טיפ מועיל: השורה בקורות-החיים שתסדר לך את הקריירה

כשעל כל משרה פתוחה בפירמה נחשקת קופצים מאות מועמדים, צליחת תהליך הסינון אינה עניין של מה בכך ■ איך הופכים משימה קשה זו לאפשרית?

מהי לדעתכם השורה הכי טובה ברזומה שלכם: השורה שמציינת כי יש לכם MBA מהרווארד? או השורה שמציינת שמות של פירמות יוקרתיות בהן עבדתם? מומחים לייעוץ תעסוקתי חותמים על החלופה השנייה, וממליצים להדגיש אותה כך שתקפוץ לעיניים של רכז הגיוס בין מאות מסמכי המועמדים שהוא מסנן.

הסיבה לכך פשוטה. כהונה במקום עבודה יוקרתי מבטיחה במידה לא מבוטלת למגייסים לעתיד שאתם מועמדים איכותיים ושווים, כי לפירמות האקסקלוסיביות חשוב מאוד לשמור על המותג - ועל כן הן בררניות מאוד בבחירת האנשים שנכנסים לשורותיהן. לכן, מבחינת המגייס עצם הכהונה בפירמה נחשקת שקשה מאוד להתקבל אליה היא גושפנקא שאתם "מהמועדון הנכון".

אבל כשעל כל משרה פתוחה בפירמה נחשקת קופצים מאות מועמדים, צליחת תהליך הסינון הוא אתגר לא פשוט. איך הופכים את המשימה הקשה הזו לאפשרית? איך מכשירים את הדרך להתקבל בארגונים כמו אינטל, פרוקטר אנד גמבל או מקינזי? ומה מאפיין את תהליך הגיוס שם? המגייסים שלהם מסבירים.

איך מתקבלים לעבודה בחברת הייעוץ מקינזי?

"קודם כל אומרים בריאיון העבודה 'מקינזי' ולא 'מקנזי'"

יובל שפיר, מנכ
 יובל שפיר, מנכ

יובל שפיר, מנכ"ל i Decide - מרכז להכוונה מקצועית ולשעבר יועץ בחברת מקינזי

- מה הופך אותה למקום עבודה יוקרתי? "'עבדתי במקינזי' היא השורה הכי טובה שיכולה להיות לך ברזומה"

"מקינזי היא חברה שקיימת כבר 90 שנה והמותג 'מקינזי' הוא מילה נרדפת ל'ייעוץ אסטרטגי'. מנקודת מבטם של בוגרי MBA בארצות הברית, מקינזי היא הפירמה המבוקשת ביותר - עוד לפני חברות היי-טק כמו גוגל. גם השכר בחברה זו גבוה יחסית, אם כי הוא תלוי בגיאוגרפיה ותלוי בכמות המועמדים שמתחרים באותו אזור.

"אבל חשוב לציין, כי שכר גבוה הוא בפירוש אינו הסיבה העיקרית מדוע התחרות על משרה בפירמה הזו כל-כך חריפה. הסיבה המשמעותית היא שמטבע הלשון 'עבדתי במקינזי', היא השורה הכי טובה שיכולה להיות לך מאוחר יותר ברזומה".

- מה מאפיין את תהליך הגיוס שלה? "ראיונות העבודה נעשים על-ידי יועצים אסטרטגיים ולא על-ידי אנשי משאבי אנוש"

"למקינזי יש שני מועדי גיוס קבועים מראש בכל שנה, כאשר בתהליך הזה הכול מסודר ומתוקתק, וימי המיונים מפורסמים מראש. המיונים נעשים באופן עצמאי פנימי, ולא על-ידי הסתייעות בגורמים חיצוניים.

"דבר נוסף שמאפיין את התהליך הוא, שראיונות העבודה נעשים על-ידי יועצים אסטרטגיים ולא על-ידי אנשי מחלקת משאבי אנוש. זהו נתון מעולה עבור מועמדים טובים שמגישים מועמדות למקינזי. למה? כיוון שכאשר הראיון נעשה על-ידי אנשי המקצוע (היועצים עצמם), כל התהליך הופך ל'צייד מיומן' - המועמד בראיון עבודה יודע בדרגת דיוק גבוהה יחסית מה המראיין מצפה לשמוע ממנו מן ההיבט המקצועי".

- טיפ למועמד שרוצה להתקבל אליה: "תוכיח מנהיגות, הישגיות ומחויבות, כפי שבאו לידי ביטוי בעבודותיך הקודמות"

"קודם כל לומר בריאיון העבודה 'מקינזי' ולא 'מקנזי', כיוון שהם רגישים מאוד לסוגיה הזו של הדיוק בשם. אבל ברמה המהותית יותר, כדי להשיג משרה במקינזי שם המשחק הוא תקשורת מדויקת, רלבנטית ויעילה עם המגייסים בראיון העבודה.

