גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם בועז גאון, בנו של מיליונר, יכול להיות פעיל במחאה החברתית?

בעז גאון מייצג שני קטבים של מחאת מעמד הביניים: כמחזאי הוא יודע כמה קשה להתפרנס ממה שאתה אוהב, אבל כבן למשפחת ממון נוח יותר לקחת את הסיכון הזה. "חובתו המוסרית של מי שיש לו להיות חוד החנית במאבק", הוא משוכנע. הצגת יחיד

בעז גאון, בנו של איש העסקים המנוח בני גאון, לא חושב שקיימת סתירה בין הייחוס שלו לתמיכה האינטנסיבית במאבק מעמד הביניים, שנכנס כבר לשבוע החמישי. "המחאה הזו היא הדבר הכי מרגש וחשוב שקרה כאן בשנים האחרונות", הוא אומר. "אלה רגעים שבהם אנשים מאמינים, אחרי תקופה ארוכה של פסיביות שכפו עלינו נסיבות החיים במדינה הזו, שאפשר באמת לעשות שינוי".

בני גאון / צלם: תמר מצפי

בני גאון ז"ל. בועז: "אני גאה במותג הנקרא משפחת גאון, כולל הסטטוס הכלכלי"

- הכול טוב ויפה, אבל לא עברת לגור באוהל. אתה מתגורר בביתך ברמת השרון.

"נכון, כי יש לי בית משלי וכי זה לא לעניין שאלך לגור באוהל. הרי באוהלים נמצאים אנשים שבאמת לא יכולים להרשות לעצמם כלכלית לעמוד בנטל של משכנתה או של שכר דירה. אני מבקר הרבה במאהלי מחאה, בעיקר ברמת השרון, אבל אני לא מתכוון להתנצל על העובדה שיש לי גב כלכלי חזק וגם לא אתנהל כאילו הוא לא קיים. מגוחך לטעון שמי שיש לו בית וכסף ראוי שישב בחממה שלו ושלא ימחה על כלום. להפך, חובתו המוסרית של כל מי שיש לו להיות חוד חנית במאבק להגנת זכויותיהם של אלה המתקשים להתקיים".

- יהיו אנשים שיגידו שזו עמדה נוחה כשאתה בן לאחת המשפחות העשירות במשק.

"אני גאה במותג הנקרא משפחת גאון ובכל מה שקשור אליו, כולל הסטטוס הכלכלי. אבל אנחנו לא משפחת טייקונים, ואבי זכרו לברכה לא נולד עם כפית זהב בפה אלא בנה את עצמו בעשר אצבעות. הוא הקדיש שנים לשיקום כור, שהייתה חברה ממשלתית שהגיעה לפשיטת רגל, בתמורה למשכורת קבועה שאפשרה לנו לגדול בלי שיחסר לנו דבר, אבל גם לא במותרות. כל מי שיראה את בית אמי במזרח רמת השרון יבין את זה. רק אחרי שאבא עזב את כור והקים את גאון אחזקות הוא התחיל להרוויח סכומים משמעותיים יותר. ואז כבר היינו ילדים גדולים עם דרך משלנו בחיים".

- איך אתה נרתם למאבק בפועל?

"אני בקשר כמעט יומיומי עם תנועת המאבק, בעיקר במסגרת החברות שלי בפורום רובינגר, שהייתי אחד ממקימיו עם אחי משה. הפורום ניהל בשנה וחצי האחרונות דיונים בסוגיות חברתיות ופוליטיות שבדיעבד הפכו לבסיס למאבק הנוכחי. בשבועות האחרונים קשרנו בין שורה ארוכה של אישי ציבור ומומחים ובין דיירי מאהלי המחאה, בין השאר כדי לסייע למנהיגי המאבק לנסח מניפסט דרישות יעיל".

"אף אחד מאיתנו לא חי בבועה"

גאון, 40, הוא מחזאי עסוק. עם שני מחזות חדשים המועלים במקביל בתיאטראות רפרטואריים מובילים ("הבוגד" בבאר שבע ו"ארגנטינה" בחיפה), עם מחזה נוסף שמתוכנן לחזור בנובמבר לבמות ("השיבה לחיפה" בהקאמרי), ועם סדרת טלוויזיה מקורית בשם "האסיר מילוא", שהוא מפתח עבור חברת ההפקות של חיים סלוצקי, שבה הוא מכהן כמנהל מחלקת הדרמה; אפשר לומר בביטחון שפרנסה לא חסרה.

