"דניאל מעוז תמיד נראה עדין, האישום ברצח הוא הפתעה גמורה"

שום דבר בעברו המקצועי של דניאל מעוז, כמתמחה וכעורך דין בכמה מהמשרדים הבולטים, לא רמז שהוא יהיה מסוגל לבצע, לפי כתב האישום נגדו, מעשה רצח כה מחריד של הוריו

לפני כחודש וחצי, ביום ראשון, 14 באוגוסט, התגלו גופותיהם של נח ונורית מעוז, בני-זוג מוכרים בירושלים, בדירתם שבשכונת רמות. הגופות נמצאו שרועות על רצפת הסלון, ועליהן סימני אלימות קשה.

הזוג מעוז, הורים לארבעה - לגיא (38), לקפטנית נבחרת ישראל בכדורסל נשים בעבר תמר מעוז-פלמון (34), ולתאומים ניר ודניאל (28) - היו "מלח הארץ". נורית עבדה בעבר כסמנכ"לית במחלקת הפטנטים במשרד המשפטים; בעלה, נח, ניהל מרפאות שיניים מצליחות. איש ממכריהם לא שיער כי חייהם השקטים והבורגניים יסתיימו באופן כה נורא.

עם גילוי הגופות מינתה המשטרה צוות מיוחד לחקירת האירוע, שהפך מאז לאחת מפרשות הרצח המזעזעות והמדהימות במדינה. במהלך החקירה התברר למשטרה כי הבן, דניאל מעוז, הסתבך בהימורים, אך בחקירתו מעוז הכחיש כל קשר למעשה, ואף הצביע על אליבי.

נקודת המפנה הגיעה כשבועיים לאחר הרצח, כאשר החוקרים הגיעו עם מחשבו האישי של מעוז למעבדת מחשבים המתמחה בשחזור מידע.

החברה שחזרה את הדיסק הקשיח מהמחשב, ותוצאות הבדיקה היכו את חוקרי המשטרה בתדהמה: התברר כי לפני הרצח חיפש מעוז מידע אודות ההשלכות המשפטיות והכספיות שיהיו לרצח הוריו. מעוז גלש באתרי אינטרנט שתיארו מקרי רצח, לרבות רצח הורים על-ידי ילדיהם וניסיון רצח אישה על-ידי בנה כדי לזכות בכספי ירושה.

מעוז נעצר, והחוקרים סיפרו לו כי הוא צולם במצלמות האבטחה של השכנים כשנכנס לבית קצת לפני הרצח (אף שהמצלמות לא פעלו, אך הוא לא ידע זאת). מעוז גמגם ושינה את גירסתו. האליבי שלו התברר כשיקרי, ובשבוע שעבר הוגש נגדו כתב אישום בגין רצח הוריו.

פועל חרוץ ויסודי

אם מותם של הזוג מעוז הפתיע את מכריהם, מעצרו של דניאל, הבן, בחשד כי ביצע את הרצח, היכה את מכרי המשפחה בהלם. מי שממש הופתעו מהחשדות נגדו היו עמיתיו ללימודים ולעבודה מהשנים האחרונות.

מעוז - כפי שהותר לפרסום שלשום (א') לבקשת "גלובס" באמצעות עו"ד יורם מושקט - הוא עורך דין במקצועו, ולא סתם עורך דין: בשנתיים האחרונות מעוז התמחה ועבד בכמה ממשרדי עורכי הדין החשובים במדינה.

דרכו של מעוז לעבודה בצמרת משרדי עורכי הדין הייתה שגרתית. הוא גדל בשכונת רמות בירושלים, היה תלמיד מקובל ששיחק כדורסל ואף אימן קבוצות כדורסל בליגות הנמוכות. לאחר שסיים את התיכון בהצטיינות, שירת כקצין ב"קצין העיר".