"במקרה שלי, למשל, ידעתי שחיי מאופיינים בתהפוכות מקצועיות גדולות (הגעתי מעולם אקדמי של קולנוע, לימודי סינית ומדעי המחשב, ואחר-כך מנהל עסקים; במקביל הייתי אקטיביסט בתנועה ירוקה, ומאוחר יותר מורה) ושזה עלול לעמוד לי לרועץ, מאחר שאני לא מגיע מן הרקע העסקי הקלאסי שמצפים לו בחברת ייעוץ אסטרטגי לעסקים.

"לפיכך, השקעתי בעבודת הכנה מתוקתקת: ליקטתי את התכונות המרכזיות שמחפשים במקינזי - מנהיגות, הישגיות ומחויבות פנימית - והוכחתי אותן אחת לאחת בכל אחת מן האפיזודות המקצועיות בחיי. למשל, תכונה כמו מנהיגות הדגמתי בראיון מתוך דוגמאות בעבודתי הקודמת כמורה, כאקטיביסט וכמדריך".

איך מתקבלים לעבודה בפרוקטר אנד גמבל?

"אנו מחפשים ביטוי למצוינות, בעבודה או בפעילות התנדבותית"

שרון ויינבאום, מנהלת משאבי אנוש בחברת פרוקטור אנד גמבל / צילום: עינת לברון
 שרון ויינבאום, מנהלת משאבי אנוש בחברת פרוקטור אנד גמבל / צילום: עינת לברון

שרון ויינבאום, מנהלת משאבי אנוש בחברת פרוקטר אנד גמבל

- מה הופך אותה למקום עבודה יוקרתי? "היא בית הספר המקצועי הטוב ביותר בעולם לתוכן שיווקי, לכספים וללוגיסטיקה"

"מסקרים שנעשים בקרב סטודנטים, נוכחנו לדעת כי מה שהופך מקום ליוקרתי הם: תנאי עבודה, הצלחת החברה, אפשרויות עבודה מעבר לים, קידום פנימי וסביבה של עובדים איכותיים. פרוקטר עונה על כל הדרישות הללו: מדובר בחברה יציבה ומצליחה שקיימת כבר 170 שנה, מובילה בתחומה, וממוצבת כחברה שיוזמת ומובילה את שוק ענף מוצרי הצריכה.

"בנוסף, היא זוכה באופן קבוע במקומות גבוהים בסקר שנתי שעורך המגזין הכלכלי פורצ'ן כ'חברה המוערכת ביותר במשק על-ידי מתחריה'. כמו-כן, מכיוון שפרוקטר חורתת על דגלה קידום מבפנים, ידוע לכל שהיא בית הספר המקצועי הטוב ביותר בעולם לתוכן שיווקי, לכספים וללוגיסטיקה. עובד שרוצה להתמקצע יודע שהוא יכול להיבנות על ההשקעה המסיבית של החברה בטאלנטים שלה ובכך שהיא תעניק לו כלים כדי להגיע לשם".

- מה מאפיין את תהליך הגיוס שלה? "מענה על שאלון אינטרנטי, קורות חיים, מבחן פסיכומטרי, וארבעה ראיונות עבודה"

"תהליך הגיוס זהה בכל העולם. הוא קפדני ומורכב ממספר שלבים. בשלב הראשון אנשים מגישים מועמדות באתר האינטרנט, זהו סינון ראשוני שבו המועמד משיב על שאלות ונדרש לתת דוגמאות מחייו המקצועיים. על-פי התשובות שהוא מעביר באתר הוא מקבל ציון, ורק ציון מסף מסוים ומעלה יעביר אותו לשלב הבא. השלב השני הוא סינון קפדני של קורות חיים, כשבמסגרתו אנו מחפשים ביטוי למצוינות. אגב, לא בהכרח מדובר במצוינות בגיליון ציונים בלימודים אלא גם בעבודה קודמת או בפעילות התנדבותית. בשלב השלישי המועמדים עוברים מבחן פסיכומטרי (הבנת הנקרא, בעיות חשבוניות, בעיות צורה).

"רק מי שצלח את כל השלבים הללו עובר לשלב נוסף, שכולל ארבעה ראיונות עבודה, הראשון מבניהם הוא ראיון סינון ואחריהם מגיעים לשלושה ראיונות נוספים עם אנשי מקצוע, כאשר בסופם נערך פאנל של כל המראיינים שבו מוחלט מי עובר ומי לא. השלב הסופי והאחרון בסינון הוא ראיון אצל המנכ"ל".

- טיפ למועמד שרוצה להתקבל אליה: "נדרשת השקעה עצומה בהכנה, במחשבה ובמחקר מה החברה מחפשת"

"הדבר הכי חשוב שהייתי ממליצה עליו הוא לקרוא את אתר האינטרנט של החברה. צריך להבין, שכדי לקבל משרה בפרוקטר אנד גמבל לא מספיק להגיע לראיון, לחייך ולעבור. נדרשת השקעה עצומה בהכנה, במחשבה ובמחקר מה החברה מחפשת. אנו רואים לפעמים מועמדים שמזלזלים בשאלון של אתר האינטרנט: משיבים בתשובות קצרות, לא מעמיקים ונכשלים.

