"הדאו יצלול 73% ב-2014; ארה"ב תשקע במיתון ל-15 שנים"

הארי דנט, האיש שחזה את גל העליות הגדול ב-2003 ואת הראלי האדיר שהחל ב-1993, יוצא באזהרה חסרת תקדים למשקיעים ■ הסיבה: "שנות הזהב" של דור ה"בייבי בומרס" הסתיימו

חוזי השחורות למיניהם, ולא חסרים כאלה, נכנסו למגננה בימים האחרונים לאחר שהתפרסמו מספר נתוני מאקרו טובים מהצפוי והפרלמנט ביוון אישר את תוכנית הצנע שאיפשרה להזרים ליוון מנה נוספת מהסיוע הבינלאומי.

בעקבות השיפור באווירה זינקו המדדים המובילים בוול סטריט ביום שישי. מדובר ביום החמישי ברציפות של עליות שערים בוול סטריט, מדד הדאו ג'ונס עלה בסיכום שבועי ב-5.4%, מדד ה-S&P 500 עלה ב-5.6% בסיכום שבועי ואילו מדד הנאסד"ק רשם את העלייה החדה ביותר השבוע עם 6%.

ואולם, כמעט כל הכלכלנים מסכימים כי מדובר רק בדחייה של המשבר ולא בפתרון לבעיות הקשות שעומדות בבסיסו. ייתכן ששוקי המניות יצאו בימים האחרונים לסיבוב נוסף של עליות שיימשכו מספר חודשים אולם מעבר לאופק מסתתר, אולי, גל נוסף של ירידות שערים.

בסקירה מפורטת מעריך הארי דנט (Harry Dent) מחברת HS Dent שמדד הדאו ג'ונס צפוי לצנוח לרמה של כ-3,300 נקודות עד סוף 2014, ששיעור האבטלה בארה"ב יעלה עד לכ-15% בשנים הקרובות, שמחירי הדירות יצנחו בעוד כ-30%, שמספר פשיטות הרגל יזנק ושהגרעון של המימשל יזנק לכ-3 טריליון דולר.

זאת ועוד, במקום אינפלציה שכולם חוששים ממנה הכלכלה האמריקנית צפויה להיאבק עם דפלציה מתמשכת. תחזית פסימית מאוד ללא ספק. שינוי דרמטי בכלכלה יגיע לא לפני 2020.

דנט, שמעניק ייעוץ לחברות מרשימת ה"פורצ'ן 100", חזה את הראלי האדיר בשנים 1993-2000 ואז הזהיר מפני התפוצצות בועת ההיי-טק. באוקטובר 2002 הוא שוב המליץ לקנות מניות, ומי ששמע לו ופעל רשם רווחים של מאות אחוזים ב-5 השנים הבאות. כעת, כאמור, הוא שוב מזהיר מ"מגה מיתון" שצפוי להתחיל בקרוב.

הנימוק העיקרי: שינויים דמוגרפיים

לדעתו, התסריט הזה נקבע למעשה כבר לפני מספר עשורים ואין אף נשיא, שר אוצר או נגיד בנק מרכזי שיכול לשנות אותו. הסיבה העיקרית למגה-משבר הזה, שצפוי להתחיל ככל הנראה לקראת סוף 2011 או במהלך 2012 היא ההתבגרות והיציאה לגמלאות של דור ה"בייבי בומרס", אותם אמריקנים שנולדו אחרי מלחמת העולם השנייה, יצאו בהמוניהם לשוק העבודה בשנים 1968-1978 וכעת הם עומדים בפני פרישה.

"שנות הזהב" של ה"בייבי בומרס" הביאו לגאות מתמשכת בתעשיות רבות ובענפי שירותים בכלכלה האמריקנית ובקרוב מאוד הם יוציאו הרבה פחות כסף. הם נהגו לרכוש בתים גדולים וחדשים, מכוניות חדשות, רהיטים ושאר מוצרים ושירותים וזה הולך להשתנות, ובגדול. לדעתו, "המגמות האלה חקוקות באבן, כמו ה-DNA שמרכיב את גוף האדם".

כך שמה שצפוי למשק האמריקני הוא לא מיתון רגיל אלא משהו דומה למה שקרה ביפן החל מתחילת שנות ה-90', בשעה ששם התבגר דור שלם. במילים אחרות, משהו כמו 14-15 שנים של הידרדרות בכלכלה.

כמובן שמי שיתכונן ל"טבח" יוכל לעשות הרבה מאוד כסף מנפילת המניות בשנים הקרובות, כמו למשל לקנות תעודות סל שעולות כשמדדי המניות יורדים, או מכשירי השקעה אחרים. למשקיעי ה"לונג" תיווצר ככל הנראה הזדמנות השקעה נדירה בסביבות 2020.