כשהשתחרר מצה"ל ויתר מעוז על הטיול המקובל ונרתם לעבודה במחנות קיץ של בני-נוער יהודיים מטעם הסוכנות היהודית בארצות-הברית. בהמשך חזר ארצה ונרשם ללימודי משפטים באוניברסיטת חיפה.

כששמעו בפקולטה למשפטים בחיפה שמעוז חשוד ברצח הוריו, היו בטוחים שזו טעות. מזכירה בפקולטה אמרה ל"גלובס" כי מעוז היה סטודנט מצטיין וממושמע, שסיים את התואר (לפני שנתיים) בציון ממוצע של 86. "כבר רצות פה בפקולטה בדיחות שחורות על המקרה. אחד המרצים של הנאשם ברצח, התלוצץ השבוע ואמר שהוא מקווה שלא סיפר בכיתה בדיחות שלא מצאו חן בעיני מעוז".

עובדה מעניינת שעולה מתקופת לימודיו של מעוז, שבדיעבד נראית אירונית, היא שבמהלך הלימודים השתתף מעוז בקליניקה המשפטית שמנהלת הפקולטה למשפטים בחיפה בשיתוף עם הסנגוריה הציבורית. בקליניקה עוסקים הסטודנטים בסיוע לסנגורים ציבוריים בהכנת הגנתם של חשודים ונאשמים בפלילים, שידם אינה משגת לשכור עורכי דין.

בזמן לימודיו בחיפה, הכיר מעוז את רעייתו לשעבר, טל ארבל, וב-2008, בעיצומם של הלימודים, הם התחתנו. בהמשך, בזמן ההתמחות וכנראה על רקע התמכרותו להימורים, הם התגרשו.

הצטיינותו של מעוז בלימודים סייעה לו להתקבל להתמחות נחשקת במשרד עורכי הדין צלרמאיר, פילוסוף, רוזובסקי, צפריר, טולידאנו, אחד המשרדים המובילים בתחום המשפט המסחרי-עסקי.

מעוז התמחה במחלקת הליטיגציה תחת עו"ד אייל רוזובסקי בין מארס 2009 למארס 2010. בתקופת ההתמחות עבד מעוז על "תיק הקישון", שבו מייצג משרד צלרמאיר את חברת חיפה כימיקלים בתביעות שהגישו נגדה דייגים שעבדו במעגן הדיג בקישון עשרות שנים, לקו במחלות ממאירות וטענו כי מחלותיהם נגרמו עקב הזיהום באזור, שמקורו בין היתר במפעל הדשנים.

"מדובר בתיק שחייב מתמחה שזה יהיה עיקר עיסוקו. התיק הצריך עבודה מרובה, ומעוז היה פועל חרוץ ויסודי", אמר ל"גלובס" עורך דין שעבד עמו. "בכלל, מבחינה מקצועית בתקופת ההתמחות, מעוז היה בסדר גמור. הוא לא היה ממש מצטיין - עובדה שלא השארנו אותו במשרד - אבל הוא בהחלט היה נחשב למתמחה טוב, ולכן גם נתנו לו המלצות טובות".

היעדרויות מהעבודה

לדברי שותף במשרד שהכיר את מעוז, הוא תמיד נראה כבחור נחמד ורציני, ושום דבר בהתנהגותו לא יכול היה לרמז על הבאות. "הוא היה מאוד שקט, מופנם וביישן. לא היה בו שום דבר שרמז על מה שחושדים שהוא עשה. הוא מעולם לא הרים קול, לא היה תוקפני ולא שום דבר. זו תדהמה מוחלטת עבורנו שלבן אדם כזה מייחסים מעשים כאלה. זה לא דבר שהייתי חושב, מצפה או מדמיין. גם בעוד 100 שנה לא הייתי מנחש שדווקא מעוז יואשם במעשה כזה".

- לא הייתה שום התנהגות חריגה שעשויה לרמוז, למשל, שהוא מכור להימורים?