ועדיין, גאון הוא מייצג של המחאה הזו ביותר ממובן אחד, היות שאת כובעו הנוכחי כמחזאי הוא חובש על ראש מלא כובעים - עיתונאי, תסריטאי, סופר. זה מעניין, היות שמרבית ממחולליה של המחאה הזו ולא מעט ממנהיגיה הם אנשי תרבות, יוצרים ועיתונאים בתחילת דרכם. גאון נחשב ליוצר מצליח בזכות עצמו, אבל גם הוא יודע שבחירת קריירה כאמן היא מתכון בטוח לחיי הדוחק שמתבטאים היטב באוהלי רוטשילד, והוא גם יודע שאת הסיכון הזה קל יותר לקחת כשיש גב כלכלי חזק.

"נכון, הגב הכלכלי של המשפחה אפשר לי במידה רבה לבנות את החיים שיש לי כיום, אבל אני לא יכול להתייחס לדרך שבה חייתי את חיי ממקום של 'מה היה קורה אילו'", הוא אומר. "הנתונים קיימים, אבל האם זו סיבה לא לעשות מה שהרגשתי שהכי נכון לי לעשות? לי היה ברור שאת החותם המשמעותי ביותר אותיר בהתמסרות לדבר שאני מאמין שאותו נועדתי לעשות. אז כן, הייתה לי רשת ביטחון שאני לא מתכחש לה או מתנצל עליה. אבל כשאני חושב על מחזאים מקומיים שבחרו באמירה אישית ולא מתפשרת, אני מבין שזו לא הייתה באמת בחירה. אתה עושה מה שאתה מרגיש שחובה עליך לעשות. ככה חינכו אותי".

- השאלה היא עד כמה אתה מסוגל להזדהות באמת עם מצוקות המפגינים, ולא רק בתיאוריה?

"אף אחד לא עשה לי הנחות במקצוע. כל מי שעוסק למחייתו בכתיבה עובר מסלול מכשולים. אין קיצורי דרך. לא הצניחו אותי ישירות לקומה העליונה. פילסתי דרך מהמקומונים וממחזות קריאה בפסטיבל עכו שלא ראיתי מהם שקל. המערכת צריכה לעזור לכולם, אבל אם יש לך כישרון ואמביציה ומוכנות לעבוד קשה אתה יכול לנצל את העזרה הזו, כי אלה תכונות שגורמות לאותה מערכת לשים לב אליך. במידה רבה זו השיטה האמריקאית, אבל באיזשהו מקום בארץ זה השתבש. וזו אחת הסיבות העיקריות למחאה הנוכחית. אנשים הבינו שאת החלק שלהם במשוואה הם ממלאים - הם מוכשרים, משקיעים, עובדים כמו חמורים, משלמים מסים - אבל המערכת עדיין מתעלמת מהם.

משה גאון / צילום: יונתן בלום

משה גאון, אחיו של בועז. בועז: "הוא לא יכול לקום מחר בבוקר ולכתוב מחזות"

"קח את שאנן סטריט מלהקת הדג נחש, חבר טוב שלי. מוזיקאי מבריק ומצליח מאוד בתחומו, ועדיין חי שנים על הקשקש. כל-כך קשה כיום לעשות מוזיקה בארץ, אז גם אם אתה בליגה הלאומית אתה צריך לדאוג כל יום בגלל האוברדרפט בבנק. אמנים ויוצרים דומיננטיים במאבק מסיבה פשוטה: הם מייצגים את חיי הרוח במדינה שהפכה כולה לחומר".

- ועדיין, אני מנחש שאין לך אוברדרפט.

