צפו: שאבנו אבק עם 4 רובוטים - וחזרנו עם המלצות

מעבר להיותו גאדג'ט מעוצב, שואב-רובוט צריך לענות על דרישות כמו יכולת שאיבה גבוהה, הפעלה בטיימר ופעולה שקטה ■ "גלובס" התנסה ברובוטים של 4 חברות - להלן התוצאות

רובוטים השואבים אבק אינם דבר חדש בעולם וגם לא בישראל, אולם בחודשים האחרונים מתחילה התחרות בענף הזה להתעורר. אם בשנים קודמות חברת iRobot הייתה כמעט היחידה בשוק המקומי, עכשיו אפשר למצוא גם את LG ויצרניות פחות מוכרות כמו AGAiT - חברת-בת של יצרנית המחשבים והטאבלטים אסוס ו-Ecovacs.

"גלובס" בדק רובוטים של 4 חברות מובילות: הרומבה של iRobot, הדיבוטD76 של אקו-ואקס (Ecovacs), הום-בוט של LG ו-EC01 של AGAiT.

המסקנה: הרובוטים מציעים חיים נקיים לדיירי הבית, הכוללים ניקיון קבוע של הרצפה בתזמון קבוע מראש, כך ששאיבת האבק מתבצעת כשאין איש בבית ובצורה טובה - אך אף אחד מהם אינו מספיק חכם, ורובם (פרט ל-LG) רועשים כמו שואב אבק רגיל, מה שלא ממש מאפשר לנקות את השטיח או החדר כאשר רוצים לשבת בשקט ולקרוא ספר או לשוחח בטלפון.

מעבר לזה, הרובוטים שבדקנו לא מתמודדים בצורה מספיק טובה עם פינות, ונוטים להיתקע בחפצים או לסחוב אותם איתם. מה שאומר שחייבים להרים נעלים מהרצפה.

התחרות על הרובוט הטוב ביותר הצטמצמה ל-iRobot ו-Ecovacs, כאשר אנחנו העדפנו את רומבה, בעיקר בגלל הפשטות והידידותית בהפעלה שלו. שני הרובוטים הציעו ניקיון מוצלח של הבית, כאשר ל-D76 היו גם אביזרים ייחודיים.

iRobot, דגם רומבה 780: שואב טוב עם ממשק ידידותי

בניגוד לסמארטפונים וטאבלטים הנחשבים למוצרים מורכבים, אין הרבה אנשים שיהיו מוכנים לשבת ללמוד את הפונקציות של שואב הרובוט כאילו היה נגן וידיאו משנות ה-80. חברת iRobot האמריקנית הבינה זאת, והרובוט שלה פשוט וידידותי לשימוש.

* ממשק: כפתור פיזי עגול אחד, שעליו מוטבעת המילה Clean, משמש להפעלה: לחיצה אחת מעוררת את הרובוט, ולחיצה נוספת תשלח אותו לנקות את הבית. 4 כפתורי מגע נוספים מאפשרים להגדיר לרומבה ניקיון של אזור מסוים; חזרה לעמדת העגינה באופן אוטומטי וקביעת תזמוני ניקיון אוטומטיים לכל אחד מימי השבוע.

יש גם שלט רחוק עם מספר כפתורים מינימליים המאפשרים להפעיל את הרובוט, וידית פנימית שמאפשרת להרימו בקלות כאשר רוצים להעביר אותו בצורה עצמאית ממקום למקום - דבר שלא קיים בדגמים אחרים שבדקנו.

* ניקיון: הדגם חזק במיוחד. הוא לא התקשה לעלות על שטיח שאגי ולא הסתבך עם השערות של השטיח. הבעיה היא שמברשת הצד התמלאה מהר מאוד בשיער (לא של השטיח) שצריך היה להתיר. השערות של המברשת נשארו במצב תקין במהלך הבדיקות שלנו.