"ממש לא. להיפך, הוא היה תמיד מאוד שקט ונראה רגוע, לא היו לו איחורים והיעדרויות מיוחדות מהעבודה. ממש כלום. הוא החזיק מעמד כמתמחה, ולא היה שום אירוע שהעיב על זה. בדיעבד, הדבר היחיד שיכול להיות מוזר, אם כי 'זה קורה במשפחות הכי טובות', זה שהוא התגרש מאשתו תוך כדי ההתמחות בצלרמאיר. אם כי הוא לא התנהג מוזר גם בתקופה הזו, וזה לא העיד שהוא ירצח את הוריו. אצלנו מעוז היה בסך-הכול סטאז'ר רגיל ואפילו טוב. לא עילוי, אבל בהחלט חשבנו עליו דברים טובים".

הדברים הטובים שחשבו על מעוז במשרד צלרמאיר הובילו אותו אל המקפצה הבאה בקריירה המשפטית צוברת התאוצה שלו, הפעם כעורך דין מן המניין. אחרי שעבר בהצלחה את בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין, ובזכות ההמלצות שקיבל מצלרמאיר, החל מעוז לעבוד במשרד עורכי הדין בן-שחר-לקנר, משרד מוכר ובעל מוניטין בתחום המסחרי.

עו"ד ברוריה לקנר, השותפה וראש מחלקת הליטיגציה במשרד, קיבלה את מעוז לעבודה, לאחר שהתרשמה ממנו עמוקות בראיון הקבלה.

"דניאל הגיע אליי לאחר התמחות במשרד צלרמאיר עם המלצות חמות בכתב ובעל-פה", אמרה לקנר ל"גלובס", והיא, יצוין לשבחה, הגורם היחיד שהעז להזדהות בשמו בעת שהתראיין לכתבה זו. "בכלל, הרזומה שלו היה מרשים כבוגר אוניברסיטה עם ציונים טובים, והתרשמתי שמדובר בבחור נבון ביותר, חריף שכל ואינטליגנטי. הוא גם היה ספורטאי מצטיין. ראיתי מולי אדם שיש לו תחביבים ועיסוקים".

מעוז הועסק כעורך דין במשרד בן-שחר-לקנר תקופה קצרה, של 3 חודשים בלבד. התרשמותה של לקנר מתקופת עבודתו של מעוז היא אמביוולנטית. "דניאל הצטרף למחלקת הליטיגציה שבניהולי ביולי 2010, בתקופת הפגרה של בתי המשפט, ולכן קצב העבודה היה נמוך, ולא יכולתי לעמוד על קנקנו בתחילה.

"לאחר שהתחילה עונת המשפט והחלה עבודה אינטנסיבית, לא נחה דעתי מאופן התנהלותו המקצועית. הוא החל להיעדר מהעבודה לפרקי זמן ארוכים, בטענה כי מצבו הרפואי לא מאפשר לו להגיע לעבודה. עם זאת, כשכן היה במשרד הוא היה מגויס כולו למשימה המקצועית, ותרם מיכולותיו המקצועיות הגבוהות למחלקת הליטיגציה, ואי-אפשר היה להתעלם ממנו".

- מדוע הסתיימה עבודתו של מעוז במשרדך?

לקנר: "ניתן לומר שהגענו להבנה משותפת וברוח טובה על סיום עבודתו אצלנו אחרי 3 חודשים. עם זאת, גם אחרי שסיים לעבוד אצלנו הוא נשאר בקשרים טובים עם עורכי הדין במשרד, נהג להמשיך ולבקר במשרד ויצא להפסקות צהריים עם העובדים. הוא אפילו הגיע אליי יותר מאוחר וסיפר לי שקיבל הצעה ממשרד עורכי הדין שדות, המתמחה במסים, וכי הוא רוצה לעסוק בתחום זה.