"אף אחד מאיתנו, בני משפחת גאון, לא חי באמת בבועה. לחשוב שכסף יכול ליצור סביבה סטרילית-אידילית זה הנתק האמיתי מהמציאות. כמה מהמקרים הקשים ביותר של אלימות בני נוער בשנים האחרונות הגיעו דווקא משכבות אוכלוסייה הנחשבות לכאורה לאליטות. ברמת השרון דקר בן עשרה למוות עורכת דין רק כדי להראות לחברים שלו שהוא מסוגל. הוא דפק על דלת ביתה, היא פתחה, והוא נעץ לה סכין בלב. ככה מתפוצצות בועות כאלה. אין להן משמעות. אם הילד שלך שואל למה דברים מתנהלים בצורה מסוימת, אתה חייב לו תשובה. זה אומר שלפני הכול אתה צריך למצוא את הפתרון עבור עצמך או ליצור אותו. לא נולדתי אידיאליסט. הרבה שנים הייתי ציניקן גדול, אבל הגיל והניסיון לימדו אותי, ובעיקר החינוך מהבית".

- שבו דמות האב הייתה מאוד דומיננטית.

"אני עדיין לא מסוגל לדבר עליו בלי שיעלו לי דמעות בעיניים, ואין יום שבו אני ואחיי לא מתגעגעים. אני יודע שזה נשמע כמו ציטוט מחוברת קומיקס לומר 'עם כוח גדול באה אחריות גדולה', אבל אבא האמין בזה והנחיל את זה לכולנו. מעולם לא ראינו בכסף משהו מובן מאליו, וכך גם לגבי הדברים שהוא מאפשר לעשות. זה משהו שבעיניי מבדיל את משפחת גאון מהמקום שבו נמצאים אלה המכונים טייקונים, כי כשסכומי הכסף בבעלותך מגיעים לסדר גודל מסוים, היכולת לשמר אידיאלים וערכים ולא להפוך למושחת עומדת במבחן גדול בהרבה.

"אני לא רואה שום טייקון ישראלי תורם לארגוני צדקה בסדר הגודל של ביל גייטס. אין לי שום דבר אישי נגד האנשים האלה, אבל לפעמים אני קורא ראיונות איתם ולא מוצא קשר בין האידיאלים שעליהם הם מדברים לבין ההתנהלות שלהם בפועל".

- ובמשפחת גאון המצב שונה? אביך בזמנו, ואחיך משה בהווה, תרמו בקנה המידה שאתה מדבר עליו? קנה מידה שטייקונים אחרים במשק לא עומדים בו?

"אבי תמיד ראה בתרומה לחברה ערך עליון. הוא האמין במונח change agent שמקורו בכלכלה האמריקאית ושעל-פיו תפקידם העיקרי של בעלי הון הוא להיות סוכנים שיובילו שינויים חברתיים. משה, כיו"ר גאון אחזקות, ממשיך לקיים מדי שנה את מסורת 'פורום גאון' שהחברה מפיקה ומממנת, אירוע המאגד את בכירי המשק הישראלי לדיון בסוגיות בעייתיות בחברה הישראלית והדרכים שבהן אפשר לפעול כדי לקדם פתרונות אפקטיביים.

"בשנה שעברה, למשל, הקדשנו את הפורום לנושא סבסוד האמנויות. עבדנו בשיתוף פעולה עם בית הספר לאמנויות הבמה בית צבי, הענקנו מלגות לתלמידים מצטיינים, וזו רק דוגמה אחת. בעיניי, זה אפקטיבי בהרבה מלתרום מדי פעם לבניית אגף חדש בספרייה או בבית חולים, ואז לדאוג שיחסי הציבור שלך ישלחו תמונה עם שלט לכל המדורים הכלכליים".

- במחזה "בוגד", השחקן זהר שטראוס מגלם דמות של טייקון, שמגלה שהמפעל שלו מזהם את מקורות המים, ועושה הכול כדי להסתיר את זה מהתושבים. חשבת על מישהו ספציפי כשכתבת אותו?

"המחזה הוא עיבוד מודרני ל'אויב העם' מאת הנריק איבסן, אבל יש כמה וכמה אנשי עסקים שיכולים להתכתב עם הדמות, אנשים שמצטטים מהתנ"ך ומדברים על ערכים נעלים, אבל בסופו של יום הם חלק ממערכת ענקית ומסואבת שהם עצמם כבר לא יכולים לעצור".

