"וינרוט הוא שמשך בחוטים והתווה את האסטרטגיה במשפטו"

מאז זיכויו הדרמטי שרוי וינרוט באופוריה ■ הוא מרעיף תשבחות על עורכי הדין הצעירים שליוו אותו, אך בסביבתו מספרים כי גם במהלך משפטו הוא התקשה להסיר את כובע הסנגור

עו"ד ד"ר יעקב וינרוט שרוי ביומיים האחרונים באופוריה. מרגע ששופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, גלעד נויטל, אמר את המילים "אני מזכה את נאשם 2 מעבירות של מתן שוחד והלבנת ההון", נישא וינרוט על כנפי ההקלה ומתרפק על ענן הברכות והאיחולים שעוטף אותו. צעדיו אינם כבדים עוד. גבו אינו שפוף, מבטו אינו מושפל. הוא אינו עוד נאשם 2 במשפט וינרוט-ויטה, כי אם עורך הדין הבכיר והמוערך בישראל.

שלשום (ב') היה משרדו של וינרוט מנוטרל מעבודה. איש לא עבד, לא עורכי הדין, לא המזכירות ולא צוות המנהלה. הטלפונים צלצלו ללא הפסקה, נושאים עמם ברכות מלקוחות, קולגות, שופטים בדימוס, בהם נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, שהתקשר לברך את חברו, וגם משופטים מכהנים שחשבו שבית המשפט הגיע לתוצאה ראויה בעניינו של וינרוט.

בתום מסיבת העיתונאים שערך עם זיכויו, נדמה היה כי הוסרו כל המחסומים, גם של וינרוט וגם של מי שליוו אותו. וינרוט, אשתו ג'יזל, ילדיו (בהם בנו שמוליק שהגיע במיוחד מביתו בלונדון), אחיו, עורכי דינו וחבריו - כולם התחבקו והתנשקו עם כולם, מחליפים מילות תודה וברכות. תחושת פורקן מוחשית ריחפה במשרדו, והשמפניה זרמה.

כשהחגיגה התפזרה, בסביבות 13:00 בצהריים, אכלו בני משפחת וינרוט ועורכי הדין ממשרדו ארוחת צהריים משותפת. וינרוט, אשר מצוי עדיין בשנת אבל על פטירתו של אביו, הבטיח לכולם כי הם יערכו סעודה חגיגית-רצינית בתום האבל, בעוד כחודש.

להצלחה המסחררת הרבה אבות

לאורך כל היום דלת משרדו של וינרוט נותרה פתוחה. עשרות זרי פרחים ועציצים ממכריו ומלקוחותיו, וגם מנהג-מונית שמסיע את וינרוט, המשיכו לזרום אליו עד שעות הערב המאוחרות.

וינרוט עצמו היה מותש כבר בשעות אחר הצהריים המוקדמות. הוא לא ישן בלילה שלפני מרוב התרגשות לקראת הכרעת הדין, וכל הטלפונים, הברכות והשמחה העצומה שחש, שאבו ממנו את כל כוחותיו. וכך, את שעות הערב המוקדמות בילה בביתו, עטוף בחמימות משפחתית, נרגע מאירועי היום והשנתיים האחרונות. אך וינרוט כמו וינרוט התאושש מהר, ולאחר מנוחה קלה חזר לאיתנו, וגם לשגרה.

בשעות הערב המאוחרות כבר הלך לשיעורי ה"חברותא", שם הוא לומד תורה כל ערב, עם ראשי ישיבות ורבנים. אתמול (ג') הוא התייצב במשרדו בשעות הבוקר המוקדמות, מוכן ומזומן להיכנס לעובי הקורה בכל התיקים שמצדיקים את התערבותו.

וינרוט אף הבהיר לשותפיו כי הוא יופיע בעוד כחודש, יחד עם שותפו, עו"ד ירון קוסטליץ, בישיבת השימוע שתיערך לשר החוץ, אביגדור ליברמן, בחשד לעבירות שבוצעו לכאורה במהלך כהונתו כחבר-כנסת וכשר בממשלה.

ממצב שבו הוא " לא חי, לא נושם ולא אוכל" - כפי שהעיד במשפטו על מצבו מאז הגשת כתב האישום נגדו - חזר וינרוט לפעילות מלאה, טעון באנרגיות של סנגור צעיר. הוא אף העיד על עצמו כי הוא חוזר כוינרוט משופר, כזה שהיה בנעליו של הלקוח, ולכן יכול להבין אותו טוב יותר.

