - בקרב מתחרים ויריבים עסקיים - שהוא יצר סטנדרט חדש של צרכנות.

עולם מוצרי החשמל הוא דוגמה בולטת לשינוי הצרכני שעשתה זאפ בשוק: כל שחקן שרוצה להציג את מוצריו, יתכבד ויציג גם את המחיר שהוא מבקש בגינם, בלי תוספות והסתרות. ואילו הצרכן יישב בביתו, ישווה את המוצרים ואת בתי העסק המוכרים אותם - ויקבל החלטה צרכנית מושכלת מה והיכן הוא מעוניין לרכוש.

אין משמעות הדבר שמושגים כמו שירות, אמינות ומוניטין אינם בעלי חשיבות כבעבר. נהפוך הוא - ברגע שפרמטר המחיר שקוף וברור, אזי לשאלות כמו שירות, אמינות ומוניטין יש תפקיד מפתח. לראיה - ההתפתחות וההיקף של נושא חוות-הדעת על חנויות באתר זאפ ובכלל.

אם נחזור לעולם הקופונים, איש כנראה לא יקנה קופון למסעדה שידוע שהאוכל בה לא טעים, גם אם היא מציעה מחיר אטרקטיבי, וכך גם בעולמות מוצרי הצריכה.

ההתנהגות הצרכנית הזו יכולה וצריכה לצאת לתחומים נוספים. השילוב של זמינות המידע הצרכני, קהילה חברתית שנושאת את הבשורה, תוך שימוש בפלטפורמות חברתיות ובראש ובראשונה פייסבוק, ונגישות לתכנים ולחברים בקהילה מכל מקום ובכל זמן, באמצעות שימוש בסמארטפונים - שילוב זה מבטיח כי גם תחומים אחרים יעברו תהליך של העברת הכוח מהמותג, מהיצרן, מבית-העסק - אל הצרכן.

יש קשר ישיר בין הקיום של גרופון, גוגל וגם זאפ, כחיילות בצבא העצמת הצרכן - לבין הקרב על הקוטג'. הצרכן הבין כי הכוח נמצא בידיו, בין היתר כי הוא התרגל לכך מעולמות האינטרנט - וכעת הוא רוצה למצות אותו גם בעולם הפיזי.

אצל שכנינו המצרים, המהפכה השלטונית החלה באינטרנט ועברה לכיכר א-תחריר. אצלנו, המהפכה הצרכנית החלה באינטרנט והיא עוברת אל העולם הפיזי. אמנם לא נראה מראות קשים כמו בכיכר א-תחריר, וטוב שכך, אבל אין לטעות: סדר חדש בא לעולם הצרכני.

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת דפי זהב ובין משפיעי הדעה של ועידת תקשורת נתח שוק ודיגיטל 2011.