"לימים הבנתי שבפרק זמן קצר ביותר הוא הספיק לעבור לעוד שני משרדים, ובדיעבד, יכול להיות שהמעורבות שלו לכאורה בהימורים, שעליה למדתי מכלי התקשורת, מספקת הסבר לחוסר ההמשכיות שלו במסגרות עבודה".

לא מרוצים מהרמה המקצועית

עורך דין המצוי בעבודה במשרד שדות אישר כי מעוז עבד במשרד כחצי שנה, מתחילת 2011, אך ציין כי לא ידוע לו דבר על רצונו של מעוז לעסוק בתחום המסים. "הוא לא הביע שום עניין לעבוד במחלקת המיסוי, ואמר דווקא שמחלקת הליטיגציה מעניינת אותו. הוא הגיע עם המלצות מצלרמאיר, וראיינו אותו אך ורק למשרה במחלקת הליטיגציה, שאליה הוא התקבל. עשו לו שני ראיונות קבלה, ולאור ההתרשמות הטובה ממנו, קיבלו אותו לעבודה. בשדות לא ידעו, ומעוז לא סיפר, שעבד קודם לכן במשרד בן-שחר-לקנר.

נראה כי במשרד שדות החל מעוז להידרדר מבחינה מקצועית. לדברי עורך הדין המצוי בעבודת המשרד, במשרד לא היו מרוצים מרמתו המקצועית, וזו הסיבה שהודיעו לו על סיום העבודה בחודש מאי האחרון. בעיקר, ציין הגורם, לא עמד מעוז ברף הגבוה של המשרד בנושא של כתיבה. במשרד שדות עסק מעוז בעיקר בהכנה של התיקים לקראת הופעה בבית המשפט. הוא גם התלווה לעורכי הדין הבכירים לבית המשפט, אך לא הופיע בעצמו.

גם במשרד שדות לא ראו רמזים מקדימים כלשהם להתמכרותו של מעוז להימורים או לנטייתו לאלימות. לדברי עורך דין שעבד עימו בתקופה זו, "בניגוד לחזות שלו כאדם די גדול ומרשים, דניאל תמיד נראה כזה עדין. אי-אפשר היה לחשוב שזה בן-אדם שמועד לפורענות כזאת. זאת בהחלט הפתעה גמורה עבור המשרד".

בחודש מאי השנה פוטר מעוז מעבודתו במשרד שדות, וכשנה בלבד אחרי שסיים את ההתמחות עבר לעבוד במשרד שלישי - ד"ר שלמה כהן, שבראשו עומד נשיא לשכת עורכי הדין לשעבר. שלמה כהן נחשב לאחד ממשרדי עורכי הדין המובילים במדינה בתחום הקניין הרוחני. מעוז עבד בו חודשים ספורים, עד מעצרו. בדומה למשרדים האחרים.

מפרשת הרצח שביצע לכאורה מעוז עולות שאלות רבות. למשל, איך ייתכן שאיש ממכריו ומשותפיו לעבודה לא שם לב להידרדרות במצבו? איך עורך דין מצטיין וחכם מותיר אחריו עקבות כה רבים ושקופים, שהובילו את חוקרי המשטרה אליו? ואיך קם אדם נורמטיבי בוקר אחד ומחליט לרצוח את הוריו?

הסברים הגיוניים למעשה המזעזע שביצע מעוז, לכאורה, כנראה אי-אפשר למצוא, וכפי שאמר עורך דין שעבד עמו: "אם דניאל היה רוצה לפתור את בעיית החובות שלו בגין ההימורים, גם בדרך לא כשרה - היו לו אינסוף פתרונות אחרים. הוא יכול היה, למשל, להוריד תמונה מקיר אחד המשרדים שבהם עבד ולמכור אותה במאות אלפי דולרים. המקרה של מעוז הוא בלתי הגיוני ולחלוטין בלתי ניתן לצפייה".

משרדי עורכי הדין צלרמאיר-פילוסוף, שדות ושלמה כהן סירבו להגיב לכתבה.

