החיים הטובים בהיי-טק? השכר מפתה, שעות העבודה שוחקות

משהו טוב קורה בהיי-טק, שרבים מיהרו להספידו ■ השנה נרשם שיא חדש בביקושים ועלייה במספר העוזבים מרצון, דבר שהוביל גם לבונוסים נאים לעובדים ■ אך העבודה מסביב לשעון פוגעת באיכות החיים

החציון הראשון של השנה הסתיים בנתונים מעודדים בתחום ההיי-טק: עלייה של 25% בביקוש לעובדים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. חברת Jobinfo, המתמחה בהשמה בתחום ההיי-טק, הפיננסים והביומד, מדווחת כי הרבעון השני של שנת 2011 הביא עמו המשך עלייה בגיוסים בכל התחומים - ממשרות בוגרים ועד משרות בכירות, עם עלייה בשכר ומענקי חתימה.

"ברבעון האחרון אנו עדים להתגברות מגמת הגיוס בשיטת חבר-מביא-חבר", אומרת אילנה אחימאיר, מנכ"לית Jobinfo. "זו תמיד הייתה שיטת הגיוס המועדפת של החברות וכעת אף מסתמנת עלייה במגמה". לדברי אחימאיר, חלק מהחברות מספרות כי לפחות 40% מסך הגיוסים שלהם הינו בשיטה זו. הן מתגמלות את עובדיהן בגאדג'טים יוקרתיים והבונוסים יכולים להגיע ל-2,000 דולר.

בדומה ל-Jobinfo, גם בחברת ההשמה בתחומי ההיי-טק אתוסיה מציגים תמונה מוצלחת בחציון הראשון של השנה. "עליות בביקוש לעובדים, ירידה במשך איוש המשרות ועלייה במספר העוזבים מרצון - משרטטות תמונה חיובית של תחום ההיי-טק בחציון הראשון של שנת 2011", אומר אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה. לדבריו, ניתן לראות פתיחה חזקה לשנת זו עם ביקושים לעובדים בתעשיית ההיי-טק, שהגיעו לשיא של שלוש השנים האחרונות.

יתרונות

"תהליכי גיוס הפכו להיות הרבה יותר קצרים בחלק גדול מהחברות, כמעט כולן מפנימות את העובדה שאם יתמהמהו בתהליך, אזי המועמדים לא יהיו רלבנטיים יותר", אומרת אחימאיר. לדבריה, יש מועמדים שמקבלים תוך יום הצעה, והשוק חזר שוב לנקודה שבגלל הביקוש הרב למועמדים חלקם מגיעים לסוף תהליך החיפוש עם מספר רב של הצעות ביד. הביקוש המשופר לעובדים, הביא את הבוגרים המצטיינים למצב בו הם מחזיקים ביד ארבע -חמש הצעות, כך שהבחירה בתפקיד בו הם מעוניינים מקבלת אתגר חדש.

סולמון מציין שמשך תהליך הגיוס הממוצע ירד מחמישה שבועות בשנת 2010 לשלושה שבועות וחצי בחציון הראשון של 2011. העלייה במספר העוזבים מרצון, שהחלה עוד בסוף 2010, נמשכה, ובמחצית הראשונה של השנה השיעור הממוצע של העוזבים מרצון נסק אל מעבר ל-6%, לעומת 5.1% במהלך שנת 2010 כולה.

בהשוואה לחציון השני לשנת 2010, אומר סולמון, בתקופה זו הייתה עלייה של 38% בביקוש למהנדסי אמבדד ועלייה של 28% בביקוש למהנדסי פיתוח לתחום האינטרנט. התפקיד המבוקש ביותר הוא מפתחי תוכנה למובייל, לסביבות פיתוח של אנדרואיד ואייפון. בקרב אנשי החומרה, נרשמה עלייה ממוצעת של 19% בביקוש בהשוואה לחציון השני של 2010. כמו-כן, נרשמה עלייה של 23% בביקוש לאנשי מכירות בתעשיות השונות, כשהמובילים בביקוש הם אנשי מכירות לאפריקה ולדרום אמריקה.

על-פי נתוני Jobinfo תחום התוכנה והאינטרנט הראה עלייה מתונה של 10% בין הרבעון הראשון לשני לשנת 2011, אך עלייה של 60% בביקוש לעומת אותו רבעון אשתקד, כשהביקוש המוביל הוא באינטרנט.

גם הרבעון אנחנו רואים המשך מגמה של גיוס אנשים השולטים במספר שפות תכנות, בעלי ניסיון בחברות שונות עם מוצרים מגוונים. החברות אמנם צריכות לגייס, אבל הן לא מתפשרות אל מול הלחצים להם הן נתונות. הן עושות זאת בצורה ממוקדת מאוד ומחפשות אנשים עם ידע ספציפי ובעלי מומחיות בתחומים כמו מחשוב ענן וידע במתודולוגיות עבודה אג'יליות (דוגמת ה-scrum). באינטרנט הביקוש המוביל הינו למנהלי מוצר ולמפתחי Web ואנשי PHP בעלי ניסיון בפיתוח ועבודה עם מערכות מורכבות.