"הקדמנו את 'הרחוב' בשנה"

העולם הזה, שגאון כותב עליו לא מעט כמחזאי ושעסק בו בתפקידו כעיתונאי חוקר ב"מעריב", אינו זר לו. בכל זאת, כשאביך הוא יו"ר גאון אחזקות יוצא לך להתחכך באצולה המקומית לא מעט. האם האב לא היה שמח יותר לראות את בנו פועל במסגרת המשפחה? "מעולם לא היה ניסיון של אבא לכפות עליי כניסה לעולם העסקים", אומר גאון.

"במשפחת גאון תמיד היו אנשי רוח ואמנים, כך שהמשיכה שלי לתחום הכתיבה לא הגיעה משומקום. בצעירותי היה שלב שבו אבא ניסה לשכנע אותי להתנסות בעולם 'שלו'. הוא הציע שאלמד משפטים. אמר לי, 'מה אכפת לך, תנסה'. אז ניסיתי, ומהר מאוד היה ברור לי שזה לא מקומי. כאשר הודעתי לו שאני רוצה ללמוד תיאטרון ואחר כך תקשורת הוא נתן לי גיבוי מלא".

- ובינתיים אחיך משה הפך לממשיך דרכו במגזר העסקי. יכולת להיות כיום עשיר בהרבה לו היית פונה לדרך דומה.

"זה לא היה קורה, מהסיבה הפשוטה שהדבר הזה לא ממש עניין אותי. אתה לא יכול להצליח במשהו שלא מושך אותך לעסוק בו. אולי הייתי מצליח יותר כמחזאי אילו הייתי כותב קומדיות מסחריות לכל המשפחה, אבל מה לעשות שלא מעניין אותי לכתוב קומדיות קלילות? כמחזאי אני רוצה לשאול שאלות קשות, לתת תשובות קשות, ואז להשאיר את הקהל להתמודד עם זה ולהגיע למסקנות. זה לא משהו שכל צופה תיאטרון מוכן כיום לעשות, ואולי בגלל זה מחזות שלי עובדים יפה; אבל פרט ל'משפחת ישראלי' עוד לא היה לי שלאגר שמילא אולמות. להחלטות שאתה עושה יש מחיר, ואם אתה מוכן לשלם אותו, אתה ישן טוב בלילה".

- אפשר לישון טוב בלילה גם עם שכר שנתי של 1.68 מיליון שקלים בראשות גאון אחזקות.

"ואפשר להרוויח אפילו יותר ולא לישון בכלל. אני לא מתעסק במה היה קורה אילו, כי משה הוא איש עסקים מצוין. הוא אוהב את זה וטוב בזה, והוא הקים את גאון אחזקות עם אבא כי זה היה מהלך מתבקש לפנות למישהו עם היכולות שלו כדי שיסייע בתהליך ייסוד החברה. לא יכולתי לעשות מה שהוא עושה בתחום העסקי, כשם שהוא לא היה קם מחר בבוקר ומתחיל לכתוב מחזות".

- הייתה תחושת תחרות בינך ובין אחיך בשנות ההתבגרות שלכם? הרגשת שמשה תפס את משבצת הבן המועדף בגלל הנטייה שלו לעסקים?

"כולנו הערצנו את אבא ואת אימא, ובאופן טבעי האהבה הזו הובילה לצורך להשביע רצון, שהוביל מדי פעם לסוג של תחרותיות. זה מעולם לא התפתח למאבקי כוח, בין השאר כי אבא היה הורה חכם גם בתחום הזה. מעולם לא הייתה לאחד מאיתנו הרגשה שהוא מועדף על-פני האחר או נחות ממנו, ולכל אחד הייתה הזכות המלאה לבנות את חייו על-פי דרכו. לומר שאנחנו לא רבים מדי פעם? תראה לי משפחה אחת החפה לחלוטין ממריבות. אנחנו לא מחזיקים ידיים ושרים מזמורים בכל יום. זה קורה פעם בשנה, בליל הסדר".