ניתוח התוספתן שלא היה

ערב ראש השנה, ערך אחד ממשרדי עורכי הדין שבהם עבד דניאל מעוז אירוע של "הרמת כוסית" לעובדים. רוב השיחות באירוע החגיגי נסובו על פרשת הרצח שביצע לכאורה מעוז, שאותו הכירו היטב, ובעבר גם הוקירו, הנוכחים. הסוגייה המרכזית שהטרידה את העובדים הייתה - איך יכול להיות שלאורך כל תקופת עבודתו לא שמנו לב לשום דבר חריג בהתנהגותו?

שותפה במשרד אמרה ל"גלובס" כי במהלך המפגש המשרדי התבררו לה עובדות חדשות לגביו של מעוז, שמאירות את תקופת עבודתו במשרד באור שונה ושלילי. "במהלך עבודתו במשרד הוא נעדר ממנו למשך 10 ימים, בטענה כי הוא צריך להתאשפז בבית-חולים לצורך ניתוח להסרת התוספתן (אפנדיציט). בהמשך הוא נעדר שוב למספר ימים, בטענה כי יש לו זיהום בעקבות הניתוח. באירוע של 'הרמת כוסית לחג' סיפרה לי לראשונה מנהלת החשבונות שאחרי שמעוז נעצר היא בדקה שוב את הנושא, והתברר לה ש'לא היה למעוז לא ניתוח ולא נעליים'".

כתב האישום: כרוניקה של רצח לא ידוע מראש

כתב האישום נגד דניאל מעוז (28) בגין רצח והשמדת ראיות הוגש לפני 10 ימים לבית המשפט המחוזי בירושלים. מעוז מואשם כי ב-13 באוגוסט 2011 דקר למוות את הוריו, נורית (60) ונח (64) מעוז ז"ל, בביתם בשכונת רמות בירושלים, ואחר-כך ניסה להעלים את הראיות למעשה.

על-פי כתב האישום, כחלק מתכנון המעשה חיפש מעוז, קודם לרצח, מידע אודות ההשלכות המשפטיות והכספיות שיהיו לרצח, ותר באינטרנט אחר מידע הנוגע לרצח ולקבלת כספי ירושה לאחריו.

כתב האישום מתאר כיצד ביום הרצח נכנס מעוז לבית הוריו, ובשעה 23:00 לערך לקח סכין באורך כ-30 ס"מ שהייתה במטבח הבית, ניגש לעבר אביו, שהיה בסלון, ונעץ את הסכין מספר רב של פעמים בחלקי גופו השונים, בכוונה לגרום למותו. האב ניסה להיאבק בבנו וצעק לרעייתו נורית להזעיק משטרה, אך ללא הועיל. לשמע קריאותיו של האב ירדה האם לסלון הבית. דניאל ניגש אליה ונעץ את סכינו בגופה, תוך שהיא נאבקת בו וצועקת לעזרה. הדקירות הרבות גרמו למותם של הוריו נח ונורית.

על-פי כתב האישום, לאחר מעשיו נטל מעוז את הסכין, שטף אותה ובהמשך נסע לתל-אביב, שם השליך את הסכין לפח אשפה סמוך לביתו. בהמשך אותו לילה, בשעה 03:00 לערך, יצא מעוז מתל-אביב ונסע שנית לירושלים לבית הוריו. הוא נכנס לבית במטרה לטשטש כל ראיה שיכולה לקשור אותו לזירה.

בא-כוחו של מעוז, עו"ד אריאל עטרי, מסר בתגובה להגשת כתב האישום כי הקשר בין דניאל לבין הוריו היה מצוין עד ליום הרצח. "דניאל כופר מכל וכל שרצח את הוריו, ומקווה שהדבר יתבהר מהר ככל האפשר, ובאופן שיאפשר לו לשוב לחייו ולשקם אותם".