אלי הורביץ: "משמעותו לכלכלה הישראלית יותר מוורן באפט בארה"ב"

רן נוסבאום, שותף בקרן פונטיפקס בראשות אלי הורביץ, מתקשה להפריז בחשיבותו של האיש שניהל שנים רבות את טבע, והיום "יוצר את הדור הבא של חברות מדעי החיים"

לטבע כבר היו כמה וכמה מנכ"לים, אך האיש האחד שהפך אותה מחברה ישראלית מוצלחת לענק גלובלי שהוא מופת לניהול נכון, הוא אלי הורביץ.

הוא החל את דרכו באסיא פארמה, אחת החברות שהתמזגו בהמשך לטבע, כשוטף מבחנות (כך לפחות על פי הפולקלור), ומאז ועד לפני כשנה הוא עובד בחברה, ובתפקידיו האחרונים כיהן כמנכ"ל בין השנים 1976-2002, ואחר כך כיו"ר.

לפני כשנה פינה הורביץ את כיסא יו"ר טבע לפיליפ פרוסט, בעקבות בעיות בריאות, ומאז הוא מקדיש את זמנו לקרן פונטיפקס. הקרן משקיעה בעיקר בחברות פארמה וגם במכשור רפואי, מנהלת כרגע כ-100 מיליון דולר ומנסה לגייס קרן שלישית. הורביץ הוא המשקיע העיקרי בקרן, הוא היה שותף בשתי הקרנות הראשונות של פונטיפקס וכיום הוא משמש כיו"ר הקרן.

להורביץ זכויות רבות, אולם שתי תכונות חוזרות ומוזכרות כאשר משוחחים עליו עם מי שעבדו תחתיו או אפילו שהו זמן קצר במחיצתו: כריזמה יוצאת דופן וחזון. כמו הג'ירף בספר "הכבש השישה-עשר", נראה כי הורביץ פשוט "נמצא במישור אחר מזה של אנשים אחרים, והוא רואה תמונה רחבה יותר ורחוקה יותר".

הכריזמה אפשרה להורביץ לרתום אנשים נוספים לחזון שלו, וערכים של דקדקנות וצניעות אפשרו לטבע גם להגשים את החזון.

"מבחינתי, אלי הורביץ הוא עמוד האש. הוא באמת בן גוריון של התעשייה הישראלית", אומר רן נוסבאום, שותף בקרן פונטיפקס. "הוא בנה את החברה המובילה בישראל, והשאיר אחריו מורשת ואג'נדה. היתרון של טבע היה תמיד ביכולתה להשתנות, וזו המורשת של אלי.

"כעת הוא פנה לעזור לחברות קטנות יותר, כדי ליצור את הדור הבא של חברות מדעי החיים. זה בעיני הדבר הכי יפה שהוא יכול היה לעשות אחרי פרישתו. משמעותו בכלכלה הישראלית היא יותר משל וורן באפט בארה"ב, כי לנו יש כמו טבע רק חברה אחת בינתיים", מציין נוסבאום.

בכנס גליל ביוטק שנערך לפני כשלוש שנים, ניסה נוסבאום לתמצת את משנתו של הורביץ: "מישהו חכם אמר לי פעם שמשנתו למנהלי חברות היא - נסחו אסטרטגיה שתהיה ברורה, כי היא החלום שאחרים לא חלמו", סיפר. "אותו איש אמר לי עוד: אם התרופה עובדת, זה גם עושה טוב למישהו".

"נאום שלו היה נחרת לאנשים בתודעה"

ד"ר דוד בן עמי, היום יו"ר חברת מקרוקיור בפונטיפקס, שניהל בעבר מחלקת שיווק בטבע ישראל, כשהורביץ היה מנכ"ל, התרשם ממנו עמוקות בשני התפקידים. "אף שבטבע לא עבדתי צמוד אליו, אני יכול לומר שהוא השפיע עלי יותר מרוב המנהלים שפגשתי בחיי. נאום שלו פעם בשנה בכנס העובדים של טבע, היה נחרת לאנשים בתודעה למשך שנים - גם בשל הרעיונות יוצאי הדופן לגבי הזהות הארגונית של החברה, הדרך הלאה ומי נהיה בעוד כמה שנים, וגם בשל השפה ודרך הביטוי, הכריזמה.

"ברמה האישית, הפידבקים שהוא נתן לי כמנהל, בדרכו האלגנטית והרהוטה, ממש התוו לי דרך חשיבה. לא הייתה שיחה איתו שבה הוא לא אמר משהו חשוב שלא העלית בדעתך". בן עמי ונוסבאום מציינים גם את הערכים של הורביץ. "הוא אמר פעם שמבחינתו, עובד בטבע יעבוד בה לכל החיים", מספר בן עמי.

מנכ"ל טבע הנוכחי, שלמה ינאי, אמר על הורביץ בראיון לפני שנה: "אני מקווה שהוא יחזור ויהיה איתנו. אלי חסר לי כל יום, כי אין דבר יותר קשה בניהול מאשר הבדידות של מי שנמצא בראש מערכת".

"אחרים לא רצו מספיק"

דבריו של הורביץ עצמו על ניהול, תואמים את מה ששמענו מעמיתיו השונים. אף שהוא מאמין מאוד במדע, אמר לאחרונה כי: "טכנולוגיה היא לא מה שמשמר חברות ומפעלים לאורך זמן והיא אינה יוצרת חברה בת קיימא. הדבר הכי חשוב הוא המנהיגות המחשבתית והידיעה לאן אתה רוצה להגיע".

בעבר אמר הורביץ בראיון ל"גלובס, כי "המילה הכי מזיקה בארץ היא 'תכל'ס', לא חושבים על המחר. צריך לקחת דברים יותר ברצינות, לעומק. להאזין, לצייר תרחישים, ואחר כך להחליט". עוד אמר כי: "תמיד האמנתי בחשיבה לטווח ארוך, ובעולם מורכב זה ממש תנאי קיומי. כל כך הרבה פונקציות מסתובבות בלי ערך, אך התיאוריה הניהולית מסדרת אותן יחד עם חשיבה קדימה. כשיש אסטרטגיה, לא מאבדים את הצפון".

באשר להצלחתו אמר: "זו עובדה שהמספרים המוחלטים בחברת טבע הם יוצאי דופן במושגים ישראליים, אבל זה פשוט כי אחרים לא רצו מספיק. אכן הצלחתי, אבל הכול תמיד עם עבודה קשה. בלי הברקות, צעד אחר צעד, ועם הרבה הרבה זיעה".