"אנחנו חוזרים למשרד מחושלים יותר, רגישים יותר", אמר שלשום במסיבת העיתונאים. "אני היום מבין, ולא רק מבין, אלא מבין ברמה החווייתית, מה עובר לקוח בדקות האלה. חשבתי שאני יודע, אבל אחרי מה שעבר עליי, אני באמת יודע. המשפט 'אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו' אינו סתם. ואני הגעתי למקומו".

"אני גם סנגור של עצמי"

להצלחה המסחררת הזאת אבות רבים. וינרוט הקיף את עצמו בסוללה מרשימה של סנגורים בתחום הצווארון הלבן, יחידת עילית מובחרת, שכללה את שר המשפטים לשעבר, פרופ' דוד ליבאי; עורכי הדין דן שינמן, נבות תל-צור, נוית נגב, איריס ניב-סבאג, ד"ר גרשון גונטובניק, וכן "ילדי וינרוט" - עורכי הדין ירון קוסטליץ ועודד גזית ממשרדו. אם הם - עורכי הדין שמתהדרים בזיכויים הגדולים של השנים האחרונות - לא היו מוציאים אותו זכאי, אף אחד אחר לא היה יכול.

אך עם כל הכבוד לצוות המשפטי, ויש כבוד - ללא ציניות - "גם ללקוח הייתה יד משמעותית בניצחון שלו", כך לפחות אומרים מקורבים לוינרוט. "בפועל הוא היה זה שמשך בחוטים והתווה את האסטרטגיה", אומר גורם המכיר את התיק, ומוסיף: "אין מה לעשות, מבחינת יכולת משפט פלילי הוא טופ-גאן".

וינרוט עצמו התבלבל לעיתים בין הכובעים שלו, כנאשם או כסנגור. באחד הדיונים במהלך עדותו אמר וינרוט לתובעת: "כשתחטפי ממני, אל תייללי". כששרון כהנא ביקשה מהשופט כי יביע עמדה לגבי הדברים הבוטים שהוטחו בה, אמר השופט נויטל לוינרוט כי "זו אמירה בוטה וגסה שאינה הולמת את מעמדך. ובכלל, מה כל העניינים האישיים האלה, הם הרי לא מזיזים מילימטר. אני מבקש לתת למשפט ללכת".

כשוינרוט השיב: "אני גם סנגור של עצמי"; נויטל העמיד אותו על טעותו ואמר: "לא, אתה נאשם שמעיד".

אולי משום כך, אומרים בצוות ההגנה של וינרוט, שהגם שוינרוט היה מאוד מעורב - הוא הבין שהוא צריך לתת לסנגורים את המושכות, והלכה למעשה הם היו אלה שהתוו את האסטרטגיה בתיק.

כך או כך, התוצאה הייתה מאוד מוצלחת, ולאיש לא באמת אכפת כרגע מחלוקת הקרדיטים.

יחידת העילית של וינרוט

מי שדרך כוכבם במשפט, נוסף לגווארדיה הוותיקה, היו עורכי הדין איריס ניב-סבאג (38), שותפה במשרד עורכי הדין שינמן-נגב-ניב, שהובילה את רוב חקירות העדים מטעם וינרוט, ועו"ד עודד גזית (31) ממשרדו של וינרוט, שהוביל את האסטרטגיה, עבודה ההכנה, עבודת השטח והחשיבה.

במסגרת התודות שהרעיף שלשום על סובביו, ציין וינרוט במיוחד את ניב-סבאג. סבאג, אשר הרתה וילדה במהלך ניהול התיק, הייתה כה משמעותית לו, עד כי המשרד כיוון את כתיבת הסיכומים והגשתם לפי מועד הלידה שלה. הסיכומים הוגשו 3 ימים לפני התאריך המיועד, אך סבאג ילדה בחלוף 10 ימים.

ניב-סבאג, שותפה במשרד עורכי הדין שינמן-נגב-ניב, כבר זכתה ללא מעט הצלחות בתחום הפלילי. ב-14 שנות עבודתה במשרד, מראשית הדרך כטרום-מתמחה ועד הקבלה לשותפות מלאה, הייתה שותפה במגוון תיקים מורכבים והספיקה לצבור רקורד מרשים של לקוחות, בהם עו"ד דורי קלגסבלד (בפרשת התאונה הקטלנית), שר המשפטים לשעבר חיים רמון (בפרשת הנשיקה), אלדד תמיר בפרשת תמיר-פישמן, דני קורן (בפרשת החניונים) ועוד.

