הבונים יקותיאל פדרמן אבי אימפריית מלונות דן

היסטוריה: נולד ב-14 בנובמבר 1914 בקמניץ שבגרמניה ולמד היסטוריה ופילוסופיה באוניברסיטת ברלין. פדרמן היה פעיל בתנועת "החלוץ". משפחתו עזבה לבלגיה ב-1936, אולם הוא ואחיו שמואל (סמו) נותרו בגרמניה. לאחר ליל הבדולח החליטו לעזוב, ואף ארגנו קבוצה של ילדים יהודים שהוציאו מגרמניה לבריטניה. ובאוגוסט 1938 עבר גם פדרמן לאנגליה, חודש לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה.

משפחה: ב-31 באוגוסט 1939 נישא יקותיאל לבלה, ולבני הזוג נולדו שני ילדים: מיכאל (מיקי) ואירית.

עלייה: ב-1940 עלה לישראל, ועבד זמן מה בקיבוץ. לאחר מכן עשה קורס טיס וקיבל רישיון - אך לא היה יכול היה לשרת בצבא הבריטי כיוון שלא היה בריטי. הוא עבד כמלצר בחיפה ולאחר מכן ניהל את מסעדת ירדניה בעיר. כבר באותה תקופה החל לסייע לארגון ההגנה - אז באיסוף ידיעות מהאנגלים שביקרו במסעדה, ולאחר מכן ברכש ובסיוע בגיוס מימון לעלייה הבלתי לגאלית.

דן: ב-1947 רכשו פדרמן ואחיו סמו את פנסיון קטה דן הנטוש בתל אביב, ושיפצו אותו. לאחר הקמת המדינה טען פדרמן כי יהודים יבואו מכל העולם לראות את הפלא ששמו "מדינת ישראל", וכי יהיה צורך במלון יוקרה בתל אביב. בשנת 1953 הוא חנך את מלון "דן תל אביב" ליד הפנסיון, בצומת הרחובות פרישמן והירקון. המלון מנה 120 חדרים וכלל מיזוג אוויר, טלפון, רדיו וחידושים נוספים. האדריכל, חיים פנחל, הוסיף ללוות את משפחת פדרמן עוד שנים רבות, ובתו ליאורה נישאה לימים למיקי פדרמן, בנו של יקותיאל. המלון הפך במהירות למקום מפגש מרכזי של צמרת ההנהגה הישראלית באותם ימים.

בהמשך רכשו האחים את מלון המלך דוד בירושלים, שנפגע קשות במלחמת העצמאות, שיפצו אותו, והפכו אותו למלון היוקרה הראשון בעיר, שהפך אף הוא מוקד לכל אורח רם מעלה שהגיע מחו"ל.

אימפריה: הם התרחבו להרצליה, לחיפה ולקיסריה, ואף הקימו מכללה להכשרת עובדים למלונאות - משום שלא היו כאלה בארץ. העסקים ספגו מכה קשה בעקבות מלחמת יום הכיפורים והפגיעה הקשה בתיירות. בתקופה זו נכנס לעסק מיקי פדרמן, המכהן היום כיו"ר מלונות דן. נכון להיום כוללת הקבוצה 14 בתי מלון ברחבי הארץ והיא נסחרת בבורסה בתל אביב בשווי של 2.3 מיליארד שקל.

נפט: במקביל לפעילות בתחום המלונאות עסק פדרמן גם בתעשיות שונות, ובין היתר היה מעורב בהקמת מפעל "ישאסבסט" בנהריה, היה מהוגי רעיון צינור הנפט מאילת לחיפה, והיה פעיל בתחום הנדל"ן גם בחו"ל, בעיקר באפריקה. פדרמן היה משוכנע שלא ייתכן שבישראל אין נפט. ביחד עם סולל בונה היה בין המגלים את שדה הנפט "חלץ" בספטמבר 1955, אולם בינתיים, כידוע, לא הפכה ישראל למעצמת נפט.

פדרמן נפטר ב-18 בינואר 2002, בגיל 87.

הלית ינאי לויזון