חסרונות

עובדי ההיי-טק לא רק נהנים בעבודתם. מספר חסרונות בולטים הם עבודה מאומצת סביב השעון, שגוררת פגיעה באיכות החיים ובאיזון בית-עבודה; שוק של צעירים, עם קושי אמיתי במציאת עבודה מעל גיל 45; מגמות טכנולוגיות משתנות, כך שעובד יכול למצוא עצמו פחות אטרקטיבי עקב שינוי מגמתי בביקושים לטכנולוגיה שכבר התמקצע בה.

סולמון מציע מספר פתרונות להתמודדות עם האתגרים הללו. "אנשים מבצעים קפיצות ומקבלים החלטות בקריירה בהתבסס על מעט מאוד מידע, מבלי שחקרו או בחנו לעומק אם התפקיד או את החברה. יום יום אני עד למערכת קבלת החלטות של מועמדים המבוססת על 'אפקט הילה' של תחום טכנולוגי או של ארגון כזה או אחר, מבלי לבחון מערכתית את ההשלכות העתידיות שיש לאותה החלטה. אמנם, לעתים קרובות המחיר בקבלת החלטות לא מושכלות או מתוכננות אינו מידי, אך הוא גורר אחריו פגיעה ביכולת ההשתכרות, וכנגזרת מכך גם פגיעה רגשית בדימוי ובביטחון העצמי".

מה השתנה

מועמדים מנוסים בעלי מומחיות טכנולוגית חוזרים לחפש עבודה בסטארט-אפים חדשים המפתחים טכנולוגיה מעניינת ומבטיחה, מגמה שנזנחה בשנים האחרונות בעקבות המשבר והחשש מחוסר יציבות. "היום השוק במגמה חיובית ולמועמדים אטרקטיביים ומבוקשים יש מגוון גדול של אפשרויות", אומרת שרית מלכה, מנהלת תחום טכנולוגיות ב-Jobinfo. "מועמדים הנחשבים לחזקים טכנולוגית כבר לא חוששים לצאת להרפתקאות ומפגינים יותר תעוזה וביטחון, הם פועלים מתוך ידיעה כי במידה והחברה החדשה לא תצליח או שהם לא יסתדרו, הם יוכלו להשתלב יחסית מהר ובקלות חזרה בשוק העבודה".

עוד מגמה שניתן להצביע עליה היא עלייה של 25% במשרות IT, אנשי סיסטם ומנהלי IT. בהמשך להגדלת נפח הפעילות בחברות ומורכבות השירות או המוצר המוצע, חברות צריכות להגדיל את מערך התמיכה, האחסון והשרתים שלהם. בעבר חלק ניכר מהמשרות האלו הופנה בעיקר למיקור חוץ וכיום חברות מעדיפות לגייס אליהן ישירות. לא נראה שינוי בנושא שכר בתחום זה.

בתחום החומרה אנחנו עדים הרבעון לעלייה של 31% בביקוש למהנדסי אלקטרוניקה מבוגרים ועד ארכיטקטים כולל ראשי צוותים. לעומת אותו רבעון אשתקד מדובר בעלייה של 47% בביקוש. חברות החומרה ממשיכות לגייס ולהרחיב את הצוותים שלהן, מגמה הממשיכה את הרבעון הראשון של 2011 עם כניסת החברות לשווקים חדשים, פיתוח מוצרים וקבלת פרויקטים.

בתחום השכר, ברבעון השני מגמת "מענק חתימה" חזרה מצד החברות המגייסות. מענקי החתימה הרבעון למהנדסי תוכנה עם ידע בטכנולוגיות ספציפיות הגיעו עד לגובה של 70 אלף שקל. לדברי מלכה, יש הסבר למענקים חריגים ויוצאי דופן שכאלו. "כשמזהים מועמד המביא עמו ערך מוסף משמעותי לחברה, היא תתאמץ לגייס אותו בכל אמצעי - ולקראת סוף התהליך תשלוף את קלף 'מענק החתימה' על-מנת להיות מספיק אטרקטיביים בתחרות". בנוסף, קיימת תחרות גדולה מאוד בקרב החברות על פלח מועמדים קטן ואיכותי, והחברות מחפשות דרכים יצירתיות כמו תוכנית בונוסים וחבילות אופציות אטרקטיביות, על-מנת לגרום למועמדים הטובים להגיע אליהם".

ברבעון זה גם הייתה מגמה של שיפור שכר בכ-20% עבור מועמדים העוברים לתפקיד מקביל בחברה אחרת.

בנוסף, על-פי נתוני Jobinfo הייתה עלייה של 26% במשרות מכירות בכירות, עלייה בביקוש לדירקטורים, לסמנכ"לים ולמנהלי מכירות בכירים לכל הטריטוריות - עם דגש לאירופה (מזרח ומערב) ו-APAC. מבחינת שכר לא הייתה עלייה כזו במשרות בכירות, "בזמן המשבר ההיצע של משרות בכירות היה מועט, אם בכלל. מועמדים בכירים התפשרו ולקחו משרות פחות בכירות, מה שהוביל לירידה במשכורת שלהם", אומרת אחימאיר. "כיום מועמדים אלה חוזרים לחפש משרות ההולמות את דרגת הבכירות שלהם, ורק לאחר מכן הם ישפרו את רמת המשכורת".

שכר בהייטק
 שכר בהייטק

שכר בהייטק
 שכר בהייטק