"ככלל אצבע, אנו מחפשים אנשים חסרי ניסיון עם תכונות ויכולות שמנבאות הצלחה בקריירה בפרוקטר אנד גמבל. תכונות כאלו הן בין השאר מנהיגות, ניתוח נתונים וקבלת החלטות, יכולת עבודה בצוות בעל רמת שונות גבוהה, חדשנות (אנשים שאף פעם לא מרוצים מהסטטוס-קוו), ויכולת למידה עצמית גם ברמה המקצועית וגם ברמה האישית".

איך מתקבלים לעבודה באינטל?

"צניעות אישית היא ערך. מאוד לא אוהבים שם שחצנים"

אסתי מריאן, מנכ
 אסתי מריאן, מנכ

אסתי מריאן, מנכל ST משאבי אנוש להיי-טק ולשעבר סמנכ"לית משאבי אנוש של דיגיטל שנקנתה על-ידי אינטל

- מה הופך אותה למקום עבודה יוקרתי? "נהנית ממוניטין של חברה הוגנת המשתפת את עובדיה ברווחים שלה ובהצלחותיה"

"טאלנטים רוצים תמיד להתחבר לפירמה מצליחה ויציבה. אינטל מספקת את שני הערכים הללו וגם שני ערכים נוספים: חדשנות טכנולוגית והוגנות. אינטל נתפסת כחדשנית ומאתגרת עבור אנשי טכנולוגיה, לא רק בתחום התוכנה אלא גם בתחום האלקטרוניקה שם היא נמצאת ב'פרונט'. בנוסף, אינטל נהנית ממוניטין רב שנים של חברה הוגנת המשתפת את עובדיה ברווחים שלה ובהצלחותיה. מדיניות של Pay Per Performance בולטת מאוד בתגמולי העובדים, ובשנים שבהן החברה קוצרת רווחים ומצליחה - היא לא מתקמצנת בבונוסים שהיא מעניקה לעובדים. מהסיבה הזו, סטודנטים שמגיעים לעבוד באינטל מפיצים את הבשורה לחבריהם לספסל הלימודים, וכבר בשלב האוניברסיטאי נוצר לה מיתוג חזק כחברה שכדאי לעבוד בה".

- מה מאפיין את תהליך הגיוס שלה? "פנייה לסטודנטים מהאוניברסיטאות הנחשבות, כבר בשנתם השנייה ללימודים"

"אינטל אוהבת לייצר בונדנינג עם העובדים שלה לעתיד 'כבר בגן חובה'. כלומר, מחלקת משאבי אנוש פונה לסטודנטים להנדסה ולמדעי המחשב מן האוניברסיטאות הנחשבות, כבר בשנתם השנייה ללימודים, ומבקשת לגייסם. המיונים נעשים באינטל באופן פנימי על-ידי אנשי משאבי האנוש של החברה, כאשר אנשים הגיוס לא מגייסים על-פי באזזוורדים, אלא מבינים לעומק את התפקיד המקצועי במשרה הפתוחה - הם יושבים ודנים עם המנהלים המקצועיים בחברה כדי להבין ברזולוציה גבוהה את מהות התפקיד הנדרש.

"בשלב הבא המועמדים מתראיינים על-ידי אנשי המקצוע באינטל: מנהלי הפיתוח או ראשי הצוותים, וגם כאן התהליך מקצועי מאוד ומוקפד, כשהדגש הוא על איתור אנשי טכנולוגיה ברמות הגבוהות ביותר".

- טיפ למועמד שרוצה להתקבל אליה:"הם אוהבים מאוד לשאול על פרויקט הסיום באוניברסיטה, אז צריך להתכונן היטב"

"אם אתה איש מקצוע בינוני - שום דבר לא יעזור לך בראיון עבודה, כי הם מחפשים את אנשי המקצוע המצוינים. קרי, אם תהיה 'נחמד', אבל תגמגם כשאתה נשאל שאלות מקצועיות - לא תעבור את הסף ותיפסל. פיכך, ההמלצה שלי למועמדים שמוזמנים לראיונות באינטל היא לעשות חזרה על החומר המקצועי גם מהלימודים. באינטל אוהבים מאוד לשאול שאלות מתוך פרויקט הסיום של המועמד באוניברסיטה. כלומר, אני ממליצה למועמד להתכונן היטב לשאלות מקצועיות על פרויקט הסיום ולהגיע מוכן עם תשובות מקצועיות ברמה של דקויות החומר.

"למרות כל האמור לעיל, צריך לדעת שבאינטל צניעות אישית היא ערך. מאוד לא אוהבים שם שחצנים, ועל כן יש לנהל את תוכן השיחה בראיון בדרך מאוזנת: לדבר על הידע המקצועי שלך בלי 'שואו', בלי רהב ובלי אגו. לדידם של המגייסים, המועמד של היום צריך לעבוד מחר בצוות פיתוח עם עובדים נוספים, ובסביבה כזו אגו מודגש מדי עלול להפריע לתהליך העבודה לזרום".