הרומבה לא שקט במיוחד, והרעש שלו עלול להפריע כשנמצאים בחדר ורוצים לעשות דברים אחרים. האפשרות לתזמן את ההפעלה לשעות שלא נמצאים בבית היא פתרון טוב, אולם צריך לזכור לא להשאיר את הרצפה עמוסה בדברים שהרובוט עלול להיתקע בהם או לגרור אותם.

* אביזרים: לרומבה יש אביזר של קיר וירטואלי (2 יחידות המגיעות בערכה). היחידות האלה מאפשרות לתחום אזורים שלא רוצים שהרובוט יגיע אליהם. כמו כן, במצב מגדלור, היחידות מאפשרות לרובוט לנווט בקלות בתוך הבית.

Ecovacs, דגם Deebot D76: מוצלח עם אביזרים שימושיים

Ecovacs היא חברה סינית שהחלה לפעול לאחרונה בארץ עם מותג הרובוטים שלה Deebot. דגם Deebot D76 הוא מפלצת טכנולוגית בכל מה שקשור לניקוי אבק בבית. החברה יצרה ערכה הכוללת שלל אביזרים שהופכים את הרובוט גם לשואב אבק ידני, המאפשר לשאוב את האבק בספות ולא רק את הרצפה. התוצאות במקרה הזה סבירות מאוד.

* ממשק: ה-D76 לא מציע אותה רמה של פשטות כמו רומבה, אבל הוא בהחלט מצליח להציע יכולות שלא גרמו לשבור יותר מדי את הראש. לרובוט יש צג המאפשר לתפעל אותו וגם מספר מצבי עבודה שניתן להפעיל מהשלט או ישירות מהמוצר, למשל, מצב אוטומטי, התמקדות במקום מסוים ומצב ניקוי לאורך קירות. המצב האחרון טוב כאשר רוצים שהרובוט יתמקד בניקוי הלכלוך המצטבר לצד הקירות.

* ניקיון: הרובוט סיפק ניקיון טוב והצליח לעלות על שטיח שאגי ללא בעיה ולנקות אותו. הוא אינו שקט במיוחד בזמן שהוא מנקה, אבל יש לו אפשרות לקביעת תזמון ניקוי במועדים שבהם לא נמצאים בבית.

ל-D76 יש 2 מברשות צד (אחת בכל צד), מה שמאפשר לו לנקות מהר שטח גדול יותר. במהלך הבדיקה שלנו, לא נתפס שיער על המברשות.

* אביזרים: ה-D76 מציע אביזר ייחודי הכולל מיכל לריקון האבק מהרובוט בצורה אוטומטית. המיכל הזה יושב על עמדת הטעינה, מה שמאפשר לעיתים רחוקות מאוד ריקון של האבק מהמכשיר הזה, בניגוד לכל הרובוטים האחרים שדורשים את הפעולה המעצבנת הזו לעיתים קרובות. מלבד זה, יש כאן גם קיר וירטואלי.

LG, דגם Hom-Bot VR5902LVM: שקט, אך יקר ולא מספיק מוצלח

LG השיקה גם היא בארץ רובוט שואב אבק, שמחירו נכון לעכשיו הוא הגבוה מבין הרובוטים שנבדקו בכתבה. למרות המחיר הגבוה, במבחן הניקיון הוא לא כיכב.

הפיצ'ר המרכזי שלו הוא השקט - יכולת שחברות מתחרות כנראה לא מעריכות מספיק. עוצמת הרעש החלשה יותר לעומת המתחרים בהחלט מורגשת, והיא מאפשרת לשאוב את האבק גם כאשר נמצאים באותו חדר. מצד שני, יש כאן עדיין רעש שמורגש.

* ממשק: להום בוט יש 3 כפתורים המאפשרים לקבוע טיימר להפעלת המכשיר עד לטווח של 12 שעות (לא תזמון קבוע לימים ושעות), כפתור לכיבוי והפעלת המכשיר וכפתור נוסף לשליחת הרובוט לתחנת העגינה.