- אתה מתפרנס כיום מכתיבה בלבד או שיש לך נתח גם בעסקי המשפחה?

"באופן טבעי לא אפרט מה קורה בחשבונות הבנק שלי ושל בני משפחתי, אבל התשובה היא כן - אני מתפרנס רק מכתיבה. יש לי החלק שלי בירושה, המספק יציבות כלכלית עבורי ועבור ילדיי, אבל ביומיום השוטף אני ואשתי חיים על חשבוננו ומודעים למשמעויות".

- מה הכוונה ב"מודעים למשמעויות"?

"זה אומר שאילו לא היה לנו בית שאין עליו משכנתה או שכר דירה, ספק אם היינו יכולים להמשיך לחיות ברמת השרון ולגדל שני ילדים, ואנחנו לא חיים בחלק העשיר של העיר. רוב החברים שלי, במאים ושחקנים, בקושי גומרים את החודש".

- ואז הגיעה המחאה.

"נכון. ויצא שמשה ואני הקדמנו את 'הרחוב' בשנה ויותר כשהקמנו את פורום רובינגר, עליו דיברנו קודם לכן. זו קבוצה המונה כיום כ-500 איש, ועוד כמה מאות חברים בפייסבוק.

"נפגשנו לראשונה בביתו של האמן והמעצב יורם רובינגר, ומכאן נולד השם. הפורום נוצר במקור כחממה להעלאת רעיונות לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שהקימו אנשים מתוך רצון אמיתי למצוא תשובות לשאלות הבוערות שהדרג הפוליטי לא מצליח לתפור, ובהמשך התפתח לסיעור מוחות בתחומים חברתיים וכלכליים. כשראינו באיזו מהירות הפורום מתקדם הבנתי שיש סיכוי לפריצת דרך, ושיגיע היום שבו אנשים יתנערו ויצאו לרחובות. תופעת המחאה לא הפתיעה אותי כי הייתה תחושה מוקדמת שמשהו גדול עומד לקרות".

"אני כבר בפוליטיקה. כולנו שם"

למקורותיה של המחאה יש לגאון הסבר מפתיע: "בדיעבד, אני חושב שהגפרור שהצית את התבערה היה דווקא מחדל הירי על המרמרה. ביום שאחרי כל העם ראה בשידור חי את הדיון בכנסת וזה היה מזעזע. אנשים שאמורים להיות נבחרי הציבור שלנו השתוללו במשכן כמו חיות. לו היו תלמידים בכיתה א', שני שלישים מהם היו עפים מבית הספר. אחרי מראות כאלה פשוט אי-אפשר היה לעבור לסדר היום".

- אין חשש שההסלמה בדרום קטעה את התהליך?

"זה לא יקרה. התעורר משהו שכבר לא יירדם. יהיו עליות וירידות, אבל התנועה לא תיפסק. הדבר היחיד שקרה בעקבות ההסלמה בדרום הוא שלפרק זמן קצר הדרג המדיני-פוליטי חזר להתנהל בטריטוריה המוכרת לו, כי את המחאה הם לא יודעים לעכל. זה זר להם ולכן מפחיד אותם. אביגדור ליברמן התבטא נגד המחאה כי היא ערערה את עולמו.

"פוליטיקאים יודעים להתנהל רק מול פוליטיקאים אחרים, והם חסרי אונים מול העם. לא מזמן דיברתי עם פוליטיקאי ששאל אותי למי צריך לפנות כדי להגיע לביקור במאהל מחאה. הוא רצה לדעת מי האחראי. עניתי לו, 'אין איש אחד, זה כולם יחד'. הוא לא הבין על מה אני מדבר".

- אחיך משה התפקד השנה למפלגת העבודה. אתה רואה את עצמך נכנס לפוליטיקה?

"אני כבר בפוליטיקה. יש סטיגמה בארץ שלפיה אתה מעורב בפוליטיקה רק אם אתה מתמודד או יועץ, אבל זה ממש לא נכון. כל אחד יכול לעשות משהו על מנת לקדם ענייני שעה הקרובים ללבו, וזה הופך אותו למעורב פוליטית כי המדינה הזו שייכת לאזרחיה".

עוד כתבות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"