חושבים בגדול: רואי החשבון רוצים לעבוד ב"ביג 5"

אווירה אינטימית או יכולת להתבלט במשרד קטן נשמעים מפתים, אך בפועל רואי החשבון השאפתנים רוצים לעבוד ב"ביג-5" - כשהמשרד הכי גדול, ארנסט אנד יאנג, הוא גם הנחשק ביותר

זה לא סוד שרואי חשבון אוהבים מספרים, אז נפתח בכמה נתונים: כ-21,500 רואי חשבון רשומים היום במשרד המשפטים, ולמעלה מעשירית מתוכם מועסקים ב-5 משרדי רואי החשבון הגדולים בישראל - ה"ביג 5", ששומרים בקנאות על מעמדם בחמישייה הפותחת. פירמות אלה עושות הכול כדי לשמור על מעמדן ועל מיתוגן, ושומרות על פער משמעותי מהמתחרות, שממוקמות במקומות החמישי ואילך.

אך גם בקרב ה"ביג 5" יש משרד אחד שבולט באופן מיוחד - ארנסט אנד יאנג, שמוביל את השוק לפי כל פרמטר - גודל, מספר החברות הציבוריות שהוא מבקר (למעלה מ-30% מהחברות הציבוריות בישראל) והכנסות.

המשרד, המעסיק כ-1,700 עובדים, מתוכם 645 רואי חשבון, שומר על פער משמעותי ממתחריו (המשרד הבא אחריו מעסיק כ-1,100 עובדים), ואת ההשלכות של הייחוד הזה ניתן לזהות בשוק. כעת מסתבר כי הגודל והמוניטין של המשרד לא מושכים רק לקוחות פוטנציאליים, אלא משפיעים גם על רואי החשבון, הן המועסקים בפירמה והן המועסקים-בפוטנציה.

בסקר של חברת "פילת" ו"גלובס", שביקש לבדוק מהם מקומות העבודה הטובים ביותר בשוק ראיית החשבון, נבחרה מעצמת ראיית החשבון ארנסט אנד יאנג כמקום העבודה הנחשק ביותר, לאחר שגרפה 39% מהקולות. גם כאן נרשם פער גדול מהמתחרים - למקום השני הגיע משרד סומך-חייקין-KPMG עם 19%.

למעשה, מהמקום השני ואילך אין התאמה מלאה בין גודל הפירמה והיקף החברות שהיא מבקרת לבין בחירתה כמקום עבודה מבוקש. ה"ביג-5" אמנם תפסו את 5 המקומות הראשונים בסקר, אם כי לא בהתאמה מלאה לגודלם.

סומך-חייקין, שהגיע, כאמור, למקום השני, מדורג "רק" במקום החמישי בדירוגי גודל המשרדים, ובכך עקף את משרד PWC-קסלמן וקסלמן, הרביעי בגודלו בארץ, שדורג שלישי בסקר עם 16% מהקולות.

לאחר ש-3 המקומות הראשונים גרפו לא פחות מ-74% מהקולות, נאלצו יתר המשרדים לחלוק את 26% הנותרים. למקום הרביעי הגיע משרד דלויט-ברייטמן-אלמגור-זהר (11%), שהינו המשרד השלישי בגודלו בארץ; ואילו רק 7% בחרו במשרד השני בגודלו בארץ, BDO-זיו-האפט, כמקום העבודה הטוב ביותר, ומיקמו אותו במקום החמישי בדירוג.

צניחה חופשית מובילה אותנו אל המקומות השישי והשביעי, שזכו ל-2% מקולות הנסקרים בלבד, שם ממוקמים משרדי פאהן-קנה ושטיינמיץ-עמינח ביחד. את 3 המקומות האחרונים בעשירייה תופסים משרדי רו"ח ברזילי (המדורג 12 מבחינת גודלו בארץ); בייקר-טילי ישראל (ה-14 בגודלו) וליאון-אורליצקי (ה-8 בגודלו בארץ).

מוניטין לפני תנאים ושכר

"מצאנו שקיים מתאם מאוד גבוה בין גודל המשרדים לדירוגם כמקום עבודה הטוב ביותר", אומר ד"ר אברהם כרמלי, ראש מחלקת מחקר והערכה ב"פילת". "המתאם הזה נובע מכך שבתחום ראיית החשבון המוניטין של החברה מאוד מכריע ומעניין את רואה חשבון שמחפש עבודה. לרואי החשבון מאוד חשוב להשתייך לחברה רצינית, גדולה וטובה".

ואכן, מהסקר עולה כי מוניטין הפירמה הוא הפקטור המשמעותי ביותר עבור העובדים בשוק ראיית החשבון. באופן די מפתיע, השכר והתנאים נתפסים כגורם השני המציב את הפירמה כמקום עבודה טוב.

יחסי העבודה כנראה לא מאוד מעניינים את רואי החשבון, שנתנו למשרדים ציונים בינוניים ונמוכים בקריטריון זה - רק 3% מהנשאלים שבחרו בארנסט אנד יאנג כמקום העבודה המועדף עליהם, ציינו כי עשו זאת בשל יחסי העבודה במקום.

המאפיין הבולט בכל הפירמות המדורגות במקומות הראשונים הוא רוחב היריעה שלהם: משרדים אלה מספקים שירותים מקיפים, חוצי-ימים ויבשות, במגוון תחומים ללקוחותיהם. אף לא אחד ממשרדי הנישה בתחום ראיית החשבון הצליח לקבל בסקר יותר מ-1%.

אווירה אינטימית, משרד משפחתי או יכולת להתבלט - כולן תכונות המאפיינות משרדים קטנים יותר - נשמעים מפתים, אך בפועל רואי החשבון השאפתנים והרעבים לאקשן בינלאומי לא מייחסים להן כל חשיבות.

רואי חשבון עשרת מקומות העבודה הנחשקים
 רואי חשבון עשרת מקומות העבודה הנחשקים

רואי חשבון הסיבות לבחירת המשרד כנחשק ביותר
 רואי חשבון הסיבות לבחירת המשרד כנחשק ביותר