יש כאן גם מספר מצבי ניקוי שונים, למשל, מצב ניקוי בזיגזג המציע ניקוי יחסית מהיר, ניקוי בהתפשטות מרחבית שבו הרובוט מבצע חלוקה של אזור הרצפה לשטחים מרובעים ומצב ניקוי מקומי המוקצה לאזור מסוים.

המעבר בין מצבי הניקוי פשוט, ומתבצע על-ידי כפתורים ייעודים לכל מצב מהשלט רחוק.

* ניקיון: ההום בוט היה קצת חלש במצב הניקוי שלו. הוא התקשה לעלות ולעבוד על שטיח שאגי, למרות שכן הצליח לנקות מעט.

לרובוט יש 2 מברשות (אחת בכל צד) ושתיהן היו בלויות לאחר תקופת הבדיקה אצלנו. המשמעות היא לא רק שתידרש החלפה שלהן לאחר שימוש ממושך, אלא שאיכות העבודה שלהן יורדת כאשר הן נשחקות.

* אביזרים: אין.

AGAiT, דגם EC01: זול אך לא שואב מספיק טוב

אם הרובוטים האחרים שסקרנו נמכרים ביותר מ-3,000 שקל, דגם EC01 של AGAiT הוא המוצר היחיד הנמכר כאן במחיר שפוי של 1,100 שקל. הבעיה היחידה היא שבמחיר הזה מקבלים מוצר בינוני מינוס, שלפחות אותנו אכזב - ולאו דווקא בגלל פיצ'רים, אלא בגלל תפקוד לא טוב שלו.

* ממשק: בעוד שהרובוטים האחרים שבדקנו היו מעוצבים במראה גאדג'טי טכנולוגי, שנחמד להראות לאורחים בסלון, ה-EC01 מעוצב במראה פלסטיקי, כאשר המגן הקדמי של הרובוט נותן תחושה שהוא עוד רגע מתפרק. בעיה נוספת עם המגן הקדמי היא הרעש שהוא מעורר כשהוא נתקע בחפצים בבית.

הממשק היה מסובך - למרות שיש על הרובוט רק 3 כפתורים, יותר מדי נוריות חיווי המציגות אפשרויות שונות. למשל, שינוי המצבים מתבצע באמצעות תצוגה של מספרים, כאשר הפענוח מתבצע בקריאה בחוברת ההוראות, מה שאומר, שבשביל לדעת אם הרובוט נמצא במצב ניקוי, נדידה אקראית, לאורך קירות או מצבים אחרים, צריך להחזיק את החוברת הוראות בהישג יד.

* ניקיון: למרות הקיטורים שלנו, ה-EC01 יודע לנקות ולא משאיר לכלוך על הרצפה. מצד שני, הוא עושה רעש (בדומה לרובוטים אחרים), ומשום מה הוא עושה המון רוח, מה שגורם ללכלוך לעוף למקום אחר.

הרובוט הזה הצליח לעלות בקושי על השטיח שאגי, אבל הוא כן הצליח לנקות אותו. לרובוט יש טיימר, אבל הוא משמש לקביעת זמן העבודה של המכשיר ולא להפעלה שלו לזמן מאוחר יותר.

בעיה אחרת שהייתה לנו כאן, בניגוד לכל הדגמים האחרים שבדקנו, היא שהרובוט לא הצליח לחזור לעמדת הטעינה שלו, גם כשהצבנו אותו ממש קרובה אליה. כמו כן, הבלאי של מברשת הצד היה גדול לאחר הבדיקות שלנו.

* אביזרים: ל-EC01 יש מצב שבו הוא אמור לשמש כמטהר אוויר בזמן הניקוי, אבל כאשר אנחנו בדקנו, לא נמכרו קוביות ריח כאלה למכשיר על-ידי היבואן.