סבאג חתומה גם על הכרעת הדין המזכה את איש העסקים גד זאבי מכל אשמה בפרשת חברת המחשוב מלם מערכות. כיום היא מייצגת גם את סמנכ"ל רכבת ישראל בפרשת אסון רבדים; ומלווה את דוד אדרי, לשעבר ראש מחלקת הנוסטרו בפסגות, בחקירת המשטרה בפרשת פסגות ועוד.

עם זאת, ניב-סבאג מגדירה את תיק וינרוט כ"תיק חייה". "זה אחד התיקים הכי גדולים שהיו לי, שבמסגרתו ייצגתי, יחד עם הצוות, עורך דין בכיר מאוד. זה תיק מרתק, מאתגר, עקרוני, שגם ההשלכות הציבוריות שיש לו משמעותיות, אבל במיוחד זה תיק אנושי מאוד שעסק בסוגיות אנושיות. כל הדברים האלה ביחד הפכו אותו לכה משמעותי מבחינתי. זה שילוב של עבודת צוות ולקוח מדהים, שהוביל לתחושת הישג עצומה".

עו"ד דן שינמן, מוותיקי ומבכירי הסנגורים בארץ בתחום הצווארון הלבן ואיש אמונם של אנשי שלטון וכלכלה רבים, לא יכול לומר שזה "תיק חייו" ממרום הוותק שלו. שינמן כונה בעבר "המזכה הלאומי", לאחר שהביא לזיכוים של אישי ציבור רבים - בהם רפי הוכמן, לשעבר ראש עיריית אילת, ואריה גוראל, לשעבר ראש עיריית חיפה - ושל אנשי עסקים ומנהלים בכירים במשק - בהם מיכאל אורון (לשעבר מבעלי גלי) ובתו רינת, במשפט הדיסקונטאים.

שינמן השתתף בייצוג בנק הפועלים והיה האחראי (יחד עם עו"ד חנן מלצר) על הגנתם של רו"ח דן בבלי (שזוכה) ושל אמנון שדה, ממנהלי בנק הפועלים (שזוכה) ב"משפט הבנקאים".

כתף ליד כתף

אף שרשימת הזיכויים שלו היא ארוכה ביותר, גם שינמן מתרגש מן ההישג. "באופן אישי, זאת הייתה בהחלט חוויה מרגשת לעזור לחבר שבמשך 30 שנה עבדנו צד לצד, כתף ליד כתף. מצד אחד, היינו מתחרים, אבל עם הרבה הערכה הדדית כל השנים, ובשלב הזה עצם החוויה הזאת, או הזכות הזאת לעזור לחבר כמוהו במצוקה, זאת הייתה משימה וחוויה מאוד משמעותית ומרגשת מבחינה אנושית".

גם עו"ד עודד גזית, הכוכב הנוסף בצוות ההגנה, כבר זכה להצלחות. כך למשל, הוא רשום על זיכויו של השר לשעבר, צחי הנגבי, יחד עם ד"ר גרשון גונטובניק, מהעבירות המרכזיות שבגינן הועמד לדין - מרמה, הפרת אמונים ושוחד בחירות - בפרשת המינויים הפוליטיים.

עם זאת, זיכוי "הבוס" וינרוט נרשם אצלו כמאורע משמעותי יותר מכל זיכוי אחר. לדברי גזית, "זה היה מאוד מרגש בשבילי. זו הייתה חוויה כוללנית שתפסה את כל שעות היממה במשך כשנתיים. וינרוט אינו לקוח או בוס בלבד, הוא גם אדם מאוד אהוב. התקופה הזו לא הייתה קלה, אבל תחושת המחויבות, כמו הסיפוק והשמחה על ההישג, היו בשיאן. אני שמח שניתנה לי הזדמנות להיות לידו בסיטואציה הזו ולעשות כל מה שאני יכול כדי לעזור לו".

כל עורכי הדין בתיק וינרוט ויטה / צלם: עינת לברון, אבשלום ששוני, רוני שיצר
 כל עורכי הדין בתיק וינרוט ויטה / צלם: עינת לברון, אבשלום ששוני, רוני שיצר