עדיין לא על הפסים: ההסתדרות תובעת את הרכבת הקלה

התביעה בסך 3 מיליון שקל הוגשה נגד חברת ויאולה ישראל, המתפעלת את הרכבת הקלה עבור הזכיינית סיטי פס ■ הטענה: פגיעה בחופש ההתארגנות של הנהגים

הרכבת הקלה בירושלים עדיין לא עלתה על הפסים, אבל כותרות היא לא מפסיקה לייצר. אחרי שהכריזה על סכסוך עבודה ואיימה לשבש את פעולת הרכבת כשזו תחל לפעול, הגישה היום (ג') ההסתדרות תביעה בסך 3 מיליון שקל נגד חברת ויאולה ישראל ("קונקס"), המתפעלת את הרכבת עבור חברת סיטי פס, הזכיינית.

התביעה הוגשה בטענה לפגיעה לכאורה בחופש ההתארגנות של הנהגים, שהצטרפו להסתדרות והקימו ועד פעולה. התביעה הוגשה גם באופן אישי נגד מנהליה הבכירים של החברה: המנכ"ל משה לסקר, מנהל התפעול, מנהל ההדרכה ומנהלת משאבי אנוש.

תביעה דומה הוגשה לאחרונה גם כנגד מנהלים בכירים ברשת מחסני חשמל, ובהסתדרות לא מסתירים היום כי מדובר במדיניות.

"ההסתדרות תנקוט במדיניות קשה על כל מעסיק שיעבור על החוק תוך רמיסה של זכויות העובדים", אמר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי. לדבריו, "החוק הקיים נותן מענה ראוי כנגד אותם מעסיקים שפוגעים בזכויות העובדים".

בבקשה שהוגשה היום מפורטת מסכת האיומים והלחצים שהופעלו לכאורה על העובדים בעקבות ההתארגנות שלהם בהסתדרות: שינוי חד-צדדי של תנאי העסקה, לרבות מבנה השכר ומתכונת ההסעות; עמידה פתאומית בנהלים שונים; פיטורי עובדים בשל פעילותם הארגונית והסתה כוללת לכאורה של עובדים לבטל את הצטרפותם להסתדרות. כל זאת, טוענים בהסתדרות, "תוך מתן הטבות לעובדים הנענים לדרישה והענשת עובדים המסרבים לעשות כן".

את התביעה הגישו היועצת המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי, עו"ד מיה פרי-אלתרמן, ועורכות הדין מירי מלכי ומורן פרידמן מהלשכה המשפטית.

"ההידברות תימשך"

מחברת ההפעלה של הרכבת הקלה נמסר בתגובה: "זהו צעד נוסף של גורמים בעלי אינטרס, המנסים לעכב את הפעלתה המסחרית של הרכבת הקלה. אנו קוראים לנציגי ההסתדרות לנהוג באחריות כלפי העובדים וכלפי תושבי ירושלים, להפסיק עם הגימיקים ולשוב לשולחן המשא-ומתן.

"חברת ההפעלה פועלת על-פי חוק ומקפידה לשמור על זכויות עובדיה. החברה מעניקה לנהגי הרכבת הקלה תנאי שכר מהטובים בענף התחבורה הציבורית בארץ, זאת למרות היקף שעות העבודה המצומצם יחסית הואיל וההפעלה המסחרית של הרכבת טרם החלה. למרות הניסיונות לפגוע במשא-ומתן בין הנהלת החברה לנציגי העובדים, ההידברות בינינו תימשך".

זכיינית הרכבת הקלה, חברת סיטי פס, מסרה בתגובה: "אנחנו מקווים שהמחלוקת בין הנהגים לחברת ויאולה שמעסיקה אותם תיפתר במהרה, מאחר שלכולנו יש מטרה משותפת להפעיל את הרכבת הקלה בהקדם האפשרי לטובת תושבי ירושלים".